e-Pedagogium 2012, 12(2):24-32 | DOI: 10.5507/epd.2012.022

Initial Mathematics Teacher Training at University of Vienna

Petr Emanovský, Bronislava Štěpánková
Doc. RNDr. Petr Emanovský, Ph.D., Department of Algebra and Geometry, Faculty of Science, Palacký University, Olomouc, Czech Republic, petr.emanovsky@upol.cz
PaedDr. Bronislava Štěpánková, Ph.D., Institute of Education and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Czech Republic, bronislava.stepankova@upol.cz

Klíčová slova: Teacher training, study programme, mathematics, University of Vienna

The quality of mathematics education is a very contemporary didactic topic at present. Improving the quality of this education is unthinkable without a quality mathematics teacher training at universities and other educational institutions. Many authors describe this issue (e.g. Hejný 2001, Monk 1994). The article deals with the contents and organization of the study programme for future teachers of mathematics at the Mathematical faculty of the University in Vienna of connection with the innovation of similar studies at the Faculty of Science of Palacký University, Olomouc that is realized within the ESF project "Professional science teacher training for careers in a competitive environment".

Zveřejněno: 1. duben 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Emanovský, P., & Štěpánková, B. (2012). Initial Mathematics Teacher Training at University of Vienna. e-Pedagogium12(2), 24-32. doi: 10.5507/epd.2012.022
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALLEMANN-GHIONDA, C. (2004). Einführung in die Vergleichende Erziehungswissenschaft. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
  2. ALEXANDER, R. J. (2001). Border Crossings: towards a comparative pedagogy. Comparative Education, Vol. 37, Issue 4, pp. 507-523. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BÍMOVÁ, D. (2010). Using Geogebra in Teching Geometry and Mathematics. In: Proceedings of International Conference Presentation of Mathematics. Liberec: Technická univerzita, pp. 131-138.
  4. GREGER, D., JEŽKOVÁ, V. (2006). Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum.
  5. HEJNÝ, M. Problémy a zkušenosti s přípravou budoucích učitelů matematiky - úvaha (2001). In: Sborník materialů z celostátního semináře "Profesní competence učitele matematiky ve sjednocené Evropě". Chocerady: Univerzita Karlova v Praze, pp. 13-27.
  6. MANOUCHERHRI, A. (1999). Computers and School Mathematics Reform: Implications for Mathematics Teacher Education. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 18(1), pp. 31-48. Charlottesville, VA: AACE.
  7. MONK, D. H. (1994). Subject area preparation of secondary mathematics and science teachers and student achievement. Economic and Education Review. Vol. 13, Issue 2, pp. 125-145. Přejít k původnímu zdroji...
  8. NEZVALOVÁ, D. (2002). Některé trendy v počáteční přípravě učitelů v zemích Evropské unie. e-Pedagogium, vol. 2, no. 2, pp. 34-45.
  9. NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. (2000). CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education into the 21st Century Project. A. Rogerson (Ed.). Amman, Jordan, pp. 226-230.
  10. PLANEL, C. (2008). The rise and fall of comparative education in teacher training; should it rise again as comparative pedagogy? Compare: A Journal of Comparative and International Education. Vol. 38, Issue 4, pp. 385-399. Přejít k původnímu zdroji...
  11. PRŮCHA, J. (2006). Srovnávací pedagogika. Praha: Portál.
  12. VÁŇOVÁ, M. (2005). Úvod do srovnávací pedagogiky. Praha: VŠ J. A. Komenského.
  13. WALTEROVÁ, E. (2006). Srovnávací pedagogika. Praha: PedF UK.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.