e-Pedagogium 2008, 8(1):78-83

The Most Frequent Types of Tasks in Czech Biology Textbooks

Olga Vránová
RNDr. Olga Vránová, Ph.D., Department of Biology, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Purkrabská 2, 771 40 OLOMOUC

Článek soustřeďuje poznatky o rozboru úkolů v učebnicích přírodopisu.
Předmětem hodnocení bylo dvacet pět učebnic přírodopisu nakladatelství Fortuna, Fraus, Jinan, Prodos, Scientia a SPN. Hodnocení bylo zaměřeno na počet, náročnost a pestrost úloh. Obtížnost úkolů byla klasifikována podle taxonomie Tollingerové. V učebnicích přírodopisu se nejčastěji vyskytovaly úkoly vyžadující k řešení jednoduché myšlenkové operace.

Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, učební úlohy, typy úkolů, hodnocení úkolů

This article is concerned with tasks evaluation in biology textbooks. Twenty five textbooks of the Fortuna, Fraus, Jinan, Prodos, Scientia and SPN publishing houses were analysed. This study was concentrated on the number, difficulty and diversity of tasks in each textbook. The difficulty of tasks was classified according to Tollingerová. Tasks of simple cognitive level were the most frequent ones.

Keywords: Biology textbooks, learning tasks, types of tasks, task evaluation

Zveřejněno: 1. únor 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vránová, O. (2008). The Most Frequent Types of Tasks in Czech Biology Textbooks. e-Pedagogium8(1), 78-83
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČTRNÁCTOVÁ, H. Jak tvořit chemické učební úlohy (1). Biologie-Chemie-Zeměpis, 1997, year 5, no. 5, pp. 222-226.
  2. KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447 pp.
  3. MAREŠ, J. Fridmanova teorie učebních úloh. Pedagogika, 1980, year 30, no. 5, pp. 595-610.
  4. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. 164 pp.
  5. TRNA, J. - TRNOVÁ, E. Inovace role přírodovědné úlohy jako vzdělávacího prostředku. In Cesty k tvořivé škole. Brno: Masarykova Univerzita, 1998, pp. 387-390.
  6. UŠÁKOVÁ, K.Typy úloh v učive z biológie. Technológia vzdelávania, 1994, year 2, no. 5, pp. 2-4 in attachment.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.