e-Pedagogium 2009, 9(4):95-107

Charakter interakcie rodičov k dieťaťu s postihnutím v ranom veku bez podpory z oblasti pomáhajúcich profesií

Erika Tichá
Mgr. Erika Tichá, PhD., Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, Katedra špeciálnej pedagogiky, 813 34 Bratislava, Slovenská republika

Autorka v príspevku prezentuje výsledky kvalitatívneho výskumu orientovaného na rodičov detí s postihnutím, ktorým v priebehu raného obdobia vývinu ich dieťaťa nebola poskytnutá potrebná podpora zo strany odborníkov z oblasti pomáhajúcich profesií. Autorka získavala údaje prostredníctvom kvalitatívneho výskumu, pričom ako nosné metódy použila rozhovor a pozorovanie.

Klíčová slova: Kvalitatívny výskum, raný vek, dieťa s postihnutím, rodina, interakcia medzi rodičom a dieťaťom

CHARACTER OF PARENT - CHILD-WITH-DISABILITY INTERACTION OBSERVED IN EARLY AGE WITHOUT SUPPORT BY HELPING PROFESSION

The results of a qualitative research focused on parents of children with disability, which have not received professional help during early years of the child's development are presented in this article. The research data were collected by interviews and observations and processed using qualitative methodology.

Keywords: Qualitative research, early age, child with disability, family, parent - child interaction

Zveřejněno: 1. srpen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tichá, E. (2009). Charakter interakcie rodičov k dieťaťu s postihnutím v ranom veku bez podpory z oblasti pomáhajúcich profesií. e-Pedagogium9(4), 95-107
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARCHEROVÁ, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. 1. vydanie. ISBN 80-7178-578-4.
  2. BOBKOVÁ, Z. - KINDLER, H. Správanie matiek v hre so svojimi dvojročnými deťmi a socioemocionálny vývin týchto detí. In: Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Roč. 38, 2003, č. 3, s. 195-215.
  3. FAHLBERG, V. J. A Child's Journey Through Placement. Second Edition. Indiapolis: 1991.
  4. MATEJOVÁ, R. Raná citová väzba - puto, ktoré spája matku a dieťa. In: Nebyť sám. Roč. 2, 2005, č. 8, s. 7-9.
  5. SLÁDEKOVÁ, E. Čo môže urobiť rodič pre dieťa s narušenou emočnou väzbou? In: Nebyť sám. Roč. 2, 2005, č. 4-5, s. 28.
  6. SORANO, V. Raná intervence v Evropě. In Trendy v 17 evropských zemích. Organizace služeb a pomoci dětem a rodinám. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2000. ISBN 87-90591-04-6.
  7. STOLLAK, E. G. - BARLEY, A. & KALOGIROS, D. I. Assessment of the Child and Family on Play Contexts. In: GITLIN - WEINER, Karen - SANDGRUND, Alice & SCHAEFER, Charles. Play Diagnosis and Assessment. 2nd Edition. New York: John Wiley & Sons, Inc., 2000. ISBN 0-471-25457-6.
  8. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vydání. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
  9. TICHÁ, E. Včasná diagnostika a raná stimulácia dieťaťa s postihnutím v ranom a predškolskom veku. Rigorózna práca. Bratislava: Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, 2008.
  10. TRAD, V. P. Interventions with Infants and Parents: The Theory and Practice of Previewing. New York: Wiley - Interscience Publication, 1992. ISBN 0-471-53229-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.