e-Pedagogium 2009, 9(5):26-41

Výskum metodologických princípov vyučovania cudzojazyčnej výslovnosti

Zdena Kráµová
doc. PaedDr. Zdena Kráµová, PhD., Katedra anglického jazyka a literatúry, Fakulta prírodných vied, ®ilinská univerzita v ®iline, Univerzitná 8215/1, 010 26 ®ilina, Slovenská republika, zdena.kralova@fpv.uniza.sk

©túdia analyzuje a sumarizuje výskum metodologických princípov aplikovaných vo vyučovaní cudzojazyčnej výslovnosti. Zameriava sa na metafonetický input a tréningovú modalitu analyzovanú v relevantných ątúdiách a experimentoch.

Klíčová slova: Cudzojazyčná výslovnos», vyučovanie, metodológia

The Research of Methodological Principles of Teaching Foreign Language Pronunciation

The study analyzes and summarizes the research of methodological principles used in teaching foreign language pronunciation. It focuses on metaphonetic input and training modality discussed in relevant studies and experiments.

Keywords: Foreign language pronunciation, teaching, methodology

Zveřejněno: 1. říjen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kráµová, Z. (2009). Výskum metodologických princípov vyučovania cudzojazyčnej výslovnosti. e-Pedagogium9(5), 26-41
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANDERSON-HSIEH, J. - KOEHLER, K. The effect of foreign accent and speaking rate on native speaker comprehension. Language Learning, 1988, roč. 38, č. 4, s. 561-605. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ANDERSON-HSIEH, J. - JOHNSON, R. - KOEHLER, K. The relationship between native speaker judgements of non-native pronunciation and deviance in segmentals, prosody and syllable structure. Language Learning, 1992, roč. 42, č. 4, 529-555. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  3. AVERY, P. - EHRLICH, S. Preliminary considerations in the teaching of pronunciation. In Teaching American English pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 1992, s. 759-761. ISBN 978-0-9432815-9.
  4. BENT, T. - BRADLOW, A. R. - SMITH, B. L. Production and Perception of Temporal Patterns in Native and Non-native Speech. Phonetica, 2008, roč. 65, č. 3, s. 131-147. ISSN 0031-8388. Přejít k původnímu zdroji...
  5. BERN©TEJN, S. I. Voprosy obučenija proiznoąenija primeniteµno k prepodavaniju russkogo jazyka inostrancam. Moskva: IMN, 1975. 231 s.
  6. BEST, C. T. - McROBERTS, G. W. - GOODELL, E. Discrimination of non-native consonant contrasts varying in perceptual assimilation to the listener's native phonological system. Journal of the Acoustical Society of America, 2001, roč. 109, č. 2, s. 775-794. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  7. BOHN, O. S. - MUNRO, M. J. Language Experience in Second Language Speech Learning: In honor of James Emil Flege. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2007. 407 s. ISBN 9-78-90-272-1973-2. Přejít k původnímu zdroji...
  8. BONGAERTS, T. - Van SUMMEREN, C. - PLANKEN, B. - SCHILS, E. Age and ultimate attainment in the pronunciation of a foreign language. Studies in Second Language Acquisition, 1997, roč. 19, č. 4, s. 447-465. ISSN 0272-2631. Přejít k původnímu zdroji...
  9. BRADLOW, A. R. - PISONI, D. B. - AKAHANE-YAMADA, R. - TOHKURA, Y. Training Japanese listeners to indentify English /r/ and /l/. Journal of the Acoustical Society of America, 1997, roč. 101, č. 4, s. 2299-2311. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  10. BRENNAN, S. E. - RYAN, E. B. - DAWSON, W. E. Scaling of apparent accentedness by magnitude estimation and sensory modality matching. Journal of Psycholinguistic Research, 1975, roč. 4, s. 27-36. ISSN 1179-1578. Přejít k původnímu zdroji...
  11. BRENNAN, S. E. - BRENNAN, E. M. Accent scaling and language attitudes: reactions to Mexican-Americal English speech. Language and Speech, 1981, roč. 24, č. 3, s. 207-221. ISSN 0023-8309. Přejít k původnímu zdroji...
  12. CARMICHAEL, L. Measurable degrees of foreign accent: a correlational study of production, perception, and acquisition. In University of Washington Working Papers in Linguistics, 2000, roč. 19, s. 15-74. ISBN 155-61-92355.
  13. COUPER-KUHLEN, E. English Speech Rhythm: Form and Function in Everyday Verbal Interaction. Amsterdam: John Benjamins, 1993. 346 s. ISBN 978-1556-192937. Přejít k původnímu zdroji...
  14. DeBOT, K. Visual feedback of intonation: Effectiveness and induced practice behavior. Language and Speech, 1983, roč. 26, č. 4 s. 331-350. ISSN 0023-8309. Přejít k původnímu zdroji...
  15. DERWING, T. M. - MUNRO, M. J. Accent, comprehensibility and intelligibility: Evidence from four L1s. Studies in Second Language Acquisition, 1997, roč. 19, č. 1, s. 1-16. ISSN 0272-2631. Přejít k původnímu zdroji...
  16. DERWING, T. M. - MUNRO, M. J. Second Language Accent and pronunciation teaching: A research-based approach. TESOL Quarterly, 2005, roč. 39, č. 3, s. 379-397. ISSN 0039-8322. Přejít k původnímu zdroji...
  17. DERWING, T. M. - ROSSITER, M. J. The effects of pronunciation instruction to the accuracy, fluency and complexity of L2 accented speech. Applied Language Learning, 2003, roč. 13, č. 1, s. 1-18. ISSN 1041-6791.
  18. ELLIOTT, R. Field independence/dependence, hemispheric specialization, and attitude in relation to pronunciation accuracy in Spanish as a foreign language. The Modern Language Journal, 1995, roč. 79, č. 3, s. 356-371. ISSN 0026-7902. Přejít k původnímu zdroji...
  19. FLEGE, J. E. The Phonological Basis of Foreign Accent: A Hypothesis. TESOL Quarterly, 1981, roč. 15, č. 4, s. 443-455. ISSN 0039-8322. Přejít k původnímu zdroji...
  20. FLEGE J. E. - WANG, C. Native-language phonotactic constraints affect how well Chinese subjects perceive the word-final English /t/ - /d/ contrast. Journal of Phonetics, 1989, roč. 17, č. 4, s. 299-315. ISSN 0095-4470. Přejít k původnímu zdroji...
  21. FLEGE, J. E. Perception and production: the relevance of phonetic input to L2 phonological learning. In Crosscurrents in Second Language Acquisition and Linguistic Theory. Amsterdam: Benjamins, 1991, s. 249-290. 1556-192-355. Přejít k původnímu zdroji...
  22. FLEGE, J. E. Second Language Speech Learning: Theory, Findings and Problems. In: Speech perception and linguistic experience: Theoretical and methodological issues. Timonium: York Press, 1995, s. 233-277. ISBN 091-2-75236-X.
  23. FLEGE, J. E. - MUNRO, M. J. - MacKAY, I. R. A. Factors affecting strength of perceived foreign accent in a second language. Journal of the Acoustical Society of America, 1995, roč. 97, č. 5, s. 3125-3134. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  24. FLEGE, J. E. - BOHN, O-S. - JANG, S. The effect of experience on non-native subject's production and perception of English vowels. Journal of Phonetics, 1997, roč. 25, č. 4, s. 437-470. ISSN 0095-4470. Přejít k původnímu zdroji...
  25. FLEGE, J. E.- YENI-KOMSHIAN, G. - LIU, S. Age constraints on second language acquisition. Journal of Memory and Language, 1999, roč. 41, s. 78-104. ISSN 0090-502X. Přejít k původnímu zdroji...
  26. GIMSON, A. C. An Introduction to the Pronunciation of English. Newcastle upon Tyne: Athenaeum Press, 1989. 364 s. ISBN 0-7131-6594-4.
  27. GONDOVÁ, D. Význam pouľívania aktivizujúcich metodických postupov na hodinách cudzích jazykov. Acta Humanica, 2009, roč. 6, č. 1, s. 18-46. ISSN 1336-5126.
  28. GROVER, H. Consonant release and the syllable. Linguistics, 1980, roč. 3, s. 1-21. ISSN 0024-3949.
  29. GUILLAUME, H. - BONNEAU, A. - COLOTTE, V. Tools devoted to the acquisition of the prosody of a foreign language. In: Proceedings of the 16th International Congress of Phonetic Sciences. Saarbrücken: Pirrot GmbH, 2007, s. 1593-1596. ISBN 978-3-9811535-1-4.
  30. CHEBENOVÁ, V. Metodické postupy k nácviku nemeckej výslovnosti (I). Cizí jazyky, 2001, roč. 45, č. 1, s. 6-8. ISSN 1210-0810.
  31. IOUP, G. Is there a structural foreign accent? A comparison of syntactic and phonological errors in second language acquisition. Language Learning, 1984, roč. 34, č. 2, s. 1-17. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  32. JAMES, E. The acquisition of prosodic features of speech using a speech visualizer. IRAL,1976, roč. 14, č. 3, s. 227-243. ISSN 1613-4141. Přejít k původnímu zdroji...
  33. JAMIESON, D. G. - MOROSAN, D. E. Training non-native speech contrasts in adults: Acquisition of the English /θ/ - /ð/ contrast by francophones. Perception and Psychophysics, 1986, roč. 40, č. 4, s. 191-207. ISSN 0031-5117. Přejít k původnímu zdroji...
  34. JILKA, M. The contribution of intonation to the perception of foreign accent. In Arbeitspapiere des Instituts für Machinelle Sprachverarbeitung, University of Stuttgart, roč. 6, 2000, č. 3, 206 s.
  35. JOHANSSON, F. A. Immigrant Swedish Phonology. Lund: CWK Gleerup, 1973. 180 s.
  36. KINOSHITA, S. - TODA, T. The factors involved in the development of pronunciation in the good learner: Examining age of arrival and age of onset. Waseda Journal of Japanese Applied Linguistics, roč. 7, 2005, s. 153-164. ISSN 1347-1147.
  37. KONDO, M. Manifestation of lexical accent and timing strategy in English speaker's Japanese. In Proceedings of the 14th International Congress of Phonetic Sciences. Berkeley: University of Berkeley, 1999, s. 1467-1470. ISBN 2359-2362.
  38. KRÁĄ, Á. Model rečového mechanizmu. Bratislava: VEDA, 1974. 188 s.
  39. KRÁĄ, Á. - SABOL, J. Fonetika a fonológia. Bratislava: SPN, 1989. 392 s. ISBN 80-08-00036-9.
  40. KRÁĄOVÁ, Z. Slovensko-anglická zvuková interferencia. ®ilina: ®U, 2005. 100 s. ISBN 80-89029-85-X.
  41. KRÁĄOVÁ, Z. Faktory anglickej fónickej kompetencie. ®ilina: ®U, 2009. 94 s. ISBN 978-80-554-0051-8.
  42. KUHL, P. K. Human adults and human infants show a "perceptual magnet effect" for the prototypes of speech categories, monkeys do not. Perception and Psychophysics, 1999, roč. 50, č. 2, s. 93-107. ISSN 0031-5117. Přejít k původnímu zdroji...
  43. LAMBACHER, S. G. - MARTENS, W. L. - KAKEHI, K. - MOLHOLT, G. The effects of identification training on the identification and production of American English vowels by native speakers of Japanese. Applied Psycholinguistics, 2005, roč. 25, č. 2, s. 227-247. ISSN 0142-7164. Přejít k původnímu zdroji...
  44. LEATHER, J. Perceptual and productive learning of Chinese lexical tone by Dutch and English speakers. In New Sounds 9: Proceedings of the Amsterdam Symposium on the Acquisition of Second Language Speech. Amsterdam: University of Amstedram, 1990, s. 72-89. ISBN 0-2-386560-3.
  45. LEVIS, J. Changing contexts an shifting paradigms in pronunciation teaching. TESOL Quarterly, 2005, roč. 39, č. 3, s. 367-377. ISSN 0039-8322. Přejít k původnímu zdroji...
  46. LIVELY, S. E. - LOGAN, J. S. - PISONI, D. B. Training Japanese listeners to identify English /r/ and /l/. II: The role of phonetic environment and talker variability in learning new perceptual categories. Journal of the Acoustical Society of America, 1995, roč. 93, č. 3, s. 1242-1255. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  47. LOGAN, J. S. - LIVELY, S. E. - PISONI, D. B. Training Japanese listeners to identify English /r/ and /l/: A first report. Journal of the Acoustical Society of America, 1991, roč. 89, č. 2, s. 874-886. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  48. MacDONALD, D. - YULE, G. - POWERS, M. Attempts to improtve English L2 pronunciation: The variable effects of different types of instruction. Language Learning, 1994, roč. 44, č. 1, s. 75-100. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  49. MAGEN, H. S. The perception of foreign accented speech. Journal of Phonetics, 1998, roč. 26, č. 4, s. 381-400. ISSN 0095-4470. Přejít k původnímu zdroji...
  50. MAJOR, R. C. Paragoge and Degree of Foreign Accent in Brazilian English. Second Language Research, 1986, roč. 2, č. 1, s. 53-71. ISSN 0267-6583. Přejít k původnímu zdroji...
  51. MAJOR, R. C. Foreign accent: recent research and theory. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 1987, roč. 25, č. 3, s. 185-202. ISSN 0091-042X. Přejít k původnímu zdroji...
  52. MALÍKOVÁ, M. K otázkam cudzojazyčných schopností. Rečový sluch. Nitra: V©Pg, 1993. 130 s. ISBN 80-85183-89-7.
  53. MARCUS, D. - BOND, D. Stress and length in learning Latvian. In Proceedings of the 14th International Congress of Phonetic Sciences. Berkeley: University of Berkeley, 1999, s. 751-754. ISBN 2359-2362.
  54. MILDNER, V. - HORGA, D. Relations between second language proficiency and formant-defined vowel space. In Proceedings of the 14th International Congress of Phonetic Sciences. Berkeley: University of Berkeley, 1999, s. 1455-1458. ISBN 2359-2362.
  55. MILDNER, V. Od dijalekta do standarda prekorektovne optimale. SUVAG, 1993, roč. 6, č. 1-2, s. 119-122. ISSN 1988-6047.
  56. MILDNER, V. - BAKRAN, J. Acoustic correlates of phonetic correction. Clinical Linguistics and Phonetics, roč. 15, 2001, č. 1-2, s. 151-155. ISSN 0269-9206. Přejít k původnímu zdroji...
  57. MISSAGLIA, F. Contrastive Prosody in Second language Acquisition: an empirical study with adult Italian learners of German. Proceedings of the 14th International Congress of Phonetic Sciences. Berkeley: University of Berkeley, 1999, s. 551-554. ISBN 2359-2362.
  58. MOYER, A. Ultimate attainment in L2 phonology. Studies in Second Language Acquisition, 1999, roč. 21, č. 1, s. 81-108. ISSN 0272-2631. Přejít k původnímu zdroji...
  59. MOYER, A. Age, Accent, and Experience in Second Language Acquisition: An Integrated Approach to Critical Period Inquiry. In Second Language Acquisition. Editor: D. Singleton. Clevedon: Multilingual Matters Limited, 2004. 164 s. ISBN 978-185359-718-3. Přejít k původnímu zdroji...
  60. MUNRO, M. J. - DERWING, T. M. Evaluations of Foreign Accent in Extemporaneous and Read Material. Language Testing, 1994, roč. 11, s. 253-266. ISSN 0265-5322. Přejít k původnímu zdroji...
  61. MUNRO, M. J. Non-segmental factors in foreign accent: Ratings of filtered speech. Studies in Second Language Acquisition, 1995, roč. 17, č. 1, s. 17-34. ISSN 0272-2631. Přejít k původnímu zdroji...
  62. MUNRO, M. J. - DERWING, T. M. - FLEGE, J. E. Canadians in Alabama: A Perceptual Study of Dialect Acquisition in adults. Journal of Phonetics, 1999, roč. 27, s. 385-403. ISSN 0095-4470. Přejít k původnímu zdroji...
  63. MUNRO, M. J. - DERWING, T. M. Modeling perceptions of the accentedness and comprehensibility of L2 speech. The role of speaking rate. Studies in Second Language Acquisition, 2001, roč. 23, č. 4, s. 451-468. ISSN 0272-2631. Přejít k původnímu zdroji...
  64. NUNAN, D. Second language teaching and learning. Boston, MA: Heinle and Heinle Publishers, 1999. 330 s. ISBN 0-8384-0838-9.
  65. O'CONNOR, J. D. Better English Pronunciation. Cambridge: CUP, 1980. 149 s. ISBN 0-521-23152-3.
  66. OHMORI, A. - SHEPPARD, C. Attainment in Phonology: A Pilot Study of Japanese Speakers of English. In Waseda Daigaku Gogakukyouiku Kenkyuujo Kivo, roč. 58, 2003. ISSN 1347-1147.
  67. OLIVERIUS, Z. Fonologická soustava. In Metodika cizích jazyků. Praha: SPN, 1970. 66 s.
  68. OLSON, L. L. - SAMUELS, J. S. The relationship between age and accuracy of foreign language pronunciation. Journal of Educational Research, 1973, roč. 66, č. 6, s. 263-268. ISSN 0022-0671. Přejít k původnímu zdroji...
  69. PALLIER, C. - BOSCH, L. - SEBASTIÁN-GALLÉS, N. A limit on behavioral plasticity in speech perception. Cognition, 1997, roč. 64, č. 3, s. B9-B17. ISSN 0010-0277. Přejít k původnímu zdroji...
  70. PELTOLA, M. S. - TAMMINEN, H. - LEHTOLA, H. - AALTONEN, O. Balanced bilinguals have one interwined phonological system. In Proceedings of the 16th International Congress of Phonetic Sciences. Saarbrücken: Pirrot GmbH, s. 1865-1868. ISBN 978-3-9811535-1-4.
  71. PENNINGTON, M. C. - RICHARDS, J. C. Pronunciation revisited. TESOL Quarterly, 1986, roč. 20, č. 2, s. 207-225. ISSN 0039-8322. Přejít k původnímu zdroji...
  72. PENNINGTON, M. C. - ELLIS, N. C. Cantonese speakers' memory for English sentences with prosodic cues. Modern Language Journal, 2000, roč. 84, č. 3, s. 372-389. ISSN 0026-7902. Přejít k původnímu zdroji...
  73. PISONI, D. B. Some thoughts on "normalization" in speech perception. In Talker variability in speech processing. San Diego: Academic Press, 1997, s. 9-32. ISBN 0-12-386560-3.
  74. POLKA, L. Cross-language speech perception in adults: Phonemic, phonetic, and acoustic contributions. Journal of the Acoustical Society of America, 1991, roč. 89, č. 1, s. 2961-2977. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  75. POLKA, L. Characterizing the influence of native language experience on adult speech perception. Perception and Psychophysics, 1992, roč. 52, č. 1, s. 37-52. ISSN 0031-5117. Přejít k původnímu zdroji...
  76. PRATOR, C. H. The British heresy in TESL. In Language problems of developing nations. New York: Wiley, 1968, s. 459-476.
  77. PRUITT, J. S. - STRANGE, W.- POLKA, L. - AGUILAR, M. C. Effects of category knowledge and syllable truncation during auditory training on Americans' discrimination of Hindi retroflex-dental contrasts [Abstract]. Journal of the Acoustical Society of America, 1990, roč. 87, č. 1, s. 72. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  78. REPKA, R. Od funkcií jazyka ku komunikatívnemu vyučovaniu. Bratislava: SAP, 1997. 109 s. ISBN 80-85665-89-1.
  79. RINEY, T. J. - FLEGE, J. E. Changes over time in global foreign accent and liquid identifiability and accuracy. Studies in Second Language Acquisition, 1988, roč. 20, s. 213-243. ISSN 0272-2631. Přejít k původnímu zdroji...
  80. RINEY, T. J. - TAKAGI, N. Global foreign accent and voice onset time among Japanese EFL speakers. Language Learning, 1999, roč. 49, č. 2, s. 275-302. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  81. RINEY, T. J. - TAKADA, M. - OTA, M. Segmentals and Global Foreign Accent: The Japanese Flap in ELT. TESOL Quarterly, 2000, roč. 34, č. 4, s. 711-738. 0039-8322. Přejít k původnímu zdroji...
  82. ROACH, P. English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP, 1989. 280 s. ISBN 95-21786-13-4.
  83. SHEPPARD, C. - HAYASHI, C. - OHMORI, A. Factors accounting for attainment in foreign language phonological competence. In: Proceedings of the 16th International Congress of Phonetic Sciences. Saarbrücken: Pirrot GmbH, 2007, s. 1597-1600. ISBN 978-3-981153-1-4.
  84. SKALIČKOVÁ, A. Fonetika současné angličtiny. Praha: SPN, 1982. 284 s.
  85. STRANGE, W. - DITTMAN, S. Effects of discrimination training on the perception of /r/ - /l/ by Japanese adults learning English. Perception and Psychophysics, 1984, roč. 36, č. 2, s. 2081-2087. ISSN 0031-5117. Přejít k původnímu zdroji...
  86. STRANGE, W. Evolving theories of vowel perception. Journal of the Acoustical Society of America, 1989, roč. 8, s. 874-886. ISSN 0001-4966. Přejít k původnímu zdroji...
  87. SUTER, R. W. Predictors of pronunciation accuracy in second language learning. Language Learning, 1976, roč. 26, č. 2, s. 233-253. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  88. TAJIMA, K. - PORT, R. - DALBY, J. Effects of temporal correction of intelligibility of foreign-accented English. Journal of Phonetics, 1997, roč. 25, č. 1, s. 1-24. ISSN 0095-4470. Přejít k původnímu zdroji...
  89. THOMPSON, I. Foreign accents revisited: the English pronunciation of Russian immigrants. Language Learning, 1991, roč. 41, s. 177-204. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  90. TSUKADA, K. - BIRDSONG, D. - MACK, M. - SUNG, H. - BIALYSTOK, E. - FLEGE, J. E. Release Bursts in English Word-Final Voiceless Stops Produced by Native English and Korean Adults and Children. Phonetics, 2004, roč. 61, s. 67-83. ISSN 0031-8388. Přejít k původnímu zdroji...
  91. TSUKADA, K. Durational characteristics of English vowels produced by Japanese and Thai second language learners. Australian Journal of Linguistics, 2005, roč. 29, č. 2, s. 287-299. ISSN 0726-8602. Přejít k původnímu zdroji...
  92. URBANOVÁ, Ą. An Introduction to English Phonetics and Phonology. Koąice: UPJ©, 1989. 107 s. ISBN 80-7097-033-2.
  93. WALLEY, A. C. - FLEGE, J. E. Effects on lexical status on children's and adults' perception of native and non-native vowels. Journal of Phonetics, 1998, roč. 27, č. 3, s. 307-332. ISSN 0095-4470. Přejít k původnímu zdroji...
  94. WAYLAND, R. P. - GUION, S. G. Training English and Chinese listeners to perceive Thai tones: A preliminary report. Language Learning, 2004, roč. 54, č. 4, s. 681-712. ISSN 0023-8333. Přejít k původnímu zdroji...
  95. WENNERSTROM, A. The music of everyday speech prosody and discourse analysis. New York: OUP, 2001. 344 s. ISBN 978-0195143218. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umoľňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.