e-Pedagogium 2010, 10(1):28-33 | DOI: 10.5507/epd.2010.004
Učebnice přírodovědy pro pátý ročník a jejich obtížnost
- Doc. RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Department of biology PdF UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení obtížnosti textu v šesti současných českých učebnicích přírodovědy pro pátý ročník základní školy. Analýzy textů byly provedeny modifikovanou metodou dle Průchy. Dosažené výsledky ukazují, že náročnost textu je obdobná ve čtyřech studovaných učebnicích (28 bodů). Jsou to knihy těchto nakladatelství - Alter, Fortuna, Prodos, SPN, jež mohou být používány v pátém ročníku.
Klíčová slova: Učebnice přírodovědy, syntaktický faktor, sémantický faktor, obtížnost textu
Natural Science Textbooks for the Fifth Grade and Their Text Difficulty
This article presents knowledge of the text difficulty evaluation of six current Czech natural science textbooks for the fifth grade. The text analysis was carried out by Průcha's modified method. Results indicate that text difficulty is similar in four studied textbooks (28 points). They are books of these publishing companies - Alter, Fortuna, Prodos, SPN, which can be used in fifth grade of education.
Keywords: Natural science textbooks, syntactic factor, semantic factor, text difficulty
Zveřejněno: 1. únor 2010 Zobrazit citaci
Reference
- HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti učebnic přírodopisu. Olomouc, 2005. 121. Habilitační práce na UP Olomouc.
- HRABÍ, L. Biology textbooks of Fraus publishing company and their text difficulty. e-Pedagogium (on-line), 2009, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2009/clanek04.htm
- PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 1996. 152. Habilitační práce na UP Olomouc.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 279.
- SCHMIDT, H. J. Hilfen für die Auswahl von Schulbüchers. Grundschule, 23, 1991, n. 9. 50-52.
- OLECHOWSKI, R. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4. 266-270.
- OTTICH, K., KOWALCZYK, W. Das habe ich nicht verstanden! Pedagogische Welt, 1992, vol. 46, n. 8. 341-344.
- SHEPARDSON, D., PIZZINI, E. Questioning levels of junior high school science textbooks and their implication forlearning textual information. Science Education, 1991, vol. 23, n. 9. 50-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRADÁČ, P., KOLÁŘ, M. et al. Přírodověda 5, Člověk a technika. Praha: Alter, 1996, vol. 1. 47.
- HOLOVSKÁ, H., RÜKL, A. Přírodověda 5. Země ve vesmíru. Praha: Alter, 1996, vol. 2. 39.
- JURČÁK, J. et al. Přírodověda pro 5. ročník. Olomouc: Prodos, 1996. 87.
- KHOLOVÁ, H. et al. Přírodověda 5. Život na Zemi. Praha: Alter, 1997, vol. 3. 61.
- KOMANOVÁ, E., ZIEGLER, V. Přírodověda 5. Praha: Scientia, 1997. 125.
- KVASNIČKOVÁ, D., FRONĚK, J. ŠOLC, M. Přírodověda pro 5. ročník. Praha: Fortuna, 2001. 95.
- MATYÁŠEK, ŠTIKOVÁ, V., TRNKA, J. Přírodověda 5. Brno: Nová škola, 2004. 87.
- MLADÁ, J., PODROUŽEK, L. et al. Přírodověda pro 5. ročník. Praha: SPN, 2004. 95.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.