e-Pedagogium 2007, 7(4):63-79

Porozumění obsahu ve výuce technických a odborných předmětů

Jitka Plischke, Jiří Kropáč
Jitka Plischke, PhDr., Ph.D., Jiří Kropáč, doc., PaedDr., CSc., Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Česká republika, tel.: 00420/58/5635173, fax 00420/68/5231400, e-mail: jitka.kropacova@post.cz

Stať prezentuje chápání pojmu porozumění se zaměřením na specifika porozumění obsahu technického a odborného vzdělávání. Za významné je autory považováno uplatnění zásady systematičnosti prezentací vhodného systému vlastního obsahu i jeho začleněním do širších souvislostí. Dále je uvedena problematika porozumění zaměřená blíže na vybrané významné oblasti technického a odborného vzdělávání.

Klíčová slova: Porozumění, technické předměty, odborné předměty, zásada systematičnosti

Comprehension of the content in the instruction of technical and specialized subjects

The article presents the conception of the term 'comprehension' aimed at the comprehension of the content of technical and specialized education. The authors emphasize the principle of method of presenting the appropriate system of the content itself as well as its incorporation into a larger context. There is also mentioned the problem of comprehension closely related to selected significant spheres of the technical and specialized education.

Keywords: Comprehension, technical subjects, specialized subjects, principle of method

Zveřejněno: 1. srpen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Plischke, J., & Kropáč, J. (2007). Porozumění obsahu ve výuce technických a odborných předmětů. e-Pedagogium7(4), 63-79
Stáhnout citaci

Reference

  1. BYČKOVSKÝ, P. a KOTÁSEK, J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: Revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, 2004, roč. 54, s. 227-242. ISSN 0031-3815.
  2. HUDECOVÁ, D. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů. Pedagogika, 2004, roč. 54, s. 274-284. ISSN 0031-3815.
  3. ŠVEC, Š. Učiteĺská taxonómia: systematika programových cieĺov, učebných aktivít a hodnotených výsledkov. Pedagogická revue, 2005, roč. 57, č. 5, s. 453-476. ISSN 1335-1982.
  4. MILLER, M. Rozumienie techniki - wybrane zagadnenia. In XX. DIDMATTECH 2007 Díl II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, s. 764-769. ISBN 80-7220-296-0.
  5. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  6. HARTL, P a HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000 (dotisk 2004). ISBN 80-7178-303-X.
  7. KALHOUS, Z. a OBST, O. aj. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  8. ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  9. KLIMEŠ, L. Slovník cizích slov. 6. vyd. Praha: Stát. pedag. nakl., 1998. ISBN 80-7235-02-34.
  10. KOLEKTIV. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1993. ISBN 80-7042-068-5.
  11. KROPÁČ, J. a KROPÁČOVÁ, J. Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-244-1431-7.
  12. KROPÁČ, J., KUBÍČEK, Z., CHRÁSKA, M. a HAVELKA, M. Didaktika technických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0848-1.
  13. KRASZEWSKI, K. O trudnościach doboru treści edukacji ogólnotechnicznej. In XIV. DIDMATTECH 2001. Radom: Politechnika Radomska, Wydzial Mechaniczny, Wydzial Nauczycielski, Instytut technologii eksploatacji, Radom, 2001, s. 375-380. ISBN 83-7204-221-7.
  14. FRANK, M. A Systems Approach for Developing Technological Literacy. Journal of Technology Education [online], 2005, roč. 17, č. 1, s. 19-34. [cit. 2007-07-18]. Dostupné na WWW: <http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/>. ISSN 1045-1064. Přejít k původnímu zdroji...
  15. MOŠNA, F. Technika a systémový přístup. In Současné trendy ve vzdělávání. Sborník přednášek z 5. pražské konference o kybernetické pedagogice EDUTECH '94. Praha: Akademia Libroservo, KAVA-PECH, 1995, s. 52-53.
  16. Standards for Technological Literacy: Content for the Study of Technology [online] - [cit. 2007-08-07]. Dostupné na WWW: <http://www.iteaconnect.org/TAA/PDFs/xstnd.pdf> ISBN 1-887101-02-0.
  17. HARTMANN, E. Bildungsstandards für das Fach Technik: Empfehlungen des Vereins Deutscher Ingenieure. Unterricht - Arbeit + Technik, 2007, Jahrgang 9, Heft 33, S. 45-47. ISSN 1438-8987.
  18. WALAT, W. Modelowanie podręczników techniki - informatyky. Rzeszów: Wydawnictwo Universytetu Rzeszowskiego, 2004. ISBN 83-7338-123-6.
  19. KROPÁČ, J. Obecný obsah výuky o technických materiálech. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. 100 s. ISBN 80-7067-694-9.
  20. ŠTOFA, J. Vlastnosti materiálov a ich riadenie. In DIDMATTECH '92. Nitra: Dom techniky ZSVTS, 1992, s. 19-33.
  21. WOLFFGRAMM, H. Allgemeine Technologie. Band 1. Teil 1. Hildesheim: Verlag Franzbecker, 1994. ISBN 3-88120-241-2.
  22. WOLFFGRAMM, H. Allgemeine Technologie. Band 1. Teil 2. Hildesheim: Verlag Franzbecker, 1995. ISBN 3-88120-242-0.
  23. ZANKL, G. a SCHULBUCH, A. Werkerziehung: Bereich Technik. 2. Aufl. Linz: VERITAS - VERLAG, 1987. ISBN 3-85329-391-3.
  24. BARÁTH, O. aj. Technická výchova II. Didaktika pestovateľských prác. Bratislava: Slov. ped. nakl., 1976.
  25. STEELOVÁ, J. L. aj. Rozvíjení kritického myšlení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Příručka II, zkrácená verze.
  26. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. a NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
  27. NEZVALOVÁ, D. Rámcový a školní vzdělávací program [online]. - [cit. 2007-09-21]. Dostupný z WWW: <http://esfmoduly.upol.cz/texty.html>
  28. PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-006-4.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.