e-Pedagogium 2003, 3(3)

Hodnocení učebnice Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol: Provoz a údržba domácnosti

Vladislav Hodis
Katedra technické a informační výchovy PdF UP

Stať prezentuje hodnocení vybrané učebnice pro technický předmět (Praktické činnosti) na ZŠ. Učebnice je analyzována ze dvou hledisek, jsou to obtížnost výkladového textu a didaktická vybavenost. Na základě vypočítaných hodnot lze konstatovat, že obtížnost výkladového textu učebnice je přiměřená pro žáky 6. - 9. ročníku (optimálně vyhovuje pro 7. ročník) a že didaktická vybavenost učebnice není dostatečná.

Klíčová slova: Hodnocení obtížnosti textu, učebnice, didaktická vybavenost učebnice

The article contains my evaluation of a selected technical textbook for basic school level pupils called Practical activities. The textbook is here analysed from two points of view, the first being the evaluation of the text difficulties and the second being the didactic value of the book. On the basic of the analysis results it can be concluded that the text difficulty is relevant to pupils from 6th to 9th grades with the most appropriate relevancy being to 7th grade pupils, and that the didactic value of the textbook is rather poor.

Keywords: Evaluation of the text difficulties, textbooks, didactic value of the book

Zveřejněno: 1. červen 2003  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hodis, V. (2003). Hodnocení učebnice Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol: Provoz a údržba domácnosti. e-Pedagogium3(3), 
Stáhnout citaci

Reference

  1. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2001. 328 s. ISBN 80-7178-579-2.
  2. TUREK, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. 2. dopl. vyd. Bratislava : Združenie pre vzdelávanie Edukácia, 1998. 326 s. ISBN 80-88796-89-X.
  3. PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení [Habilitační práce]. Univerzita Palackého v Olomouci, 1996. 152 s.
  4. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
  5. KOMENSKÝ, J. A. Orbis sensualium pictus. 1. vyd. Praha : Trizonia, 1991. 155 s. ISBN 80-900953-0-5.
  6. PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. Praha : Academia, 1987. 91 s.
  7. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 496 s. ISBN 80-7178-170-3.
  8. ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
  9. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
  10. MOŠNA, F. a kol. Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol: Provoz a údržba domácnosti. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1997. 64 s. ISBN 80-7168-476-7.
  11. HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (online), 2003, č. 1 [cit 2003-07-01]. Dostupné na www: <http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm>. ISSN 1213-7499. Tištěná forma ISSN 1213-7758.
  12. PRŮCHA, J. Je možno exaktně stanovit vlastnosti základního učiva? Pedagogika, 1986, roč. XXXVI, s. 175-191.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.