e-Pedagogium 2012, 12(2):7-23 | DOI: 10.5507/epd.2012.021

The Use of Augmentative and Alternative Communication with Pupils of Special Schools in the Czech Republic

Petra Bendová, Martina Čecháčková, Kateřina Fialová
PhDr. Petra Bendová, Ph.D., Bc. Martina Čecháčková, Bc. Kateřina Fialová, Department of Special Pedagogy, Faculty of Education, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic

Klíčová slova: Augmentative communication, alternative communication, functional communication, diagnostics, special primary school, pupil, intellectual disabilities, communication skills, social skills

The paper examines the current state in the use of augmentative and alternative communication (hereinafter AAC) with special primary schools pupils in the Czech Republic. It defines the systems of AAC that are currently used at special primary schools in the Czech Republic as a tool of communication and education of pupils with a greater degree of intellectual disabilities. It describes the contribution of such tools to the development of specific segments of personality of the individuals with a greater degree of intellectual disabilities. It defines the preferred aspects for the choice of the communication system of the given target group, and it identifies the range of specialists that participate in the selection of the AAC system for special elementary schools pupils in practice. Furthermore, the paper describes the current state in the use of technical and non-technical devices that work on the basis of AAC, and it maps current situation in the area of further education of pedagogues that deal with AAC. The paper also discusses individual problems encountered by pedagogues of special primary schools during the application of AAC in practice.

Zveřejněno: 1. duben 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bendová, P., Čecháčková, M., & Fialová, K. (2012). The Use of Augmentative and Alternative Communication with Pupils of Special Schools in the Czech Republic. e-Pedagogium12(2), 7-23. doi: 10.5507/epd.2012.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEEROVÁ, E. Aktuální stav užívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. Speciální pedagogika, 2005, vol. XV., no. 2, pp. 104-113. ISSN 1211-2720.
  2. BENDOVÁ, P.1 Specifika komunikace dětí s mentálním postižením. In BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada Publishing, 2011, pp. 87-100. ISBN 978-80-247-3854-3.
  3. BENDOVÁ, P.2 Speciální software v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In ZIKL, P. et al. Využití ICT u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Grada Publishing, 2011, pp. 67-89. ISBN 978-80-247-3852-9.
  4. BURKHART, L. J. What is AAC? Available at: http://www.isaac-online.org/english/what-is-aac [online] [cit. 02. 07. 2012].
  5. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. 1st ed. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
  6. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimuklace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5.
  7. KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém. Speciální pedagogika, 2003, vol. XIII., no. 3, pp. 199-203. ISSN 1211-2720.
  8. KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: IPPP ČR, 2009. ISBN 978-80-86856-63-6.
  9. KRAHULCOVÁ, B. Role alternativní komunikace v integračním procesu zdravotně postižených. In Sborník Integrace - znamení doby. Praha: UK, 1998. ISBN 80-7184-691-0.
  10. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.
  11. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3.
  12. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
  13. KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
  14. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  15. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální RVP ZŠS. Praha: VÚP, 2008. ISBN 978-80-87000-25-0.
  16. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. et al. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
  17. VALENTA, MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-137-1.
  18. Vyhláška č. 116/2011 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (Decree No. 116/2011 Coll. on the provision of conselling services in schools and school counselling facilities).
  19. ZIKL, P. BENDOVÁ, P. Možnosti využití ICT u dětí se speciálními potřebami. In ZIKL, P. et al. Využití ICT u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Grada Publishing, 2011, pp. 16-40. ISBN 978-80-247-3852-9.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.