e-Pedagogium 2009, 9(3):149-165

Názory pedagogických pracovníků na etickou výchovu. Vybrané výsledky výzkumného šetření

Jarmila Šťastná, Stanislava Hoferková
Mgr. Jarmila Šťastná, Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií UTB, nám. T. G. Masaryka 1279, 760 01 Zlín, happy.jarka@seznam.cz
Mgr. Stanislava Hoferková, doktorandka Ústavu pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, stanislava.hoferkova@centrum.cz

Příspěvek stručně představuje projekt Etická výchova, který byl vytvořen začátkem 80. let profesorem Robertem Roche Olivarem z Nezávislé univerzity v Barceloně. Vymezuje pojem prosociálnost, připomíná vznik projektu, dotýká se metod a zásad užívaných v programu etické výchovy.
Příspěvek seznamuje s vybranými výsledky výzkumného šetření, kterého se zúčastnili pedagogičtí pracovníci z celé České republiky, kteří prošli Kurzem etické výchovy. Výzkumné šetření se zaměřilo na názory kurzistů a jejich postoje k tomuto předmětu.

Klíčová slova: Etická výchova, prosociálnost, metody, program, výchovný styl, výzkumné šetření

Educators' Opinions of Ethical Education. Selected Outcomes of a Research Survey

This paper deals with ethical education, created by profesor Robert Roche Olivar from the university in Barcelona at the beginning of the 1980s. It defines the term "prosociality", it briefly deals with its beginning; it covers the methods and principles used in the programme of ethical education.
It brings a part of a research, in which educators who passed a course ethical education from the whole Czech Republic took part. The research deals with opinions of participants and their attitudes towards the subject.

Keywords: Ethical education, prosociality, methods, programme, educational style, research

Zveřejněno: 1. červen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šťastná, J., & Hoferková, S. (2009). Názory pedagogických pracovníků na etickou výchovu. Vybrané výsledky výzkumného šetření. e-Pedagogium9(3), 149-165
Stáhnout citaci

Reference

  1. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. 223 s.
  2. LENCZ, L. Etická výchova pre cirkevné školy 1. časť. 1. vyd. Bratislava: Metodické centrum v Bratislavě, 1997. 54 s.
  3. LENCZ, L. a kol. Etická výchova: metodický materiál 2. Praha: Luxpress, 2005. 92 s.
  4. LENCZ, L., KRIŽOVÁ, O. Etická výchova: metodický materiál 1. Praha: Luxpress, 2000. 168 s.
  5. LENCZ, L., IVANOVÁ, E. Etická výchova: metodický materiál 3. Praha: Luxpress, 2003. 115 s.
  6. MOTYČKA, P., VANĚK, P., VANĚK, D., et al. Psychologická čítanka aneb vybrané kapitoly z psychologie: studijní text pro učitele etické výchovy. Olomouc: Vzdělávací nadace Jana Husa, 2002.
  7. NOVÁKOVÁ, M., et al. Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Luxpress. (rok neuveden) 131 s.
  8. OLIVAR, R. R. Etická výchova. 1. vyd. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. 209 s.
  9. THOMPSON, M. Přehled etiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. www.etickeforumcr.cz

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.