e-Pedagogium 2011, 11(3):49-63 | DOI: 10.5507/epd.2011.033

Vliv metakognitivní intervence na rozvoj myšlení dětí předškolního věku

Karla Hrbáčková
PhDr. Igor Hendrych, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D., Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Mostní 5139, 760 01 Zlín, e-mail: hrbackova@fhs.utb.cz

Příspěvek pojednává o aspektech metakognice a možnostech, jak lze prvky metakognice zařazovat do předškolního vzdělávání. Představuje inovativní program rozvoje myšlení dětí předškolního věku. V rámci pilotního šetření bylo prokázáno, že metakognitivní intervence má vliv na rozvoj myšlení experimentální skupiny dětí ve věku 5 až 6 let. Metakognitivní zkušenosti pomáhají dětem, aby se z nich stali samostatní a přemýšliví žáci, kteří mohou regulovat svůj proces poznávání (učení) vlastním objevováním.

Klíčová slova: Metakognice, děti předškolního věku, kognitivní rozvoj

The Effect of a Metacognitive Intervention Programme on Cognitive Acceleration of Preschool Children

In this article we will consider some of the ways which research on metacognition has developed and offer new areas for work on metacognition in preschool children. This paper introduces a metacognitive programme that helps teachers promote children's thinking abilities. It provides evidence of cognitive acceleration in children of 5 and 6 years old. The most powerful aspect of metacognitive experiences is that children come to regard themselves as thinkers, as individuals who have some control over their own learning.

Keywords: Metacognition, preschool children, cognitive acceleration

Zveřejněno: 1. červen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrbáčková, K. (2011). Vliv metakognitivní intervence na rozvoj myšlení dětí předškolního věku. e-Pedagogium11(3), 49-63. doi: 10.5507/epd.2011.033
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADEY, P.; ROBERTSON, A.; VENVILLE, G. J. Let's think!: a programme for developing thinking with five and six year olds: teacher's guide. London: NferNelson, 2001.
  2. BOEKAERTS, M. Self-regulated learning: Bridging the gap between metacognitive and metamotivation theories. Educational Psychologist 1995, Vol. 30, No. 4, p. 195-200. Přejít k původnímu zdroji...
  3. DESOETE, A., ROYERS, H., BUYSSE, A. Metacognition and Mathematical Problem Solving in Grade 3. Journal of Learning Disabilities 2001, Vol. 34, No. 5, p. 435-449. Přejít k původnímu zdroji...
  4. DUCKWORTH, K., AKERMAN, R., MacGREGOR, A., SALTER, E., VORHAUS, J. Self-regulated learning: a literature review. London: Centre for Research on the Wider Benefits of learning, Insitute of Education, 2009. ISBN 978-0-9559488-4-8.
  5. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7.
  6. LARKIN, S. Metacognition in Young Children. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-46357-7.
  7. LARKIN, S. Creating metacognitive experiences for 5 and 6-year-old children. In SHAYER, M., ADEY, P. (Eds.) Learning Intelligence: Cognitive Acceleration Across the Curriculum form 5 to 15 Years. Philadelphia: Open University Press, 2002. ISBN 0-335-21136-4.
  8. LARKIN, S. How Can We Discern Metacognition in Year One Children From Interactions Between Students and Teacher. Paper Presented at ESRC Teaching and Learning Research Programme Conference, 9 November 2000 [cit. 10. 12. 2010]. Dostupné z http://www.tlrp.org/pub/acad-pub/Larkin2000.pdf.
  9. MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.
  10. PERRY, N. E, DRUMMOND, L. Helping young students become self-regulated researchers and writers. The Reading Teacher 2002, Vol. 56, No. 3, s. 298-310.
  11. PERRY, N. E, NORDBY, C., VANDEKAMP, K. Promoting self-regulated reading and writing at home and school. The Elementary School Journal 2003, Vol. 103, No. 4, p. 317-337. Přejít k původnímu zdroji...
  12. PERRY, N. E., VANDEKAMP, K. O., MERCER, L. K., NORDBY, C. J. Investigating teacher-student interactions that foster self-regulated learning. Educational Psychologist 2002, Vol. 37, No. 1, p. 5-15. Přejít k původnímu zdroji...
  13. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
  14. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
  15. ROUGIER, R. Rozvíjíme logické myšlení. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-727-2.
  16. SHAYER, M.; ADEY P. Learning Intelligence: Cognitive Acceleration Across the Curriculum from 5 to 15 Years. Buckingham: Open University Press, 2002. ISBN 0-335-21136-4.
  17. SHEPARD, R., FASKO, D., OSBORNE, F. H. Intrapersonal Intelligence: Affective Factors of Thinking. Education 1999, Vol. 119, No. 4., p. 633-642.
  18. STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence: Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0. Přejít k původnímu zdroji...
  19. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5. Přejít k původnímu zdroji...
  20. ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Sebereflexe a autoregulace učení jako východisko účinného distančního vzdělávání dospělých. Studie k implementaci distančního vzdělávání do resortu Ministerstva obrany ČR, 2010 (rukopis).
  21. VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  22. WINNE, P. H. Inherent details on self-regulated learning. Educational Psychologist 1995, Vol. 30, No. 4, p. 173-187. Přejít k původnímu zdroji...
  23. ZIMMERMAN, B. J. Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist 1990. Vol. 25, No. 1, p. 3-17. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.