e-Pedagogium 2009, 9(4):30-45
Zvládacie stratégie školského stresu
- PaedDr. Katarína Macková, PhD., Katedra pedagogických štúdií, Fakulta prírodných vied ŽU v Žiline, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, katarina.mackova @ fpv.uniza.sk
V príspevku autorka približuje pojem školského stresu, popisuje stratégie zvládania, ktoré sa využívajú v záťažových situáciách. V empirickom výskume odkrýva, akú mieru stresu žiaci na ZŠ pociťujú a taktiež aké stratégie zvládania využívajú najčastejšie. Na základe zistení môžeme povedať, že miera pociťovaného stresu u sledovanej vzorky žiakov je mierna a volia si stratégie zvládania, ako sú "vyhýbajúce aktivity" a "rozptyľujúce aktivity".
Klíčová slova: Stres, školský stres, stratégie zvládania, dotazník CCSC
SCHOOL STRESS AND COPING STRATEGIES
In the article the autor deals with the term school stress and the term coping strategies. The empirical part focuses on uncovering the level of stress at school and coping strategies which are often used. The discovered data showed that the level of stress at school is not high and the most often used coping strategies are 'distracting activities' and 'avoiding activities'.
Keywords: Stress, school stress, coping strategies, CCSC (The Children's Coping Strategies Checklist)
Zveřejněno: 1. srpen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- AYERS, T. A., SANDLER, I. N. Manual for the Children's Coping Strategies Checklist & How I Coped Under Pressure Scale. [on line]. Arizona: State prevention Research. [cit. 2008-10-26]. Dostupné na: http://www.asu.edu/clas/asuprc/.
- AYERS, T. A., SANDLER, I. N. A dispositional and situational assessment of children's coping: Testing alternative models of coping. In: Journal of Personality. 1996, 64(4), s. 923-958.
Přejít k původnímu zdroji...
- BAUMGARTNER, F. Zvládanie stresu - coping. In: J. Vyrost & I. Slaměnik (Eds.), Aplikovaná sociální psychologie II, Praha: Grada Publishing. 2001, s. 191-208, ISBN 80-247-0042-5.
- BOBÁČIKOVÁ, M. Žiak a školský stres. KPŠ FPV ŽU v Žiline. Záverečná bakalárska práca. 2008, 57 s.
- BRATSKÁ, M. Vieme riešiť záťažové situácie? Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. 147s. ISBN 80-08-01592-6.
- BRATSKÁ, M. Intervenčný program rozvíjajúci konštruktívne riešenie a zvládanie záťažových situácií. In: Pedagogická revue, 2004, č. 1, roč. 56, s. 53-61. ISSN 1335-1982.
- ČÁP, J. - MAREŠ, J. Psychologie učitele. Praha: Portál. 2001. 655s. ISBN 80-7178-463-X.
- FICKOVÁ, E. Determinanty zvládania stresu. In: Teoretické prístupy. Českoslovanská psychologie, 1993, č. 1, roč. 37, s. 37-45, ISSN 0009-062X.
- FICKOVÁ, E. Osobnosť a zvládanie stresu. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2001, s. 95, ISBN 80-88910-07-2.
- HANŽLOVÁ, M. - MACEK, P. Zvládací strategie a styly dospívajících. In: Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 2008, č. 1, s. 3-22, ISSN 0555-5574
- KOUBEKOVÁ, E. Škola - možný zdroj detských stresov. In: Vychovávateľ, 2000, č. 5-6, roč. 44, s. 10-1, ISSN 0139-6919.
- KOUBEKOVÁ, E. Stres náš každodenný… In: Vychovávateľ, 2005, s. 14-16, ISSN 0139-6919.
- KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum. 1994, s. 190, ISBN 80-7169-121-6.
- KYRIACOV, CH. Riešenie výchovných problémov v škole. Praha: Portál. 2003. 151s. ISBN 80-7178-945-3.
- MAREŠ, J. 1999. Zvládání zátěže pomocí strategií záměrného sebeznevýhodňování. In: Československá psychológie, č. 4, roč. 45, s. 311-322, ISSN 0009-062X.
- SARMÁNY-SCHULLER, I. Reflexie súčasnej psychológie na Slovensku. In: Zborník príspevkov 9. zjazdu slovenských psychológov, Bratislava, 1999, 184 s. ISBN: 80-85697-50-5.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.