e-Pedagogium 2024, 24(4):45-54 | DOI: 10.5507/epd.2025.005

Možnosti integrace filmu a literárního textu ve výuce angličtiny: případová studie ságy o Harrym Potterovi

Libor Prágr
Institute of Foreign Languages, Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava, Masarykova třída 343/37, 746 01 Opava, Czech Republic

Integrace literatury do výuky angličtiny jako druhého jazyka (ESL) je dlouhodobě uznávaná pro svůj přínos v oblasti autentického jazykového kontaktu, rozvoje kulturního povědomí a kritického myšlení. Tradiční literární výuka však často naráží na problém udržení zájmu studentů, zejména v multimediálně orientovaném vzdělávacím prostředí. Tato studie zkoumá, jak vizuální vyprávění příběhů, zejména filmové adaptace, mohou zvýšit efektivitu literárního vzdělávání v ESL tím, že překonávají jazykové bariéry, poskytují kontextuální oporu a podporují hlubší vnímání příběhu. Jako případová studie byla zvolena populární série knih a filmů o Harrym Potterovi, přičemž výzkum využívá smíšenou metodologii, analyzující odpovědi 127 studentů středních a vysokých škol ohledně jejich interakce se zvolenými knihami a filmy. Výsledky ukazují výrazné rozdíly mezi diváky, kteří sledovali pouze filmy, a těmi, kteří četli i knihy. Čtenáři vykazovali propracovanější porozumění tématům, postavám a narativní struktuře, zatímco diváci filmů vnímali příběh převážně jako akčně orientovaný a přímočarý. Předkládané statistické analýzy přesvědčivě potvrzují známý fakt, že film může sloužit jako vstupní bod do literatury, ale nenahrazuje kognitivní a jazykové přínosy četby. Ukazují však také, v kterých oblastech vnímání, porozumění a interpretace příběhu leží největší rozdíly mezi jeho textovou a vizuální prezentací. Studie prosazuje vyvážený pedagogický přístup, v němž film neslouží jako náhrada literatury, ale jako podpůrný nástroj pro zlepšení porozumění a motivace studentů. Mezi doporučené strategie patří řízená komparativní analýza, multimodální úkoly a kreativní zapojení studentů do práce s textem. Výsledky přispívají k širší diskuzi o multimodálním vzdělávání a poskytují užitečné poznatky pro optimalizaci výuky ESL prostřednictvím integrace literárního a vizuálního vyprávění.

Klíčová slova: ESL vzdělávání, integrace literatury, vizuální vyprávění, filmové adaptace, Harry Potter, multimediální výuka, multimodální vzdělávání, motivace studentů, pedagogické strategie, interpretace literárních textů

Reimagining ESL Literature Instruction: A Harry Potter Case Study in Film and Text Integration

The integration of literature into English as a Second Language (ESL) education has long been recognized for its benefits in providing authentic language exposure, fostering cultural awareness, and developing critical thinking skills. However, traditional literary instruction often struggles to maintain student engagement, particularly in multimedia-oriented learning environments. This study examines how visual storytelling, particularly film adaptations, can enhance the effectiveness of literary education in ESL by overcoming language barriers, providing contextual support, and promoting deeper narrative comprehension. As a case study, the popular Harry Potter book and film series was chosen, and the research employs a mixed-methods approach, analyzing responses from 127 high school and college students regarding their interaction with the selected books and films. The findings reveal significant differences between viewers who only watched the films and those who also read the books. Readers demonstrated a more sophisticated understanding of themes, characters, and narrative structure, whereas film viewers primarily perceived the story as action-driven and straightforward. The presented statistical analyses convincingly confirm the wellestablished fact that film can serve as an entry point into literature but does not replace the cognitive and linguistic benefits of reading. However, they also highlight the specific areas of perception, comprehension, and interpretation where the greatest differences lie between the textual and visual presentation of the story. The study advocates for a balanced pedagogical approach in which film is not a substitute for literature but a complementary tool to enhance student comprehension and motivation. Recommended strategies include guided comparative analysis, multimodal assignments, and creative student engagement with the text. The findings contribute to a broader discussion on multimodal education and provide valuable insights for optimizing ESL instruction through the integration of literary and visual storytelling.

Keywords: ESL education, integration of literature, visual storytelling, film adaptations, Harry Potter series, multimedia instruction, multimodal education, student motivation, pedagogical strategies, interpretation of literary texts

Vloženo: 13. listopad 2024; Revidováno: 3. prosinec 2024; Přijato: 23. prosinec 2024; Zveřejněno: 1. duben 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prágr, L. (2024). Možnosti integrace filmu a literárního textu ve výuce angličtiny: případová studie ságy o Harrym Potterovi. e-Pedagogium24(4), 45-54. doi: 10.5507/epd.2025.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Collie, J., & Slater, S. (1987). Literature in the language classroom: A resource book of ideas and activities. Cambridge University Press.
  2. Jůvová, A., & Duda, J. (2017). Motivace jako klíčový předpoklad k dosažení učebních cílů v jazykovém vyučování. In Čech T., Krajčíková L., Šimáně M. (Eds.). Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017. Mendelova univerzita v Brně.
  3. Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon Press.
  4. Paivio, A. (2006). Mind and its evolution: A dual coding theoretical approach. Psychology Press.
  5. Práger, L., & Řeřicha, V. (2020). Temptations of the didactic illustration. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, 7(1), 12-21.
  6. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.