e-Pedagogium 2009, 9(1):31-37
Biology textbooks of FRAUS publishing company and their text difficulty
- Doc. RNDr. Libuše Hrabí, Department of Biology, Faculty of Education, of Palacký University, Olomouc, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení obtížnosti výkladového textu v učebnicích přírodopisu od nakladatelství Fraus. Analýza textu byla realizována dle vlastního postupu. Dosažené výsledky ukazují, že obtížnost textu je obnobná v knihách pro 6. až 9. ročník a dosahuje 30,1 bodu až 34,16 bodu. To ukazuje na skutečnost, že všechny knihy spadají do stejného pásma obtížnosti, charakteristického pro 6. ročník.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, obtížnost textu, syntaktický faktor, sémantický faktor
This article presents knowledge of the text difficulty evaluation of biology textbooks of Fraus publishing company . The text analysis was realized by my own methodology. Obtined results show that text difficulty is similar in studied textbooks - from 30.1 points to 34.16 points. It indicate these textbooks into the same scale of difficulty, characteristic for sixth grade of education.
Keywords: Biology textbooks, text difficulty, syntactic factor, semantic factor
Zveřejněno: 1. únor 2009 Zobrazit citaci
Reference
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
- ČABRADOVÁ, V., HASCH, F., SEJPKA, J., VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 6. Plzeň : Fraus, 2003. 120.
- ČABRADOVÁ, V., HASCH, F., SEJPKA, J., VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7. Plzeň : Fraus, 2005. 128.
- DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
- HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 142.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- OLECHOWSKI, R. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4. 266-270.
- OTTICH, K., KOWALCZYK, W. Das habe ich nicht verstanden! Pedagogische Welt, 1992, vol. 46, n. 8. 341-344.
- PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 1996. 152. Habilitační práce na UP Olomouc.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
- SHEPARDSON, D., PIZZINI, E. Questioning levels of junior high school science textbooks and their implication forlearning textual information. Science Education, 1991, vol. 23, n. 9. 50-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHMIDT, H. J., Hilfen für die Auswahl von Schulbüchers. Grundschule, 23, 1991, č. 9. 50-52.
- ŠVECOVÁ, M., MATĚJKA, D. Přírodopis 9. Plzeň : Fraus, 2007. 128.
- VANĚČKOVÁ, I., SKÝBOVÁ, J., MARKVARTOVÁ, D., HEJDA, T. Přírodopis 8. Plzeň : Fraus, 2006. 128.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.