e-Pedagogium 2009, 9(5):122-142
Aspekty tvorby e-learningových kurzů na příkladu portálu e-klima
- 1 Katedra geoinformatiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, tř. 17. listopadu 12, 771 46 Olomouc
- 2 Katedra veřejné správy a sociálních služeb, Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo, s.r.o., Loucká 21, 669 02 Znojmo
- 3 Institut pro ekonomickou a ekologickou politiku, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3 - Žižkov
Při plánování a následné realizaci e-learningových kurzů je nutno vycházet z předem sestaveného didaktického scénáře, ve kterém jsou stanoveny kapitoly, popř. podkapitoly obsahu, jejich návaznost a provázanost. Následná tvorba jednotlivých kapitol a podkapitol je pak založena na tom, že pro zvolený odborný obsah jsou ze seznamu základních stavebních prvků vybrány nejvhodnější formy realizace daného obsahu, vycházející ze vzdělávacího cíle konkrétní výukové aktivity. Pro tvorbu vlastních studijních materiálů je vhodné využívat sestavená pravidla efektivní tvorby. Příkladem ucelené sady e-learningových kurzů v oblasti přírodních věd je portál e-klima ze stejnojmenného projektu, založený na platformě LMS Moodle. Cílem projektu je shromáždit relevantní informace pro vzdělávání v oblasti klimatu a klimatické změny a zprostředkovat je široké veřejnosti prostřednictvím portálu e-learningových kurzů.
Klíčová slova: E-learning, výukový model, e-klima
Aspects of creation e-learning courses on example of e-klima portal
In planning and following implementation of e-learning courses is necessary based on pre-established didactic scenarios. The scenarios have to set chapters respectively subchapters of content, their continuity and consistency. Following creation of each chapter and subchapter is based on basic structural elements selected to implement the most appropriate forms of content. Every specific learning activities are intended to meet a learning objectives. An example of a comprehensive set of e-learning courses in science is a portal e-klima based on the platform Moodle LMS and produced within the same project. The project aim is to gather relevant information of climate and climate change and to provide this informations to the users and general public via the web portal of e-learning courses.
Keywords: E-learning, educational model, e-klima
Zveřejněno: 1. říjen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- BATES, A.W. (Tony) Technology, e-learning and distance education. 2nd edition. New York: Routledge, 2005. 256 s. ISBN 0415284376.
Přejít k původnímu zdroji...
- BONK, C. J., WISHER, R. A., LEE, J.Y. Online collaborative learning: theory and practice. London: Information Science Publishing, 2003. Moderating Learner-Centered E-learning: Problems and Solutions, Benefits and Implications, s. 336. ISBN 1591402271
Přejít k původnímu zdroji...
- BOSE, K. An E-Learning Experience: A written analysis based on my experience with primary school teachers in an e-Learning pilot project. The International Review of Research in Open and Distance Learning. 2003, vol. 4, no. 2. ISSN 1547-9714.
Přejít k původnímu zdroji...
- COLE, J., FOSTER, H. Using Moodle: Teaching with the Popular Open Source Course Management System. 2nd edition. Beijing: O'Reilly Media, 2007. 288 s. ISBN 978-0596529185.
- EGER, L. E-learning, evaluace e-learningu + případová studie z projektu Comenius In EGER, L. E-learning v dalším vzdělávání. In Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost. Praha: Centrum pro studium vysokého školství - NCDiV, 2004, s. 65-70. ISBN 80-86302-02-4
- EGER, L. Motivace v e-learningu. In E-learning forum 2005. Praha: ECON publishing, 2005, s. 1-9. ISBN 80-86433-33-1
- E-klima | Úvod [online]. 2010. dostupné z WWW: <http://eklima.upol.cz/>
- ELLIS, R. K. Field Guide to Learning Management Systems. ASTD Learning Circuits, 2009. dostupné z WWW: <http://www.astd.org/NR/rdonlyres/12ECDB99-3B91-403E-9B15-7E597444645D/23395/LMS_fieldguide_20091.pdf>
- HUBA, M. E., FREED, J. E. Learner-Centered Assessment On College Campuses In IAHAD, N., DAFOULAS, G. A., KALAITZAKIS, E., MACAULAY, L. A. Evaluation of Online Assessment: The Role of Feedback in Learner-Centered e-Learning. In 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Big Island, HI, USA: IEEE Computer Society, 2004, ISBN 0-7695-2056-1
- MASIE, E. The ASTD e-learning handbook. 1st edition. New York: McGraw-Hill, 2002. Blended Learning: The Magic Is In the Mix, s. 500. ISBN 007138796X.
- MAYER, R. E. The promise of multimedia learning: using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction. April 2003, vol. 13, is. 2, s. 125-139. ISSN 0959-4752.
Přejít k původnímu zdroji...
- NICHOLS, M. A theory for eLearning. Educational technology & society. 2003, vol. 6, is. 2, s. 1-10. ISSN 1176-3647.
- NOLL, C. L., WILKINS, M. Critical skills of IS professionals: A model for curriculum development. Journal of information technology education. 2002, vol. 1, is. 3, s. 143-156. ISSN 1547-9714.
Přejít k původnímu zdroji...
- PECHANEC, V., ŠŤÁVOVÁ, Z., VOŽENÍLEK, V. Blended learning ve výuce tematické kartografie. Súčasné trendy v kartografii - Zborník referátov 17. kartografickej konferencie. Bratislava 2007. 978-80-89060-11-5.
- RICE, W. Moodle 1.9 E-Learning Course Development: A complete guide to successful learning using Moodle 1.9. 1st edition. Packt Publishing, 2008. 384 s. ISBN 1847193536.
- SALMON, G. E-tivities. The Key to Active Online Learning. 1st edition. London: Tayler & Francis, 2002. 223 s. ISBN 0749436867.
- ŠŤÁVOVÁ, Z., VÁVRA, A., PECHANEC, V., VOŽENÍLEK, V., MÜLLEROVÁ, M., JUREK, M. Výukový portál pro otázky klimatu a jeho změn (e-klima). In BUKÁČEK, M. a kol. (eds.). Počítač ve škole 2009, sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: Gymnázium Vincence Makovského, Nové Město na Moravě, 2009. nestr. s. ISBN 978-80-254-3995-1.
- VAN IERLAND, E., GUPTA, J., KOK, M. Issues in International Climate Policy: Theory and Policy. illustrated edition. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2003. 320 s. ISBN 1843761912.
- VOŽENÍLEK, V. a kol. Průběžná zpráva projektu SPII/4h6/35/07 E-Klima za rok 2009. Dílčí zpráva projektu e-klima. Olomouc, 2009.
- VŠETULOVÁ, M. a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 230 s. ISBN 978-80-244-1641-0.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.