e-Pedagogium 2006, 6(4):116-125

Rozmanitost úloh v pracovních sešitech přírodovědy

Olga Vránová
RNDr. Olga Vránová, Ph.D., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP

Článek shrnuje výsledky posuzování úkolů v pracovních sešitech přírodovědy. Celkem bylo analyzováno10 pracovních sešitů nakladatelství Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN. Úkoly byly hodnoceny z hlediska jejich náročnosti a rozmanitosti. Z výsledků analýzy vyplynulo, že v sešitech pro 4. a 5. ročník převažují nejméně náročné úkoly (1. a 2. skupina), které se zároveň vyznačují největší rozmanitostí.

Klíčová slova: Přírodověda, pracovní sešity, rozmanitost úloh, náročnost úloh

The diversity of exercises in natural history workbooks

This paper presents the results of a study that evaluated different exercises in natural history workbooks. Ten workbooks were analyzed in total, published by Fortuna, Nova skola, Prodos, Scientia, and SPN. Factors that were considered were the difficulty and the diversity of exercises. Results suggest that workbooks for the 4th and 5th grades contain the least difficult exercises and problems (group 1 and 2) which however are the most diverse at the same time.

Keywords: Natural history, workbooks, diversity of exercises, difficulty of exercises

Zveřejněno: 1. srpen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vránová, O. (2006). Rozmanitost úloh v pracovních sešitech přírodovědy. e-Pedagogium6(4), 116-125
Stáhnout citaci

Reference

  1. JURČÁK, J. a kol. Přírodověda pracovní sešit 4. ročník. Olomouc : Prodos, 1996, 39 s.
  2. JURČÁK, J. a kol. Přírodověda pracovní sešit 5. ročník. Olomouc : Prodos, 1996, 47 s.
  3. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, 447 s.
  4. KOMANOVÁ, E., ZIEGLER, V. Pracovní sešit k učebnici Přírodověda 4. Praha : Scientia, 1997, 74 s.
  5. KOMANOVÁ, E., ZIEGLER, V. Pracovní sešit k učebnici Přírodověda 5. Praha : Scientia, 1999, 67 s.
  6. KVASNIČKOVÁ, D., FRONĚK, J. Přírodověda pracovní sešit pro 4. ročník ZŠ. Praha : Fortuna, 2000. 39 s.
  7. KVASNIČKOVÁ, D., FRONĚK, J., ŠOLC, M. Přírodověda pracovní sešit pro 5. ročník ZŠ. Praha : Fortuna, 1999, 31 s.
  8. MATYÁŠEK, J., ŠTIKOVÁ, V., TRNA, J. Přírodověda 5 Člověk a jeho svět, pracovní sešit pro 5. ročník. Brno : Nová škola, 2005, 67 s.
  9. MLADÁ, J., PODROUŽEK, L. Pracovní sešit k učebnici Přírodověda pro 4. ročník ZŠ. Praha : SPN, 2003, 39 s.
  10. MLADÁ, J., PODROUŽEK, L., RANDA, M. Pracovní sešit k učebnici Přírodověda pro 5. ročník ZŠ. Praha : SPN, 2004, 39 s.
  11. ŠTIKOVÁ, V. Přírodověda 4 pracovní sešit pro 4. ročník ZŠ. Brno : Nová škola, 2003, 28 s.
  12. TUREK, I. O pojme úloha v didaktike. Odborná škola, 1989/90, roč. 37, č. 7, s. 106.
  13. UŠÁKOVÁ, K. Typy úloh v učive z biológie. Technológia vzdelávania, 1994, roč. 2, č. 5, s. 2-4 (v příloze).
  14. VRÁNOVÁ, O. Posuzování úkolů v pracovních sešitech přírodopisu. e-Pedagogium, 2005, roč. 5, č. 4, s. 55-66.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.