Dovednosti osvojované ve výuce cizích jazyků a dějepisu jako cíl vzdělávacích programů pro základní školy
- Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Stať přináší charakteristiku pojmu dovednost a dalších pojmů s ním souvisejících. Blíže se věnuje problematice jazykových dovedností a dovedností osvojovaných v předmětu dějepis a jejich významu při vytváření předpokladů pro roli občana. Těžištěm stati je analýza obsahu vzdělávacích programů platných pro základní školy v České republice z hlediska dovedností jimi požadovaných ve výuce cizích jazyků a dějepisu.
Klíčová slova: Dovednosti, vědomosti, kompetence, schopnosti, cíl výuky, vzdělávání, vzdělávací programy pro základní školy, cizí jazyky, dějepis.
This article presents the characteristics of the term "skill" and other related terms. It deals especially with the problematics of language skills and skills acquired in the subject "history" and their meaning for creating the groundwork for a citizen role. The emphasis of this article is put on the analysis of the content of the education programmes valid for basic schools in the Czech Republic in light of skills required in history lessons and foreign language instruction.
Keywords: Skills, knowledge, competences, education, educational programmes for elementary schools, foreign languages, history
Zveřejněno: 1. červen 2002 Zobrazit citaci
Reference
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha : PORTÁL, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
- KROPÁČ, J. Dovednost - základní pojem didaktiky technických předmětů. e - Pedagogium (online), 2002, č. 2 (cit 2002-06-12). Dostupné na www: pod odkazem regionální školství.
- Vzdělávací program Občanská škola. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. 480 s. ISBN 80-7178-107-X.
- Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-337-X.
- Vzdělávací program Národní škola, vzdělávací program pro 1. - 9. ročník základního školství. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26683-5.
- ŠTANGLOVÁ, M. Řízená domácí příprava žáků ZDŠ v němčině s cílem zdokonalení výslovnosti a dovednosti poslechu. Hradec Králové : Pedagogická fakulta, 1980. 82 s.
- HENDRICH, J. aj. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha : Stát. pedag. nakl., 1988. 500 s.
- PTÁČEK, J. Teorie vyučování řečovým dovednostem na materiále ruského jazyka. 1. vyd. Praha : Stát. pedag. nakl., 1971. 115 s.
- WALAT, W. Modelowanie struktury podreczników do uczenia sie techniki-informatyki w gimnazjum. XIV. DIDMATTECH 2001. Radom : Politechnika Radomska, Wydzial Mechaniczny, Wydzial Nauczycielski, Instytut technologii eksploatacji - Radom, 2001, s. 462 - 467. ISBN 83-7204-221-7.
- TUREK, I. Didaktika technických predmetov. 1. vyd. Bratislava : Slov. pedag. nakl., 1987. 184 s.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.