e-Pedagogium 2007, 7(3):29-44
Distanční vzdělávání - včera, dnes a zítra
- Helena Zlámalová, Centrum pro studium vysokého školství v. v. i. Praha
Příspěvek shrnuje teoretické i praktické informace o distančním vzdělávání, jeho principech, přednostech i rizicích a možnostech uplatnění v našem vzdělávacím systému. Cílem příspěvku je nejen informovat o historii a současném stavu distančního vzdělávání, ale také vyvrátit některé mýty a omyly, které se u nás v souvislosti s jeho případnou aplikací objevují, a upozornit na podceňování ale i přeceňování této formy studia, zejména ve spojení s využitím moderních informačních a komunikačních technologií.
Klíčová slova: Distanční vzdělávání (DiV), vzdělávání dospělých, modely implementace DiV, informační a komunikační technologie, studijní opory, tutoriál, tutor, kvalita vzdělávání
The paper summarises theoretical and practical knowledge about distance education in terms of its major principles, benefits, risks, and possibilities of use within the Czech educational system. The paper aims to disprove certain myths and misconceptions that accompany utilisation of distance education in the Czech Republic and it tries to point out over/underestimations of the distance mode of study, especially in relation to up-to-date ICT technologies.
Keywords: Distance education (DE), education of adults, models of implementation DE, information and communication technology, study support, tutorial, tutor, quality of education
Zveřejněno: 1. červen 2007 Zobrazit citaci
Reference
- KNOWLES, M. Self-directed Learning: A Guide for Learnes and Teachers. New York Association Press.1975
- MOORE, M. Towards a theory of independent learning and teaching. Journal of Higher Education 44 (9). 1973. 661-79.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOLMBER, G. B. Status and trends in Distance Education. London. Kogan Page. 1981
- BROCKET, R. G.; HEIMSTRA, R. A conceptual framework for understanding self-direction in adult learning. Self-direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research and Practice. London, Routledge. 1991
- KEEGAN, D. Foundations of Distance Education. Routledge. London. Third Edition. 1996. 224 s. ISBN 0 415 13909 0
- PALÁN, Z. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. Daha. Praha. 1997. 159 s. ISBN 80-902232-1-4.
- BEDNAŘÍKOVÁ, I. Jak psát "distančně". Univerzita Palackého v Olomouci. 2007. 122 s. ISBN 978-80-244-1681-6.
- MAIER, P.; BARMETT, L.; WARREN, A.; BRUNNER, D. Using Technology in Teaching and Learning. Kogan Page, London. 1998. 132 s. ISBN 0 7494 2516 4.
- RACE, P. 500 Tips for Open and Flexible Learning. Kogan Page. London 1998. 172 s. ISBN 0 7494 2410 9.
- CHUTE, A.; THOMPSON, M.; HANCOCK, B. McGraw-Hill Handbook of Distance Learning. McGrow-Hill Companies, Inc., USA. 1999. 236 s. ISBN 0 07 012028 5.
- SABA, F.; TWITCHELL, D. Research in distance education: A system modeling approach. The American Journal of Distance Education. 2(1). 1988. s. 9-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- PRŮCHA, J.; MÍKA, J. Distanční studium v otázkách. Průvodce studujících a zájemců o studium. CSVŠ-NCDiV. 2000. ISBN 80-86302-16-4.
- ZLÁMALOVÁ, H. Příručka pro tutory distančního vzdělávání. CSVŠ-NCDiV, Praha, 2003. 31 s. ISBN 80-86302-24-5.
- ZLÁMALOVÁ, H. E-learning as a Modern Pedagogical an Didactical element: Some Disadvantages for Adult Learning. New Era in Education. Vol. 85. No. 3. 2004. s. 78-79. ISSN 0028 5048.
- KOPECKÝ, K. E-learning (nejen) pro pedagogy. Hanex. Olomouc. 2006. 125 s. ISBN 80-85783-50-9.
- ZLÁMALOVÁ, H. Příručka pro autory distančních vzdělávacích opor, Jak psát distanční studijní text. CSVŠ-NCDiV. Praha. 2006. 67 s. ISBN 80-86302-39-3.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.