Dlouhodobé trendy ve vývoji obsahu učebnic zeměpisu pro gymnázia
- Mgr. Ing. Jiří Dobrylovský, Ph.D., Vysoká škola ekonomická v Praze, Podnikohospodářská fakulta, Nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3, dobrylov@vse.cz
Tato studie se zabývá problematikou stanovení podílu socioekonomické a fyzickogeografické problematiky ve středoškolských učebnicích zeměpisu. Porovnává vývoj podílu této problematiky v učebnicích pro gymnázia, a to v období od 20. let minulého století až do počátku třetího tisíciletí.
Na základě metodiky kvantitativního pedagogického výzkumu, formulované v odborných publikacích různých autorů, se v této stati dochází k závěrům, jež představují zásadně nový pohled na otázky středoškolské výuky geografie. Vývojové trendy, jež se v této práci podařilo odhalit, ukazují, že význam fyzické geografie se v gymnaziální výuce postupně snižoval.
Součástí výzkumu bylo i ověření, zda se na studenty v dlouhodobém horizontu zvyšují či snižují nároky kladené z hlediska očekávaných geografických znalostí. Ukazuje se, že ke snižování nároků u gymnaziálních studentů skutečně došlo.
Klíčová slova: Pedagogický výzkum, fyzická geografie, učebnice geografie, informační hustota
Long-Term Trends in the Development of Textbooks Geography for Grammar School
This paper deals with the problem of determining the share of social-geographical and physical geographical problems in high-school geography textbooks. It compares the development of the share of the problem in textbooks of grammar-schools from the period of the 1920s to the beginning of the third millennium.
Based on the methodology of a quantitative pedagogical research formulated in professional publications of various authors, I am trying to arrive at conclusions, which represent a principally new view of the issues of high-school geography teaching. Development trends, which I managed to discover in the assignment, show that the significance of physical geography in the teaching methods at grammar-schools was gradually diminished.
A part of the research includes also the verification if the students in a long-term horizon are laid increased or decreased demands especially in the viewpoint of the expected geographic knowledge. This research shows that the demands at grammar-schools were reduced.
Keywords: Educational research, physical geography, geography textbooks, information density
Zveřejněno: 1. říjen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- DOLEČEK, J. Teorie tvorby a hodnocení učebnic pro odborné školství. Praha: VÚOŠ, 1975.
- KNECHT, P.; JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
- MAŇÁK, J.; KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.
- PLUSKAL, M. a kol. Hodnocení obtížnosti výkladového textu středoškolských učebnic zeměpisu z historického aspektu. In: Chráska, M. - Pedagogická evaluace v podmínkách současné střední školy. Olomouc: Česká asociace pedagog. výzkumu, 1996.
- PRŮCHA, J. Studijní příručka: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic (pro autory a recenzenty učebnic a učebních textů). Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1989.
- PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987.
- PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN, 1983.
- WEINHÖFER, M. Teoretická konstrukce dílčích kapitol školní učebnice zeměpisu v kontextu s fázemi výuky a didaktickými zásadami. Biologie, chemie, zeměpis 2/2009, str. 89-99. Praha: SPN, 18. ročník. ISSN 1210-3349.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.