Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ pomocí dvou metod
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
Článek obsahuje poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů šesti českých současných učebnic přírodopisu pro 6. ročník základní školy pomocí dvou metod. Metodické analýzy byly zvoleny dle NESTLER - PRůCHA - PLUSKAL a dle PRůCHY. Z výsledků hodnocení vyplývá, že pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti učebnic - 30,12 bodu a 29,65 bodu. Avšak nižší variabilita byla zjištěna postupem dle Nestler - Průcha - Pluskal. To ukazuje na vhodnější použití této metody. Sekvence v náročnosti učebnic byly dosaženy shodné pomocí obou metod. Nejnáročnější se ukázala učebnice nakladatelství PRODOS, následně JINAN, FORTUNA, SPN, NOVÁ ŠKOLA a nejméně náročná učebnice nakladatelství SCIENTIA.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, syntaktický faktor, sémantický faktor, metody hodnocení.
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of 6 actual Czech biology textbooks for the sixth year of the primary education implemented by two methods. One method was realized according to NESTLER - PRůCHA- PLUSKAL and the next one according to PRůCHA. Similar results were obtained by both methods - 30,12 poins and 29,65 points. Lower variability was achieved by method NESTLER - PRůCHA - PLUSKAL. It shows that this method is more suitable for evaluation of the text difficulties. The sequence of textbook difficulties was the same at both evaluation methods. It shows that the biology textbook of PRODOS publishing company is most difficult then the textbook of JINAN publishing company, FORTUNA publishing company, SPN publishing company, NOVÁ ŠKOLA publishing company, and the textbook of SCIENTIA publishing company is not as difficult as the others.
Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, syntactic factor, semantic factor, evaluation methods.
Zveřejněno: 1. duben 2003 Zobrazit citaci
Reference
- AHLBERG, M. Concept mapping and argumentacion analylis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
- ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha : SPN, 1999. 103.
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
- GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno : Nová škola, 1998. 80.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha : Fortuna, 1997. 136.
- NESTLER, K. Zur Wirkung lexikalisher und syntaktisher Textmerkmale auf das Larnergebnis. Informationen zu Schulbuchfragen. 1974. 17, 63-73.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha : SPN, 1983. 84.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.