e-Pedagogium 2009, 9(3):204-218

Vliv genderu na komunikaci žáků a žákyň ve výuce občanské výchovy

Lucie Zormanová
PaedDr. Lucie Zormanová, Ph.D, katedra pedagogiky a psychologie, PedF JU, Dukelská 9, České Budějovice

Ve svém výzkumu srovnávám aktivitu chlapců a dívek ve výuce občanské výchovy na 2. stupni základní školy a zaměřuji se také na vliv aktivizační činnosti pedagoga.
Aktivita je zde pojímána jako participace na pedagogické komunikaci, tj. četnost a délku verbálních zapojení (dívky-chlapce) v interakci učitel(ka)-žák/žákyně, a zjišťuji také obsah replik žáků a žákyň.

Klíčová slova: Pohlaví, gender, vzdělávání, občanská výchova, aktivita, participace na pedagogické komunikaci

Gender and Its Influence on the Girls' and Boys' Communication in Civics Lessons

I compare activity of boys and girls in civic instruction at the second stage of primary school and teacher-pupil interaction and communication of the teacher with boys and girls in the process of school teaching (the influence ofthe teacher on the activity of boys and girls).
Activity is understood in term of how many times a pupil (boy or girl) says something in a tuition of civics, how long his/her speech takes and I also describe the contents of the speech.

Keywords: Sex, gender, education, civics, activity, interaction and communication in tuition

Zveřejněno: 1. červen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zormanová, L. (2009). Vliv genderu na komunikaci žáků a žákyň ve výuce občanské výchovy. e-Pedagogium9(3), 204-218
Stáhnout citaci

Reference

  1. AAUW (American Association of University Women). How schools shortchange girls. Washington D. C.: Author, 1991.
  2. BAILEY S, KAHLE J. B. Gender Differences in Science Education. Educational Psychologist, 28, č. 4, 1993. Přejít k původnímu zdroji...
  3. DILLON J. T. Male-Female Similarities in Class Participation. Journal of Educational Research, 75, 1982, č. 6 (c). Přejít k původnímu zdroji...
  4. FABIÁNKOVÁ B. Rozvíjení aktivity a tvořivosti žáků 1. stupně základní školy In kolektiv autorů. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno: Paido, 1997.
  5. FLANDERS N. Analyzing Teacher Behavior. Addison-Wesley: Reading, 1970.
  6. GAVORA P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
  7. GILLIGAN C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001.
  8. GOLOMBOK S., FIVUSH R. Gender development. Cambridge: Cambridge University Press, 1994
  9. CHRÁSKA M., jun. K analýze současného hodnocení a klasifikace na základní škole. Rigorózní práce, Pedagogická fakulta UP, Olomouc, 1996.
  10. JANOŠOVÁ P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada Publishing, 2008.
  11. KELBLOVÁ L. Čeští žáci v mezinárodním srovnání: české školství ve světle zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Ústav pro informace ve vzdělávání: Praha, 2006.
  12. KIMMEL M. S. The Gendered Society. New York: OxFord University Press. 2000. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MORAVCOVÁ I., MIČIENKA M., RUBÁNKOVÁ P. Gender v OSZ: porovnávání znalostí a dovedností dívek a chlapců v maturitním předmětu občanský a společenskovědní základ - zpráva z výzkumného šetření. Praha: CERMAT, 2002.
  14. MORAVCOVÁ-SMETÁČKOVÁ I. Gender v OSZ: rozdílné znalosti a dovedností dívek a chlapců v maturitním předmětu občanský a společenskovědní základ. Učitelské noviny č. 27/2002.
  15. OAKLEY A. Pohlaví, gender, společnost. Praha: Triton, 2000.
  16. PRŮCHA J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002
  17. PRŮCHA J., WALTEROVÁ E., MAREŠ J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.
  18. ROSSER S. Teaching the Majority: Breaking the gender: Barrier in Science, Mathematics and Engineering. New York: Teachers College Press, 1995.
  19. SADKER M., SADKER D. Failling at fairness. New York: Charels Scribner's Sons, 1994
  20. TABER K. S. Girl's Interaction with Teachers in Mixed Physics Classes: Results of Classroom Observation [online] International Journal of Science Education, 14/1992, s. 163-180. Dostupné z: ww.eric.ed.gov/ERICWeb- Portal Přejít k původnímu zdroji...
  21. TATAR M., EMANUEL G. Teachers' perceptions of their students' gender roles. In: The Journal of Educational Research, Mar/Apr 2001, vol. 94, no. 4, p. 215-224.
  22. WIENEKAMP H. a kol. Does Uncouncious Behavioir of Teachers Case Chemistry Lesson to Be Unpopular with Girls? International Journal of Science Education, 9, 1987, č. 3, s. 281-286. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.