e-Pedagogium 2009, 9(4):7-19

Efektivní výukové metody ekonomie: síla metaforických parabol

Dora Assenza
Ing. Dora Assenza, Ph.D., Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR, E-mail: dora.assenza@tiscali.cz

Článek srovnává výsledky dvou vyučovacích metod ekonomie - klasickou prezentaci neoklasické ekonomie pomocí matematických funkcí a grafů a novou experimentální metodu, která využívá metaforickou parabolu, podobenství. Tato experimentální metoda se vyhýbá dvěma zásadním nedostatkům neoklasického přístupu, přílišné matematizaci a redukcionismu výchozích předpokladů neoklasického paradigmatu. Článek představuje případovou studii metaforické paraboly, která byla experimentálně testována v hodinách ekonomie. Experiment probíhal v období 2008-2009 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a ukázal dva hlavní výsledky: 1) pomocí paraboly se zvýšil zájem studentů o ekonomické fenomény a 2) stimuloval aktivní účast ve výuce.

Klíčová slova: Neoklasická ekonomie, racionalita, hédonismus, výukové metody, matematika, finanční krize

NEW EFFECTIVE METHODS OF TEACHING ECONOMICS: THE POWER OF PARABLES

This article compares learning outcomes of two teaching methods in economics - the traditional way of teaching neoclassical economics through equations and diagrams, and a new experimental method, which relies on metaphorical parables. The experimental method avoids two core problems of the neoclassical approach: the overemphasis on mathematics and the reductionism in the basic assumptions underlying the neoclassical paradigm. The article contains a case study of a metaphorical parable, which was experimentally tested in the classroom. The experiment took place from 2008 until 2009 at the Pedagogical Faculty of Palacky University Olomouc, and showed two results: 1) using parables increased the interest of students in economic phenomena, and 2) led to a greater degree of active participation in the classroom.

Keywords: Neoclassical economics, rationality, hedonism, teaching methods, mathematics, financial crisis

Zveřejněno: 1. srpen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Assenza, D. (2009). Efektivní výukové metody ekonomie: síla metaforických parabol. e-Pedagogium9(4), 7-19
Stáhnout citaci

Reference

  1. BECKER, G. S. Teorie preferencí. Praha: Liberální institut a Grada, 1997.
  2. BECKER, G. S. The Economic Approach to Human Behavior. University of Chicago Press, 1976. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BECKER, W. E. Teaching economics to undergraduates. Journal of Economic Literature, 1997, roč. 35, s. 1347-73.
  4. BECKER, W. E., WATTS, M. Teaching economics at the start of the 21st century: Still chalk-and-talk. American Economic Review, 2001, roč. 91, č. 2, s. 446-51. Přejít k původnímu zdroji...
  5. CAROPRESO, E. J., HAGGERTY, M. Teaching Economics. College Teaching, 2000, roč. 48, č. 2, s. 69-75. Přejít k původnímu zdroji...
  6. COLANDER, D. The Art of Teaching Economics. International Review of Economics Education, 2004, roč. 2, č. 1, s. 63-76. Přejít k původnímu zdroji...
  7. CONRAD, C. Where have all the economic majors gone? - Comment. Journal of Economic Education, 1996, roč. 27, č. 4, s. 376-8. Přejít k původnímu zdroji...
  8. DEBREU, G. The Matematisation of Economic Theory. American Economic Review, 1991, roč. 81, č. 1, s. 1-7.
  9. FRANK, R. H. The economist naturalist: Teaching introductory students how to speak economics. American Economic Review, 2002, roč. 92, č. 2, s. 459-62. Přejít k původnímu zdroji...
  10. CHEUNG, S. L. On the Use of Classroom Experiments in 'Aligned' Teaching. Economic Analysis and Policy, 2003, roč. 33, č. 1, s. 61-72. Přejít k původnímu zdroji...
  11. KLAMER, A., LEONARD T. C. So What's an Economic Metaphor? In MIROWSKI, P. (Ed.) Natural Images in Economic Thought: Markets Read in Tooth and Claw. New York: Cambridge University Press, 1994. Přejít k původnímu zdroji...
  12. LOMBARDINI-RIIPINEN, Ch. Teaching methods in economics: a brief survey. Endogenous Preferences, 2006, dostupné z http://blogit.helsinki.fi/lombardi/post66.htm, vloženo 16. 6. 2006.
  13. MARGO, R., SIEGFRIED, J. Long-run trends in economics bachelor's degrees. Journal of Economic Education, 1996, roč. 27, č. 4, s. 326-36. Přejít k původnímu zdroji...
  14. McCLOSKEY, D. The Rhetoric of Economics. Journal of Economic Literature, 1983, roč. 21, č. 2, s. 481-517.
  15. McCLOSKEY, D. The Secret Sins of Economics. Chicago: Prickly Paradigm Press, 2002.
  16. PHILLIPS, P. J. Mathematics, Metaphors and Economic Visualisability. Quarterly Journal od Austrian Economics, 2007, roč. 10, č. 4. Přejít k původnímu zdroji...
  17. SALEMI, M. Where have all the majors gone? Journal of Economic Education, 1996, roč. 27, č. 4, s. 323-25. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SALEMI, M., EUBANKS, C. Accounting for the rise and fall in the number of economics majors with the discouraged-business-major hypothesis. Journal of Economic Education, 1996, roč. 27, č. 4, s. 350-61. Přejít k původnímu zdroji...
  19. SIXBURY, G., CASHIN, W. Technical report no. 10: Comparative data by academic field. Manhattan, Kan.: Kansas State University, Center for Faculty Evaluation and Development, 1995.
  20. SLOMAN, J., MITCHELL, C. Lectures in The Handbook for Economics Lecturers, 2002, s. 1-28, dostupné z http://www.economicsnetwork.ac.uk/handbook/ vloženo 9. 5. 2006.
  21. TOPPING, K. J. Trends in peer learning. Educational Psychology, 2006, roč. 25, č. 6, s. 631-645. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.