Evaluace a autoevaluace vzdělávacích cílů pomocí rozvoje klíčových kompetencí
- Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PdF UP v Olomouci
Tento příspěvek se zabývá problematikou naplňování vzdělávacích cílů. Autoevaluace činnosti učitele představuje jednu z možných evaluací dosahování obecných vzdělávacích cílů i konkrétních cílů v hodinách. Dále jsou objasněny klíčové kompetence, které si mají žáci osvojit v průběhu elementárního vzdělávání. Podpora sebereflexe žáků, např. v rámci hodin cizího jazyka, může významně napomoci rozvoji jejich kompetencí.
Klíčová slova: Evaluace, autoevaluace, sebereflexe, klíčové kompetence a jejich rozvoj, hodnocení, vzdělávací cíle, konkrétní cíle, učitel, žák.
This article deals with the problematic of educational objectives achieving. Teacher's work autoevaluation represents one possible way of evaluation in the area of achieving general objectives as well as specific aims during instruction. The explanation of the term general competencies is further presented, as pupils should acquire these key competencies during elementary education. The support of pupils' self-reflection, e.g. within foreign language lessons, can significantly help in the development of their competencies.
Keywords: Evaluation, autoevaluation, self-reflection, key competences and their development, assessment, educational objectives, specific aims, teacher, pupil
Zveřejněno: 1. červen 2003 Zobrazit citaci
Reference
- BENEŠ, E. aj. Metodika cizích jazyků. Státní pedagogické nakladatelství, Praha : 1971. ISBN 14-458-70.
- BLACK, P. Testing: Friend or Foe. The Theory and Practice of Assessment and Testing. London : The Falmer Press, 1998. ISBN 0 7507 0729 1.
- BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
- LERNER, I.J. Didaktické základy metod výuky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
- HELUS, Z. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci škol. In Musil, J. V. Speciální psychologie. Pedagogicko psychologické kompetence učitele. Olomouc : Psychologická a výchovná poradna v Olomouci a CMTF UP, 2001. ISBN 80-238-8932-X.
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 8071780227.
- PASH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
- RÝDL, K. aj. Sebehodnocení školy. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-04-7.
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 8071782629.
- STOJAN, M. Základní pedagogické kategorie. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1964-6.
- ŠTĚPÁNEK, F. Řízení školy, na pomoc ředitelům škola učitelům. Brno: SIGNET, 1993. ISBN 80-900605-1-X.
- Všeobecná encyklopedie: Svazek 4 K-L, 1. vyd. Praha : Diderot, 1999. ISBN 80-902-555-6-6.
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X
- Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). Praha: MŠMT, 2001. [cit.2003-10-1]. Dostupné na WWW:<b></b> < http://www.msmt.cz >
- Rámcový vzdělávací program pro základní školy. [cit. 2003-10-1]. Dostupné na WWW<b>:</b> < http://www.msmt.cz >pod odkazem regionální školství.
- Standard základního vzděláváni. Učitelské noviny, 1994, roč. 97, č. 31
- Vzdělávací program Občanská škola. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-107-X.
- Vzdělávací program ZŠ. Fortuna MŠMT, 2001. ISBN 80-7168-595-X.
- Vzdělávací program Národní škola, vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního školství. Praha : Státní pedagogické nakladatelství,1997. ISBN 80-04-26683-5.
- Zpráva ČŠI 2001/2. [cit.2003-30-1]. Dostupné na WWW:<http://csicr.cz/frameset.html>
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.