Atmosféra na školách M. Montessoriové jako ukazatel pozitivního školního klimatu
- Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PdF UP v Olomouci
Po vysvětlení teoretických východisek je stručně charakterizována výzkumná sonda. Navazuje deskripce prostředí škol M. Montessoriové v Bologni, Miláně a v Luzernu. Pozornost je zaměřena na oblasti materiální, společenskou, sociální a kulturní. Z hodnocení prostředí sledovaných škol vyplývá hypotéza. Následují návrhy, jak postupovat v případě ověřování její platnosti.
Klíčová slova: Atmosféra, prostředí, deskripce, klima, hypotéza, pozitivní atmosféra a pozitivní klima
FEEL OF THE M. MONTESSORI'S SCHOOLS AS AN INDICATOR OF POSITIVE SCHOOL CLIMATE
After the explanation of theoretical background the research probe is briefly characterised. It is connected with the description of M. Montessori's school's environment in Bologna, Milano and Luzern. The attention is paid to the materialistic, public, social and cultural dimensions. From the evaluation of monitored schools a hypothesis results that it is followed by suggestions of appropriate procedures applicable for verifying its validity.
Keywords: Feel of the school, environment, description, climate, hypothesis, positive feel of the school and positive climate
Zveřejněno: 1. srpen 2004 Zobrazit citaci
Reference
- AURIN, K. Gute Schulen - worauf beruht ihre Wirksamkeit? Bad Heilbrun : 1990.
- BESSOTH, R. Organisationsklima an Schulen. Neuwied u. Frankfurt/M. : Luchterhand, 1989. (a). ISBN 3-472-54052-4.
- BESSOTH, R. Verbesserung des Unterrichtsklimas. Neuwied u. Frankfurt/M. : Luchterhand, 1989. (b). ISBN 3-472-54051-6.
- DREESMANN, H. Unterrichtsklima: wie die Schüler der Unterricht wahrnehmen. Weinheim : Beltz Verlag, 1982. ISBN 3-407-25081-9.
- FEND, H. Schulklima. Weinheim : Beltz, 1977. ISBN 3407-51105-1.
- GRECMANOVÁ, H. aj. Obecná pedagogika II. Olomouc : Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X.
- GRECMANOVÁ, H. Osobnost učitele jako důležitý faktor při vytváření pozitivního školního klimatu. Učitelské listy, 1995 a), roč. 2, č. 9, s. 2-3. ISSN 1210-6313.
- GRECMANOVÁ, H. Pozitivní školní klima. Učitelské listy, 1997, roč. 4, č. 5, s.19. ISSN 1210-6313.
- GRECMANOVÁ, H. Ředitel školy a pozitivní školní klima. Učitelské listy, 1995, roč. 1, č. 3, s. 9. ISSN 1210-6313.
- HAVLÍNOVÁ, M. aj. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? Praha : Agentura STROM, 1994. ISBN 80-901662-2-9.
- HÄNISCH, H. Was ist eine "gute" Schule? Empirische Forschungsergebnisse und Anregungen für die Schulpraxis. Pädagogische Beiträge, 38, 1986, č. 7-8, s. 18-23.
- KAŠPÁRKOVÁ, J. Školní klima a tvorba výzkumného nástroje pro zjišťování jeho kvality. In Profese učitele a současná společnost: sborník příspěvků z 12. Konference ČAPV (CD-ROM). Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-571-8.
- KOTÁSEK, J aj. Rozvaha o školství a vzdělanosti a jejich dalším vývoji v českých zemích. Praha : PdF UK, 1991.
- PRÁŠILOVÁ, M., ŠMELOVÁ, E., TOMANOVÁ, D. Současné vlivy na klima MŠ. In CHRÁSKA, M., TOMANOVÁ, D., HOLOUŠOVÁ, D. (ed). Klima současné české školy. Sborník příspěvků z 11. Konference ČPdS. Brno : Konvoj, 2003, s. 157-162. ISBN 80-7203-064-5.
- THOMAS, A. The organizational Climate of Schools. International Review of Education, 22, 1976, č. 4, s. 441-463.
Přejít k původnímu zdroji...
- TUPÝ, K. K otázce vytváření příjemného školního klimatu. Komenský, 110, 1985/86, č. 7, s. 432-434.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.