e-Pedagogium 2009, 9(1):52-61
Computer software as a help provider to students unsuccessful in mathematics
- RNDr. Michal Novák, Ph.D., Faculty of Electrical Engineering, and Communication, Brno University of Technology, Czech Republic, e-mail: novakm@feec.vutbr.cz
Klíčová slova: Prospective teachers' mathematical training, study failure, help-seeking, computer, Maple
We believe that computers can be used to increase the level of success only among such university students who had acquired necessary mathematical skills, basic computer skills and skills relevant to the respective software, and whose level of English is appropriate. In the contribution we give an example of solving a task common in the basic course of mathematical analysis by means of Maple and outline problems, which occur in this respect.
Zveřejněno: 1. únor 2009 Zobrazit citaci
Reference
- BRDIČKA, B. Role internetu ve vyučování. Praha: UK 2003. 122 s. ISBN 80-239-0106-0.
- CROWL, T.K., KAMINSKI, S., PODELL, D.M. Educational Psychology. Windows on teaching. New York: Brown; Benchmark, 1997.
- FULIER, J. Niekolko poznámok o e-vzdelávaní v matematike. In Sborník z konferencie s medzinárodnou účasťou "Induktívne a deduktívne prístupy v matematike". Trnava: TU 2005, 68-72. ISBN 80-8082-025-2.
Přejít k původnímu zdroji...
- JAWORSKI, B. Investigating Mathematics Teaching. A Constructivist Enquiry. London: Falmer Press, 1994.
- LENKE, T. P. Interactive learning models of the e-learning in the higher education. In Problems of Education in the 21st Century. Vol 5 (2008), 87-97
- MAJOVSKÁ, R. Transformation of classical methods of education on mathematics to new electronic forms at the Faculty of Economics of Technical University in Ostrava. In Proceedings of the 6th Conference Aplimat. Bratislava: 2007. ISBN 978-80-969562-6-5.
- MAREŠ, J. Žákovo vyhledávání pomoci ve školních zátěžových situacích. In Sborník příspěvků z celostátní conference ČAPV. Olomouc: UP 2002.
- MARCINEK, T. O niektorých sociálnych aspektoch motivácie učiť sa matematiku. In Sborník z konferencie s medzinárodnou účasťou "Induktívne a deduktívne prístupy v matematike". Trnava: TU 2005, 161-164. ISBN 80-8082-025-2.
- NOVÁK, M. On problems of computer aided teaching of mathematics at technical universities. In XXIII International Colloqium on the Acquisition Process Management. Proceedings of electronic versions of contributions. Brno: UNOB FEM 2005 [CD-ROM]
- NOVÁK, M. & LANGEROVÁ, P. MATLAB from the point of view of non-native speakers - students of technology. In XXIV International Colloquium on the Acquisition Process Management. Proceedings of electronic versions of contributions. Brno: UNOB FEM 2006[CD-ROM]
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV 1999.
- UHLÍŘOVÁ, M. Edukační role ICT. In Acta Univ. Palack. Olom., Fac. Paed., Mathematica, V. Olomouc: UP 2006, 277-281. ISBN 80-244-1311-6.
- WEINER, B. An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 1985, 92, 548-573.
Přejít k původnímu zdroji...
- WITTMAN, E. CH. 10 Jahre "Mathe 2000". Bilanz und Perspektiven. Dortmund: Universität Dortmund, Klett 1997.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.