e-Pedagogium 2009, 9(1):91-96

Tasks in natural science textbooks

Olga Vránová
RNDr. Olga Vránová, Ph.D., Department of biology, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc

Článek soustřeďuje výsledky rozboru úkolů v učebnicích přírodovědy.
Předmětem hodnocení bylo deset učebnic přírodovědy nakladatelství Alter, Fortuna, Nová škola, Prodos a SPN. Hlavní pozornost byla věnovaná počtu, náročnosti a pestrosti úloh. Obtížnost úkolů byla klasifikována podle taxonomie Tollingerové. Bylo zjištěno, že náročnost úloh je podobná ve všech hodnocených učebnicích. Nejčastěji se vyskytovaly úkoly vyžadující k řešení pouze jednoduché myšlenkové operace. Studované učebnice se lišily počtem a rozmanitostí úkolů.

Klíčová slova: Učebnice přírodovědy, hodnocení úkolů, náročnost úkolů, rozmanitost úkolů

This article contains results of the task evaluation in natural science textbooks. There were analysed ten textbooks of the Alter, Fortuna, Nová škola, Prodos and SPN publishing companies. The attention was paid to number, difficulty and diversity of tasks in each textbook. The difficulty of tasks was classificated according to Tollingerová. The results showed - the difficulty of tasks were similar in all evaluated textbooks. The most frequent were tasks of simple cognitive level. Differences were obtained in number and diversity of tasks.

Keywords: Natural science textbooks, task evaluation, task difficulty, task diversity

Zveřejněno: 1. únor 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vránová, O. (2009). Tasks in natural science textbooks. e-Pedagogium9(1), 91-96
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČTRNÁCTOVÁ, H. Problematika učebných úloh vo výučbe prírodných vied. Biológia, ekológia, chémia, 1997, č. 2, s. 4-10.
  2. ČTRNÁCTOVÁ, H. Osvojování teoretických a praktických dovedností řešením učebních úloh. In Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D- Vedy o výchove a vzdelávaní, Supplementum 1-Aktuálne vývojové trendy vo vyučování chémie. Trnavská univerzita, 2002, 6, s. 17-23.
  3. HOLOUŠOVÁ, D. Učební úlohy v práci učitele alternativní školy. In Sborník ze 7. konference o současných celosvětových otázkách alternativního školství. Olomouc: VUP, 1997, s. 86-90.
  4. KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447 s.
  5. MAREŠ, J. Fridmanova teorie učebních úloh. Pedagogika, 1980, roč. 30, č. 5, s. 595-610.
  6. MAZÁČOVÁ, N. Učební úlohy jako inovativní prvek ve výuce obecné didaktiky a pedagogické praxe. In Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 243-251.
  7. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. 164 s.
  8. TRNA, J. - TRNOVÁ, E. Inovace role přírodovědné úlohy jako vzdělávacího prostředku. In Cesty k tvořivé škole. Brno: Masarykova Univerzita, 1998, s. 387-390.
  9. UŠÁKOVÁ, K. Typy úloh v učive z biológie. Technológia vzdelávania, 1994, roč. 2, č. 5, s. 2-4 v příloze.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.