e-Pedagogium 2010, 10(4):64-72 | DOI: 10.5507/epd.2010.056

Znalosti vybraných přírodnin u žáků prvního stupně ZŠ

Jan Petr, Lucie Budková, Marie Kováříková
Mgr. Jan Petr, Ph.D., Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra biologie, Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice, janpetr@pf.jcu.cz

Článek předkládá výsledky sondy znalostí vybraných přírodnin u žáků 5. tříd 16 základních škol ve dvou regionech jižních a západních Čech. Celkem byly testovány znalosti 239 žáků. Znalosti byly testovány pomocí dvou testovacích souborů. Jeden byl tvořen fotografiemi přírodnin prezentovaných frontální projekcí, znalosti druhé skupiny žáků byly testovány pomocí konkrétních přírodnin. Byla zjištěna nízká znalost správných druhových názvů přírodnin v obou souborech.

Klíčová slova: Primární škola, přírodověda, přírodniny, znalosti

The Pupils' Knowledge of the Selected Living Things at Primary School

This article deals with the knowledge of selected living things among pupils of the fifth grade of primary school. Two methods of the exploring were applied in this survey. Firstly, the knowledge was tested with a presentation of photographs and secondly, the knowledge was tested with a test with presentation of real living things. 239 pupils from 16 schools were tested. Low knowledge of correct species names was observed.

Keywords: Primary school, natural history, living things, knowledge

Zveřejněno: 1. srpen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Petr, J., Budková, L., & Kováříková, M. (2010). Znalosti vybraných přírodnin u žáků prvního stupně ZŠ. e-Pedagogium10(4), 64-72. doi: 10.5507/epd.2010.056
Stáhnout citaci

Reference

  1. BUDKOVÁ, L. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010.
  2. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  3. KOVÁŘÍKOVÁ, M. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010.
  4. PETR, J. Znalost přírodnin - důležitá součást přípravy učitele primární školy. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 168-171. ISBN 80-7040-789-1.
  5. PETR J. Přírodniny v preprimárním a primárním vzdělávání. In: Príprava učiteľov v procese školských reforiem. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2009. s. 631-635. ISBN978-80-555-0024-9.
  6. PODROUŽEK L. Přírodovědné vzdělání a získávání didaktických kompetencí v didaktice přírodovědy u studentů učitelství 1. stupně základní školy v souvislosti s RVP ZV. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání, České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 162-165. ISBN 80-7040-789-1.
  7. PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003a. ISBN 80-86473-37-6.
  8. PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003b. ISBN 80-86473-45-7.
  9. PODROUŽEK, L. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.