e-Pedagogium 2008, 8(1):67-77
Life-satisfaction and Selected Personality Traits of Teachers in Elementary Schools
- Mgr. Michaela Pugnerová, Ph.D., Department of Psychology and Pathopsychology, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Telephone: +420 585 63 5211, Email: michaela.pugnerova@seznam.cz
- Mgr. Jana Kvintová, Department of Psychology and Pathopsychology, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Telephone: +420 585 63 5211, Email: janakvintova@seznam.cz
Klíčová slova: Extraversion, neuroticism, overall life satisfaction, factors influencing life satisfaction
This presentation focuses on the life satisfaction of teachers in elementary schools from two regions in the Czech Republic. The purpose of the research was to examine not only the overall life satisfaction of teachers but also the factors that may influence it. We focused on selected personality traits (extraversion, neuroticism) and their association with the overall life satisfaction of teachers. This is a part of a larger research program that evaluates the well-being of teachers in elementary schools.
Zveřejněno: 1. únor 2008 Zobrazit citaci
Reference
- BLATNÝ, M., DOSEDLOVÁ, J., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Masarykova univerzita a Nakladatelstvi MSD, Brno, 2005.
- BRICKMAN, A., YOUNT, S., BLANEZ, N., ROTHBERG, S., DE NOUR, A. Personality traits and longterm health status. Psychosomatice, 1996, 37, 459-468.
Přejít k původnímu zdroji...
- HŘEBÍČKOVÁ, M., URBÁNEK, T. NEO-pětifaktorový osobnostní inventář. Testcentrum, Praha, 2001.
- KEBZA, V. Psychosocialní determinanty zdraví. ACADEMIA, Praha, 2005.
- PAULÍK, K. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. REPRONIS, Ostrava, 1990.
- PETERSON, SELIGMAN, M.E.P. Character strengths and virtues: A handbook and classifications. Washington, DC: American Psychological Association, 2004.
- PLEVOVÁ, I. Kapitoly z obecné psychologie. Olomouc, VUP, 2006.
- PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Portál, Praha, 2002.
- RODNÁ, K., RODNÝ, T. Dotazník životní spokojenosti. Testcentrum, Praha, 2001.
- RYFF C. D., HEIDRICH S., M. Experience and well-being explorations on domains of life and how matter, Int. J. Behav. Develop., 1997, 20, pp.193-206.
Přejít k původnímu zdroji...
- TIŠANSKÁ, L., KOŽENÝ, J. Osobnost, anticipovaná sociální opora a adaptace seniorek na stárnutí: Test modelu životní spokojenosti. Čs.psychologie 1, 2004, 27-37.
- URBANOVSKÁ, E., KUSÁK, P. Syndrom vyhoření ve vztahu k vnímání pracovní zátěže. In: Psychologické otázky výchovy, vzdělávání a poradenství. Sborník příspěvků z mezinárodního odborného semináře. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 101-115.
- VITÁSKOVÁ, K. Některé z dimenzí diagnostiky a terminologie specifických vývojových poruch učení. In: Acta Paedagogicae. Annus II. Prešov: PdF PU, 2002, pp. 80-88.
- WASZLKIO, L., FEKKEN, G. Personality and self-reported health. Personality and Individual Differences, 2002, 33, 607-620.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.