e-Pedagogium 2008, 8(1):28-34

Biology Textbooks and Their Text Difficulty

Libuše Hrabí
Doc. RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Department of Biology, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc

V článku jsou obsaženy zásadní poznatky o hodnocení obtížnosti textu 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základní školy. Analýzy textů byly realizovány vlastním metodickým postupem. Dosažené výsledky ukazují, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladového textu se zvyšují od 6. do 8. ročníku (od 32,11 bodu do 37,56 bodu). Učebnice pro 9. ročník se vyznačují nižší obtížností (35,89 bodu). Součástí článku je i navržená stupnice obtížnosti textů pro učebnice přírodopisu.

Klíčová slova: Obtížnost textu, syntaktický faktor, sémantický faktor, stupnice obtížnosti, učebnice přírodopisu

This article presents the most important knowledge of the text difficulty evaluation of 22 current Czech biology textbooks for the 6th - 9th grades. The text analysis was carried out according to my own methodology. Results indicate that the average values of text difficulty increase from the 6th to 8th grade (from 32.11 points to 37.56 points). The textbooks for the 9th grade are characterized by a low text difficulty level (35.89 points). The scale of the biology text difficulty is a part of this paper.

Keywords: Text difficulty, syntactic factor, semantic factor, scale of difficulty, biology textbooks

Zveřejněno: 1. únor 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2008). Biology Textbooks and Their Text Difficulty. e-Pedagogium8(1), 28-34
Stáhnout citaci

Reference

  1. CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
  2. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
  3. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN, 1998. 80.
  4. ČERNÍK, V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha : SPN, 1999. 103.
  5. ČERNÍK, V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87.
  6. DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152
  7. DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
  8. DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
  9. HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno : Nová škola, 1998. 80.
  10. HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1998. 87.
  11. HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2003, no. 1. Available on www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
  12. JURČÁK, J., FRONĚK, J. et al. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 142. JURČÁK, J., FRONĚK, J. et al. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  13. KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  14. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  15. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
  16. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  17. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
  18. KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
  19. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha : Fortuna, 1997. 136.
  20. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 1. část. Praha : Fortuna, 1997. 94.
  21. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 2. část. Praha : Fortuna, 1999. 77.
  22. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický pří-rodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
  23. PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 1996. 152. Habilitační práce na UP Olomouc.
  24. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  25. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  26. SCHMIDT, H. J., Hilfen für die Auswahl von Schulbüchers. Grundschule, 23, 1991, č. 9. 50-52.
  27. OLECHOWSKI, R. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4. 266-270.
  28. OTTICH, K., KOWALCZYK, W. Das habe ich nicht verstanden! Pedagogische Welt, 1992, vol. 46, n. 8. 341-344.
  29. SHEPARDSON, D., PIZZINI, E. Questioning levels of junior high school science textbooks and their implication forlearning textual information. Science Education, 1991, vol. 23, n. 9. 50-52. Přejít k původnímu zdroji...
  30. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.