e-Pedagogium 2003, 3(88):155-159
Školní formy sémantické analýzy
Každá situace, která před žákem stojí ve formě problému, se z počátku jeví jako blíže nediferencovaná. Ne, že by její struktura neexistovala, ona jen do té chvíle nebyla odhalena. Učit se tedy znamená organizaci objevit, tj. při poslechu pochopit, jak je vnímané dílo uspořádáno, nalézt jeho dílčí stavební prvky a jejich vzájemné vztahy. Vokální, instrumentální, pohybové a hudebně dramatické aktivity v hodinách hudební výchovy vytvářejí předpoklady pro dešifrování takových sémanticky významných detailů. Žák se připravuje, aby mohl odpovědět na dvě zásadní otázky: Jaká je poslouchaná hudba? - Proč je právě taková? Příklady sémantických analýz [1 - 4] modelují ideální situace k vyčleňování prvků, k srovnávání odlišných hudebních obrázků a k posouzení funkčnosti jejich záměrných proměn.
Every situation, which faces the form of the problem in front of the student, is not specified so much. Its structure does exist, but it was only not founded out up to this moment. To learn something means to find out, which means to understand during the listening, what´s the structure of the piece about, to find its partial structural components and its relations. Vocal, instrumental, motoric and dramatic activies at lessons of music make conditions for decoding such semantic important details. Student is preparing to answer two basic questions: How´s the music, we´re listening to? --Why is it such as this? Those examples of semantic analyses [1 - 4] are simulating perefct situations for earmarking components, comparing different music pictures and considering the function of its intentional changes.
Zveřejněno: 1. prosinec 2003 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.