e-Pedagogium 2004, 4(4):42-49

Fakultní učitel - mentor

Martin Nešpor, Vilém Lukáš
Katedra českého jazyka a literatury PdF UP v Olomouci
Základní církevní škola sester voršilek v Olomouci

Stať se nejprve zabývá postavením a vymezením role mentora v systému přípravy studentů učitelství. Ve druhé části v obecné rovině uvádí zásadní a nezbytné vlastnosti mentora, vymezuje úkoly před něj postavené a představuje styly práce se studenty. Cílem stati je nejen upozornit na nezbytnost a obtížnost funkce mentora, ale dát také mentorům podnět k sebereflexi.

Klíčová slova: Mentor, kariérní řád, systémový přístup k pedagogické praxi, vlastnosti a úkoly mentora, styly vedení pedagogické praxe

FACULTY TEACHER - MENTOR

At first the article concerns the position and defines the role of the mentor in the system of preparing teaching profession students. In the second part on common level essential are presented and necessary qualities of a mentor. There are also tasks defined the mentor has to deal with and showes the styles of a work with students. The goal of the article is not only to show necessity and difficulty of mentor's function but also to give them a hint to the self-reflection.

Keywords: Teacher-mentor, career order, pedagogical teaching practice, features and tasks of mentor, styles of leading pedagogical teaching practice

Zveřejněno: 1. srpen 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nešpor, M., & Lukáš, V. (2004). Fakultní učitel - mentor. e-Pedagogium4(4), 42-49
Stáhnout citaci

Reference

  1. BALCAROVÁ, A. Potřeba vymezení požadavků na další vzdělávání fakultního učitele. In Pedagogická praxe. Praha : PedF UK, 2003, s. 149-152. ISBN 80-7290-105-2.
  2. BĚLEHRADSKÁ, J. et al. Praktická příprava studentů učitelství. Liberec : TU v Liberci, 2001. 58 s. ISBN 80-7083-574-5.
  3. BITLJANOVÁ, V., EDWARDS, S., PEKAŘOVÁ, I. Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec : TU v Liberci, 2000. 70 s. ISBN 80-7083-423-4.
  4. Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 74 s. ISBN 80-85931-56-7.
  5. KORDA, J. Co může udělat škola pro začínajícího učitele. In RAAdce učitele. Praha : Josef Raabe, 2000, oddíl B 5.3, s. 1-19. ISBN 80-86307-06-9.
  6. PERCLOVÁ, R. Role fakultních učitelů. In Pedagogická praxe - praxeologie. Praha : PedF UK, 1997, s. 58-61. ISBN 80-86039-15-3.
  7. PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok: vedení pedagogické praxe. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2002. 69 s. ISBN 80-7194-433-5.
  8. VORÁLKOVÁ, J., TILINGER, P Osobnost fakultního učitele. In Pedagogická praxe. Praha : PedF UK, 2003, s. 142-145. ISBN 80-7290-105-2.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.