e-Pedagogium 2009, 9(1):31-37

Biology textbooks of FRAUS publishing company and their text difficulty

Libuše Hrabí
Doc. RNDr. Libuše Hrabí, Department of Biology, Faculty of Education, of Palacký University, Olomouc, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc

V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení obtížnosti výkladového textu v učebnicích přírodopisu od nakladatelství Fraus. Analýza textu byla realizována dle vlastního postupu. Dosažené výsledky ukazují, že obtížnost textu je obnobná v knihách pro 6. až 9. ročník a dosahuje 30,1 bodu až 34,16 bodu. To ukazuje na skutečnost, že všechny knihy spadají do stejného pásma obtížnosti, charakteristického pro 6. ročník.

Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, obtížnost textu, syntaktický faktor, sémantický faktor

This article presents knowledge of the text difficulty evaluation of biology textbooks of Fraus publishing company . The text analysis was realized by my own methodology. Obtined results show that text difficulty is similar in studied textbooks - from 30.1 points to 34.16 points. It indicate these textbooks into the same scale of difficulty, characteristic for sixth grade of education.

Keywords: Biology textbooks, text difficulty, syntactic factor, semantic factor

Zveřejněno: 1. únor 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2009). Biology textbooks of FRAUS publishing company and their text difficulty. e-Pedagogium9(1), 31-37
Stáhnout citaci

Reference

  1. CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
  2. ČABRADOVÁ, V., HASCH, F., SEJPKA, J., VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 6. Plzeň : Fraus, 2003. 120.
  3. ČABRADOVÁ, V., HASCH, F., SEJPKA, J., VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7. Plzeň : Fraus, 2005. 128.
  4. DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152
  5. DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
  6. DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
  7. HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
  8. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 142.
  9. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  10. KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  11. OLECHOWSKI, R. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4. 266-270.
  12. OTTICH, K., KOWALCZYK, W. Das habe ich nicht verstanden! Pedagogische Welt, 1992, vol. 46, n. 8. 341-344.
  13. PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 1996. 152. Habilitační práce na UP Olomouc.
  14. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  15. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  16. SHEPARDSON, D., PIZZINI, E. Questioning levels of junior high school science textbooks and their implication forlearning textual information. Science Education, 1991, vol. 23, n. 9. 50-52. Přejít k původnímu zdroji...
  17. SCHMIDT, H. J., Hilfen für die Auswahl von Schulbüchers. Grundschule, 23, 1991, č. 9. 50-52.
  18. ŠVECOVÁ, M., MATĚJKA, D. Přírodopis 9. Plzeň : Fraus, 2007. 128.
  19. VANĚČKOVÁ, I., SKÝBOVÁ, J., MARKVARTOVÁ, D., HEJDA, T. Přírodopis 8. Plzeň : Fraus, 2006. 128.
  20. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.