e-Pedagogium 2004, 4(4):25-33

Logopedická diagnostika osob po chirurgickém výkonu v orofaciální oblasti

Ludmila Chlupová
Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci

Chirurgický výkon v orofaciální oblasti zpravidla vede k narušení komunikačních schopností, což vyvolává potřebu následné logopedické péče.
Logopedická diagnostika je neoddělitelnou součástí logopedické péče, jejímž úkolem je co nejpřesněji stanovit typ narušené komunikační schopnosti.
Kvalitní diagnostika je předpokladem pro stanovení adekvátního, intervenčního přístupu, který by vedl k úspěšné nápravě výslovnosti. Tento příspěvek mapuje možnosti logopedické diagnostiky u osob po chirurgickém výkonu v orofaciální oblasti. V současné době není v České republice logopedická péče o osoby po chirurgickém výkonu v orofaciální oblasti zajištěna, a tudíž je logopedická diagnostika u těchto osob ve svých počátcích.

Klíčová slova: Logopedická diagnostika, chirurgický výkon, logoped, orofaciální oblast, testy

DIAGNOSTICS OF SPEECH DISORDERS IS A PART OF THE WHOLE SPEECH THERAPY CARE

This article gives an overview of the diagnostic approaches by persons who have had an orofacial surgery. Nowadays there is no system in the speech treatment of these persons and therefore speech therapy diagnostics is only just beginning.
The aim of the speech diagnostics by persons who have had an orofacial surgery is in an accurate diagnostics. A well-performed diagnostics is a one of the baselines for following speech rehabilitation.
The article shows various tests and methods used in the speech therapy diagnostics connected to rhinolalia and dyslalia that are one of the most frequent types of speech disorders by persons who had an orofacial surgery.

Keywords: Diagnostics of speech disorders, surgery, speech therapist, orofacial area, tests

Zveřejněno: 1. srpen 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chlupová, L. (2004). Logopedická diagnostika osob po chirurgickém výkonu v orofaciální oblasti. e-Pedagogium4(4), 25-33
Stáhnout citaci

Reference

  1. HOMOLA, M. Psychologie výchovy a vzdělávání dospělých II. Olomouc : Ediční středisko RUP, 1987.
  2. HRABAL V. Diagnostika. Praha : Karolinum, 2002.
  3. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno : Paido, 2000.
  4. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II, III. Brno : Paido, 1998.
  5. LECHTA, V. a kol. Nové podmienky výchovy a vzdelávania detí, žiakov a študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Martin : Osveta, 2003. ISBN 80-8063-140-9.
  6. LECHTA, V. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Edicia Efeta,1995. ISBN 80-88824-18-4.
  7. LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava : SPN, 1990.
  8. LECHTA, V. Terapia narušenej komunikčnej schopnost. Martin : Osveta, 1997.
  9. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia: špecificky narušený vývin reči. Bratislava : Ludoprint, 1993. ISBN 80-900445-0-6.
  10. PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické minimum. Olomouc : Vydavatelství UP, 2001.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.