e-Pedagogium 2007, 7(4):18-33

Subjektivní důležitost jako faktor ovlivňující hodnocení životních situací

Irena Plevová, Eva Urbanovská
Irena Plevová, Eva Urbanovská, Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého Olomouc, Žižkovo nám. 5, 772 40 Olomouc, tel.: 585 635 210, 585 635 212, e-mail: irena.plevova@post.cz, evaurb@volny.cz

Článek shrnuje dílčí výsledky dvou výzkumných záměrů. Cílem výzkumu I. bylo identifikovat situace, které pro děti představují nadlimitní zátěž, a analyzovat subjektivně vnímanou míru zátěže vzhledem k pohlaví, věku a typu školy. Cílem výzkumu II. bylo zjišťování atribučního stylu vysokoškolských studentů ve vztahu k hladině sebevědomí a výkonové motivaci. V našem příspěvku jsme prezentovali dílčí výsledky obou výzkumů, se zaměřením na faktor "subjektivní důležitosti" při vnímání životních situací jak ve škole, tak v situacích, které nabízí dotazník ASQ.
Můžeme na tomto místě konstatovat, že situace, které nabízí Dotazník stresových situací a které žáci vnímají jako subjektivně důležité, vnímají také jako více zátěžové. Oba výzkumy potvrdily, že dívky a ženy vykazují vyšší míru faktoru "subjektivní důležitosti" při vnímání životních situací. A to jak v DSS, tak v faktoru subjektivní důležitosti, který nabízí dotazník ASQ.

Klíčová slova: Subjektivní důležitost, škola, zátěžové situace, genderové rozdíly, zaměření na výkon, zaměření na interpersonální vztahy

Subjective importance as a factor influencing evaluation of life situations

The article summarises partial results of two research intentions. The aim of the first one was to analyse the subjectively perceived measure of stress of pupils in the school environment according to gender, age and type of school. The aim of the second one was to find out the attribution style of university students in relation to their self-consciousness and achievement motivation. In our article we presented partial results of both researches with focus on the factor of "subjective evaluation" in stress situation as well as in various life situations offered by questionnaire ASQ.
Both researches confirm that the factor of subjective evaluation appears important in perceiving stress situations at school as well as situations offered by questionnaire ASQ.

Keywords: Subjective evaluation, school, stress situation, gender differences, achievement, interpersonal relations

Zveřejněno: 1. srpen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Plevová, I., & Urbanovská, E. (2007). Subjektivní důležitost jako faktor ovlivňující hodnocení životních situací. e-Pedagogium7(4), 18-33
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAČOVÁ, V., MIKULÁŠKOVÁ, G. Rodové presvedčenia a rodové identifikácie adolescentných chlapcov a dievčat. Československá psychologie. 2000, roč. 44, č. 1, s. 26-44.
  2. BAČOVÁ, V., MATEJOVSKÁ, I.. Maskulinita ako sociálna norma u adolescentných chlapcov a dievčat. Československá psychologie. 2003, roč. 47, čís. 1, s. 19-30.
  3. BALCAR, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1983.
  4. BECK, A., T., RUSH, A., J., SHAW, B., F., EMERY, G. Cognitive therapy of depression. USA by The Guilford Press, 1980. ISBN 0-47127-727-4.
  5. BECK, A., T. Kognitivní terapie a emoční poruchy. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-032-1.
  6. BINAROVÁ, I., PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I., URBANOVSKÁ, E. Výzkum vzájemného vztahu působení zátěžových situací a některých osobnostních charakteristik dětí a mládeže. In: KRÁTOŠKA, J., ŠTEIGL, J., KONEČNÝ, J. (Eds.) Antropologický obraz populace moravských lokalit. Svazek 5. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1148-2 (svazek 5). ISBN 80-244-1151-2 (soubor).
  7. BURUS, R., B. The Self Concept in theory, measurement, development and behavior. Langman Group Lilmited, London, 1979.
  8. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
  9. FITTS, W. H. Tennessee self concept scale. Nashville: Counselor Recordings and Tests, 1965.
  10. GRECMANOVÁ, H. Waldorfská škola. In: ASSENZA, D. (Eds.) Přístup k dětem podle individuálního psychického vývoje. 8. díl. Olomouc: A & M Publishing, 2007, s. 140-157.
  11. HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998.
  12. HODGES, F., FELLING, J. P. J. Consult. and Clinical Psychol. 1970, roč. 34, č. 3, s. 333-337. Přejít k původnímu zdroji...
  13. LAZARUS, R. S., FOLKMAN, S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer, 1984.
  14. MLČÁK, Z. Psychická zátěž u dětí základní školy. Ostrava: OU, 1999. ISBN
  15. NITSCH, J. R. Stress - Theorien. Untersuchungen, Massnahmen. Bern, Stuttgart, Wien, H. Huber, 1981.
  16. ORAVCOVÁ, J. Analýza frekvencie typu záťažových situácií prežívaných študentmi v súvislosti so vzťahom k náboženstvu. In: Academia, roč. XV, č. 3, Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, 2004. ISSN: 1335-5864.
  17. PARDEL, T., MARŠÁLOVÁ, L., HRABOVSKÁ, A. Dotazník motivácie výkonu. Bratislava: Psychodiagn. a did. testy, 1984.
  18. PETERSON, CH., SEMMEL, A., BAEYER, C., ABRAMSON, L., Y., METALSKY, G., I., SELIGMAN, M., E., P. The Attributional Style Questionnaire, Cognitive Therapy and Research. Vo. 6, No. 3, 1982, s. 287-300. Přejít k původnímu zdroji...
  19. POON, W.-T., LAU, S.. Coping with failure: Relationship with self-concept discrepancy and attributional style. Journal of Social Psychology. 1999, roč. 139, čís. 5, s. 639-654. Přejít k původnímu zdroji...
  20. ROGERS, C. R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
  21. SENKA, J. Výsledky skúmania zvládacích procesov vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1997, roč. 32, čís. 2, s. 131-139. Přejít k původnímu zdroji...
  22. URBANOVSKÁ, E. The Sensitiveness of the teenagers to the school strain (The analysis of the questionnaire of the stress situations) In REHULKA, E. (et al.) School and Health 21 (2) Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-138-6, s. 257-271.
  23. YUNGMAN, B. H. Assessing Behavioral Adjustment to School. Br. J. Educ. Psychol., 1979, roč. 49, s. 258-264. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.