e-Pedagogium 2012, 12(1):61-81 | DOI: 10.5507/epd.2012.006
Teorie učení a jejich odraz v distančním vzdělávání realizovaném formou e-learningu
- Milan Klement, PhDr. Ph.D., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR, tel.: 00420 585 635 811, fax: 00420 585 231 400, e-mail: milan.klement@upol.cz
Využití informačních a komunikačních technologií při vzdělávání na všech typech škol se stává samozřejmostí. Některé moderní formy studia, v rámci českých i zahraničních vysokých škol, jsou dokonce na použití informačních a komunikačních technologií postaveny. Uvedené skutečnosti kladou nové podněty pro rozvoj pedagogické teorie, a to především v oblasti uplatňování nových koncepcí teorií učení, které je nutné důsledně využívat i v rámci plně elektronických forem vzdělávání, jaké představuje také distanční vzdělávání realizované formou e-learningu, či jeho některé novější typy jako m-learning, e-twinning či blended learning.
Předložená stať se zabývá problematikou rozvoje distančního vzdělávání realizovaného formou e-learningu prostřednictvím teorií učení jakožto prostředku pro uplatňování větší šíře strategií učení, a tím efektivnějšího dosahování výukových cílů. Na základě komparační analýzy poukazuje na hlubší souvislosti mezi jednotlivými typy distančního vzdělávání a příslušnými teoriemi učení, které je v dané době determinovaly.
Klíčová slova: Teorie učení, distanční vzdělávání, behaviorismus, programované učení, kognitivní psychologie, kognitivní teorie, konstruktivismus, konstruktivní učení, hypermédia, multimédia
Theories of learning and their impact on distance education realized through e-learning
The use of information and communication technologies in education at all types of schools is becoming commonplace nowadays. Some of the modern forms of study in both Czech and foreign universities are altogether based on the use of information and communication technologies. These facts encourage further development of pedagogical theories, especially in the field of the application of new learning theories' concepts. These need to be consistently applied within the frame of fully electronic forms of education, represented by the distance education realized in e-learning form or by some of its updated types like m-learning, e-twinning or blended learning.
The paper presented thus deals with the development of distance learning realized in the form of e-learning and through learning theories. The latter are means for applying a wider range of learning strategies, thus making learning objectives achieved in a more effective way. Based on comparative analysis, the paper points to deeper connections between particular types of distance learning and related learning theories which once determined them.
Keywords: Learning theory, distance learning, behaviorism, programmed learning, cognitive psychology, cognitive theory, constructivism, constructive learning, hypermedia, multimedia
Zveřejněno: 1. únor 2012 Zobrazit citaci
Reference
- BAILEY, C., ZALFAN, M. T, DAVIS, H. C., FILL, K., CONOLE, G. Panning for Gold: Designing Pedagogically-inspired Learning Nuggets. In Educational Technology & Society, 2006, 9(1), pp.113-122.
- BOHONY, P. Didaktická technológia. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, Vydavatelství Michala Vaška v Prešově, 2003. ISBN 80-8050-653-1.
- CHEN, Y. J. Transactional distance in World Wide Web learning environments. In Innovations in Education and Teaching International (UK), 2001, 38(4).
Přejít k původnímu zdroji...
- GARRISON, R. Theoretical Challenges for Distance Education in the 21st Century: A Shift from Structural to Transactional Issues. In The International Review of Research in Open and Distance Learning, 2000, 1(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8.
- HOLMBERG, B. Theory and practice of distance education, 2nd revised edition. London and New York: Routledge. 1995.
- HERRTWICH, R. Network and Operating System Support for Digital Audio and Video. In 2nd International Workshop. Berlin: Springer, 1992. 402 s. ISBN 0-387-55639-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. 712 s. ISBN 80-7178-386-2.
- CHANDY, K. M., MISRA, J. Parallel Program Design: A Foundation. Reading (MA): Addison Wesley, 1989. 516 s. ISBN 0-201-05866-9.
- JANDOVÁ, L. Počítačová výuka a její uplatnění ve škole. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. 75 s. ISBN 80-7015-182-1.
- JEDLIČKOVÁ, H. Dynamický model zkušenostního učení. In Climate in School of 21st Century. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2008. pp.49-57. ISBN 978-80-7399-459-4.
- KLEMENT, M. Specifika tvorby výukových programů v programovacím jazyce Microsoft® Visual Basic. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Pedagogická fakulta UP, Olomouc, 29. a 30. června 1999. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999, pp.112-115. ISBN 80-7478-782-6.
- KOHOUT, K. Klady a problémy současného distančního vzdělávání a e-learningu [online]. Brno, 2006. [vid. 17. srpna 2011]. Dostupné z: www.e-univerzita.cz/old/2006/doc/Karel_Kohout-referat.doc.
- KOHOUTEK, R. Dějiny psychologie pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 120 s. ISBN 978-80-210-4540-8.
- LOJDA, J., REITTER, L. Úvod do problematiky distančního vzdělávání [online]. Brno: centrum distančního vzdělávání, 1996. [vid. 17. srpna 2011]. Dostupné z: http://www.iba.muni.cz/esf/res/file/bimat2009/distancni-vzdelavani.pdf.
- MACKENZIE, O., CHRISTENSEN, E. L. The Changing World of Correspondence Study: International Readings. University Park: Penn State UP, 1971.
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd., Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
- MAREŠ, J. Elektronické učení a zvláštnosti člověka. In SAK, P., MAREŠ, J., NOVÁ, H., RICHTER, V., SAKOVÁ, K., SKALKOVÁ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
- MERRILL, M. D. Instructional Strategies and Learning Styles: Which Takes Precedence? In REISER, R. A., DEMPSEY, J. V. (eds.), Trends and Issues in Instructional Technology. Columbus (OH): Prentice Hall, 2002, pp.99-106.
- MOORE, M. G. Theory of Transactional Distance. In KEEGAN, D. (ed.), Theoretical Principles of Distance Education. New York: Routledge, 1993, pp.22-38.
- NEZVALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele - Kapitoly z obecné didaktiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 104 s. ISBN 80-7067-490-3.
- NIKL, J. Didaktické aspekty technických výukových prostředků. 1. vyd., Liberec: Technická univerzita, 2002. 63 s. ISBN 80-7083-635-0.
- NOCAR, D. a kol. E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0802-3.
- PAVLÍČEK, J. Základy e-didaktiky pro e-tutory: studijní materiály pro distanční kurz Dovednosti e-tutora. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-921-6.
- PECINOVSKÝ, J. Archivace a komprimace dat: jak zálohovat data. Praha: Grada Publishing, 2003. 116 s. ISBN 80-247-0659-8.
- PETERS, O. Distance teaching and industrial prodoction. A comparative interpretation in outlin', in D. Sewart, D. Keegan and B. Holmberg
- (eds.) Distance Education: International Perspectives, London: Croom Helm, 1983.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
- PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. 164 s. ISBN 80-7178-309-9.
- PLEVA, R., KRŠKOVÁ, M. Širokopásmové sítě a jejich aplikace: moderní komunikační technologie datových a počítačových sítí a jejich aplikace, Internet/intranet, IP telefonie a videokonference. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 145 s. ISBN 80-244-0642-X.
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. 328 s.
- RANZENHOFER, T. Ukončování a vyhodnocování projektů. In FIPO 2002. Brno: Vysoké učení technické, Fakulta strojního inženýrství, Ústav automatizace a informatiky, 2002. 77 s. ISBN 80-214-2202-5.
- RUMBLE, G. Animadversions upon the concept of distance education as a discipline. Journal of Distance Education/Revue de l'enseignement à distance III, 1988, 1(1), pp.39-56.
- SLAVÍK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál, 1997. 119 s. ISBN 80-7178-149-5.
- SKINNER, B. F. Beyond freedom and dignity. New York: Vintage Books, 1972. ISBN 0-553-14372-7.
- ŠKUTA, J. Řízení a monitorování počítačových procesů s využitím sítí LAN a ILAN: souhrn disertační práce. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2003. 36 s. ISBN 80-248-0439-5.
- TORNEROVÁ, H. Distanční vzdělávání v rámci konceptu celoživotního učení. Disertační práce. Praha: FF UK, 2001.
- TUREK, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2005. 360 s. ISBN 80-8052-230-8.
- VLČKOVÁ, K. Nepřímé strategie učení v procesu učení cizím jazykům (Zpráva z výzkumného šetření). Pedagogické spektrum, 2003, 12(5/6), pp.61-68.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.