e-Pedagogium 2010, 10(1):48-55 | DOI: 10.5507/epd.2010.007
Charakteristika, hodnocení a měření školního klimatu
- PhDr. Jana Kantorová, Ph.D., Department of Education, Pedagogical fakulty of Palacký University, Žižkovo 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic, e-mail: kantor.jana@seznam.cz
V příspěvku se zabýváme zjišťováním kvality školního klimatu. Jedním z obecných cílů textu je teoretické vymezení základních pojmů - prostředí, atmosféra, klima, vybrané varianty klimatu s důrazem na školní klima. Rovněž sledujeme pět vybraných oblastí školního života, které pokládáme za významné - celkový vztah a motivace ke škole, kvality a kompetence učitelů, pravidla ve škole a kázeň ve vyučování, soudržnost třídy jako sociální skupiny, architektonické, estetické a hygienické aspekty školy. Příspěvek si také klade za cíl přinést nové praktické metody opřené o dlouhodobé zahraniční, a v dnešní době už i naše zkušenosti se školním klimatem. Zatímco v zahraničí, a to jak v Evropě, tak i jinde ve světě, je oblast školního klimatu součástí základních pedagogických disciplín, u nás tento fenomén teprve hledá své pevné místo a stejnou důležitost jako ostatní pedagogicko-psychologické jevy. Nejdůležitějším záměrem celé práce je vypracovat adekvátní výzkumnou metodu (dotazník) pro vlastní výzkum. V rámci empirického šetření jsme kvantitativním výzkumem ověřovali vytvořené dotazníky pro studenty, učitele a rodiče. Pomocí nich jsme posuzovali kvalitu pěti oblastí školního klimatu na gymnáziu. Jednofaktorovou analýzou rozptylu jsme zjistili rozdíly v hodnocení daných oblastí z hlediska studentů, učitelů a rodičů. Srovnáme-li průměrné odpovědi všech tří skupin respondentů, dojdeme k závěru, že všem oblastem školního klimatu vystavili nejlepší vysvědčení učitelé. Uprostřed stojí hodnocení rodičů. Nejhorší pohled mají na tuto problematiku studenti. Získané výsledky se pro nás mohou stát v budoucnu výchozím materiálem pro další výzkumné aktivity v této oblasti. Jako dlouhodobý záměr vidíme snahu navrhnout model tvorby pozitivního školního klimatu pro učitele a ředitele škol (praktické rady a doporučení). Přínos práce vidíme zejména v konstrukci dotazníkové metody a realizaci samotného výzkumu.
Klíčová slova: Školní klima, studenti, učitelé, rodiče, výzkum, dotazník
School Climate Description, Assesment and Measurement
This paper analyses the quality of the school climate. One of its objectives is to define such basic terms as environment, atmosphere, climate, and selected climate variants, above all the school climate. Attention is also paid to the following five areas of school life, which are in my opinion of significance: 1) the overall attitude to school and the motivation to study 2) teachers' qualities and competence 3) school rules and the discipline in class 4) the solidarity of the class as a social group 5) the architectural, aesthetic and hygienic aspects of the school. The thesis also wants to present new practical methods supported by long experience of the school climate gained abroad and even by similar experience lately picked up in this country. Whereas in Europe and elsewhere the school climate is part of the basic educational disciplines, in this country it is still waiting for its recognition as a regular educational and psychological phenomenon. The primary aim of the whole thesis is to devise an adequate method, ie a questionnaire for my own research. This questionnaire has been tested in a quantitative way. It has helped me judge the quality of five areas of the school climate at a grammar school. One-factor analysis of dispersion has revealed differences in pupils, teachers and parents' judgement of the five areas. If we compare the average answers given by the three groups of the respondents, we come to the conclusion that it is teachers who are most satisfied with all areas of the school climate. Parents have turned out to be less content. The biggest dissatisfaction is among pupils. In the future the gained results can become a basis for further research in this area. The long-term goal should be to propose a model of creation of a positive school climate in the form of practical advice and recommendations for teachers and headmasters. The importance of the thesis consists in setting up a questionnaire method and carrying out the actual research.
Keywords: School climate, students, teachers, parents, research, questionnaire
Zveřejněno: 1. únor 2010 Zobrazit citaci
Reference
- AURIN, K. Gute Schulen - worauf beruht ihre Wirksamkeit?. Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Kleinkhardt, 1990. ISBN 3-7815-0639-8.
- BESSOTH, R. Verbesserung des Unterrichtsklimas. Neuwied u Frankfurt a. M.: Luchterhand, 1989. ISBN 3-472-54051-6.
- ECKERT, T. Veränderungen in der Wahrnehmung schulischer Umwelt. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 1988, Vol. 2, n 2, pp. 135-143.
- FREITAG, M. Was ist eine gesunde Schule? Weinheim und München: Juventa Verlag, 1998. ISBN 3-7799-1183-3.
- KAŠPÁRKOVÁ, J. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu (konstrukce a aplikace v praxi. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1852-0.
- MAREŠ, J. Sociální klima školy. Pedagogická revue, 2000, Vol 52, n 3, pp. 241-254. ISSN 1335-1982.
- OBDRŽÁLEK, Z. Škola a jej manažment. Bratislava: UK, 2002. ISBN 80-223-1690-3.
- SALDERN, M. v. Die Lernumwelt aus der Sicht von Lehrern und Schülern. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 1991, n 38, pp. 190-198.
- SPANHEL, D. Die Bedeutung des Schul- und Klassenklimas für Erziehung und Unterricht. Pädagogische Welt, 1993, Vol 47, n 5, pp. 224-237.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.