e-Pedagogium 2011, 11(1):60-77 | DOI: 10.5507/epd.2011.006
Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku
- Mgr. Eliška Zajitzová, Ph.D., Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, Česká republika, e-mail: zajitzova@fhs.utb.cz
Autorka v příspěvku popisuje konstruování diagnostického nástroje pro hodnocení rozvoje komunikativních kompetencí dětí předškolního věku, a to v souladu s kurikulem pro předškolní edukaci. Snaží se poukázat na možný přístup při vytváření nástrojů pedagogické diagnostiky a jejich aplikaci do praxe mateřské školy. Východiskem příspěvku je vydefinování pojmů, s nimiž pracuje.
Klíčová slova: Dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, komunikativní kompetence, pedagogická diagnostika, metody pedagogické diagnostiky, výzkumný nástroj, záznamový arch, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, kritéria, indikátory
The Production of a Tool for Evaluation of Pre-school Aged Children in the Area of Communicative Competences
In the paper the author describes the construction of a diagnostic tool for evaluation of the development of pre-school aged children's communicative competences in compliance with the pre-school curriculum. She refers to a possible attitude in creating of tools of educational diagnostic and their aplication into the praxis of nursery school. At the beginning of the paper the author deals with the definition of terms which she uses.
Keywords: Pre-school aged child, pre-school education, Framework Educational Programme for Pre-school Education, communicative competence, educational diagnostic, methods of educational diagnostic, research tool, recording arch, educational offer, expected outcomes, criteria, indicators
Zveřejněno: 1. únor 2011 Zobrazit citaci
Reference
- ANDERSON, L. W., BOURKE, S. F. Assesing Affective Characteristics in the Schools. Lawrence Erlbaum Associates: Mahwah, New Jersey, 2000. ISBN 0-8058-3198-3.
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
- BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479.
- DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jihočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
- Doporučení Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 18. 12. 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES) [online]. EU [cit. 2010-80-30]. Dostupný z WWW: <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:cs:PDF>
- GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010a. ISBN 978-80-89132-91-1.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010b. ISBN 978-80-7315-185-0.
- HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988.
- INGENKAMP K., LISSEMAN U. Lehrbuch der Pädagogischen Diagnostik. Weinheim - Basel: Beltz Verlag, 2005.
- KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: UTB ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.
- Klíčové kompetence [online]. Eurydice, 2002 [cit. 2010-80-30]. Dostupné z WWW: www.eurydice.org.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP v Praze, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
- SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
- ŠMELOVÁ, E. Preprimární edukace v kontextu školské reformy v České republice. In Sborník z mezinárodní konference Súčasnosť a budúcnosť predprimárnej edukácie. Prešov. ISBN 978-80-555-0006-5.
- TANNER, D. E. Assessing Academic Achievement. Boston: Allyn and Bacon, 2001. ISBN 0-205-28266-0.
- TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: UP v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN80-244-1426-0.
- VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1422-8.
- VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
- ZAJITZOVÁ, E. Komunikativní kompetence dětí předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Disertační práce. Olomouc, 2010a.
- ZAJITZOVÁ, E. Komunikativní kompetence dětí předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Přílohová část disertační práce. Olomouc, 2010b.
- ZELINKOVÁ. O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.