e-Pedagogium 2024, 24(4):21-32 | DOI: 10.5507/epd.2025.004

Skleněný strop jako limit pro učení a seberozvoj

Ondřej Dudaa, Steve Morrisb, Linda Valešovác
b Institute of Foreign Languages, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc, Czech Republic

Tento článek je teoretickou studií, která se zabývá konceptem tzv. glass ceiling - skleněný strop ve vzdělávání, který je definován jako limitující hranice, na kterou se žáci dostanou ve svém vzdělávání a rozvoji, kdy učení jazyků bylo použito jako příklad. Autoři tvrdí, že tradiční metody výuky cizích jazyků, které se spoléhají na učebnice, výuku zaměřenou na osobnost učitele a zaměřující se na gramatiku a slovní zásobu, mohou přispívat k těmto limitům tím, že přehlížejí individuální pokrok a osobní rozvoj studenta. Studie zkoumá, jak může tento jev ovlivnit prostředí školy a třídy, včetně pedagogických přístupů, jako je vytváření bezpečného prostoru pro učení, poskytování zpětné vazby a zapojení vzájemného hodnocení. Na příkladu jazykového vzdělávání studie analyzuje faktory, které přispívají k efektu konceptu limitu - glass ceiling, a v závěru předkládá praktická doporučení pro učitele, jak tento problém řešit a podpořit růst studentů.

Klíčová slova: skleněný strop, učení, limity, seberozvoj, výuka jazyků, přístup k výuce.

Glass ceiling as a limit for learning and self-development

This theoretical paper explores the 'glass ceiling' concept in education, defined as the plateau learners reach in their development, with language learning used as an example. It argues that traditional language teaching methods, with their reliance on textbooks, teacher-led instruction, and a focus on grammar and vocabulary, can contribute to this plateau by overlooking individual student progress and personal development. The study examines how the school and classroom environment, including pedagogical approaches like creating a safe learning space, providing feedback, and incorporating peer assessment, can influence this phenomenon. Using language learning as a primary example, the paper analyses the factors contributing to the glass ceiling effect and concludes with practical recommendations for teachers to address this challenge and foster student growth.

Keywords: Glass ceiling, learning, limits, self-development, language learning, teaching approach.

Vloženo: 21. únor 2025; Revidováno: 3. březen 2025; Přijato: 4. prosinec 2024; Zveřejněno: 1. duben 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Duda, O., Morris, S., & Valešová, L. (2024). Skleněný strop jako limit pro učení a seberozvoj. e-Pedagogium24(4), 21-32. doi: 10.5507/epd.2025.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Avazmatova, M. (2022). The role of learner autonomy in foreign language learning. Humanizing Language Teaching, 24(4). Retrieved from https://www.hltmag.co.uk/aug22/role-of-learner-autonomy.
  2. Bahous, R., Bacha, N. N., & Nabhani, M. (2011). Motivating students in the EFL classroom: A case study of perspectives. English Language Teaching, 4(3), 33-43. https://doi.org/10.5539/elt.v4n3p33 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2003). Assessment for learning: Putting it into practice. Open University Press.
  4. British Council. (n.d.). Error correction. Teaching English. Retrieved from: https://www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/assessing-learning/articles/error-correctionBrookfield, S. D., & Preskill, S. (1999). Discussion as a way of teaching: Tools and techniques for democratic classrooms. Jossey-Bass.
  5. Carless, D., & Winstone, N. (2020). Feedback in higher and professional education: Understanding it and doing it well. Routledge.
  6. Duda, O. & Chmelařová, L. (2018). The changing role of sociolin­guis­tics and its reflection in ELT. Online. e-Pedagogium, 18(2), s. 64-73. Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_2-2018online.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Dörnyei, Z. (2007). Creating a motivating classroom environment. Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Dörnyei, Z. (2009). The psychology of the language learner: Individual differences in language aptitude, motivation, and strategy use. Routledge.
  9. Duda, O. & Valešová, L., 2021. Translation in Context as a Beneficial teaching approach. Online. e-Pedagogium, 21(4), 14-25. Retrieved from https://e-pedagogium.upol.cz/pdfs/epd/2020/04/02.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.
  11. Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. Wiley.
  12. Güneş, S. (2011). The background factors that influence learners' English proficiency. Bilkent University. https://repository.bilkent.edu.tr/server/api/core/bitstreams/64b3b3d5-c672-452a-bd1c-414976a0cb10/content
  13. Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
  14. Speaky. (2023). Proven Ways to Break Through Language Plateaus (by Experts). Retrieved from https://www.speaky.com/proven-ways-to-break-through-language-plateaus-by-experts/
  15. Jagersma, J. (2010). Empowering students as active participants in curriculum design and implementation. ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED514196.pdf
  16. Jaques, D. (2000). Learning in groups: A handbook for improving group work. Kogan Page.
  17. Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (2014). Cooperative learning: Improving university instruction by basing practice on validated theory. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3-4), 85-118.
  18. Jůvová, A. (2023). Dovednosti pro 21. století v edukační praxi: teoretický rámec. Online. In De Vos, M.; Duda, O.; Jůvová, A.; Stuit, P. & Velthuis, Ch. Evropský učitel jako reflektivní praktik. Dovednosti pro 21. století v edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 10-18. ISBN 978-80-244-6284-4. Retrieved from: https://www.flipbookpdf.net/web/site/8ecb05d1abc3f8155734df42e85f07fc0d7f4b0c202305.pdf.html#page/5.
  19. Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon Press.
  20. Lewis, M. (1993). The Lexical Approach: The State of ELT and the Way Forward. Language Teaching Publications.
  21. Lubicz-Nawrocka, T. (2018). Students as partners in learning and teaching: The benefits and challenges of co-creation. International Journal for Students as Partners, 2(1), 47-63. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Lubicz-Nawrocka, T. (2019). Co-creation of the curriculum: Challenging the status quo to embed partnership. Higher Education, 78(2), 193-209.
  23. Moeller, A. J., & Catalano, T. (2015). Foreign language teaching and learning. In Wright, J. D. (Ed.), International encyclopedia of the social & behavioral sciences (2nd ed., Vol. 9, pp. 327-332). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.92082-8 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Morris, S., & Řeřicha, V. (2023). A Lack of Qualitative Leap in EFL. e-Pedagogium, 23(2), 5-23. DOI: 10.5507/epd.2023.006. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Nakamura, T. (1997). What Makes Language Learners False Beginners? Japan. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED420194.pdf.
  26. Nation, P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Parrish, B. (2020). Placing learners at the centre of teaching. Cambridge English. Retrieved from: https://www.cambridge.org/elt/blog/2020/01/07/betsy-parrish-learner-centred-teaching/
  28. Politico. (2008). Breaking the Glass Ceiling. Retrieved from https://www.politico.com/story/2008/06/breaking-the-glass-ceiling-010775
  29. Práger, L., & Řeřicha, V. (2019). The Loneliness of the Teacher in Digital Environment: Changing Education in Contemporary School. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, (1).
  30. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Retrieved from https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  31. Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford University Press Neil Postman, Charles Weingartner - Teaching as A Subversive Activity Publication. Delacorte Press, Dell Publishing Co., 750 3rd Ave., New York, N.Y.
  33. TESOL International Association. (n.d.). Error correction. Retrieved from https://www.tesol.org/Topping, K. J. (1998). Peer-assisted learning. Routledge.
  34. Topping, K. J. (2017). Peer assessment: Learning by judging and discussing the work of other learners. Interdisciplinary Education and Psychology, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.31532/InterdiscipEducPsychol.1.1.004 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Wahyana, A. (2020). Error correction: Is it necessary and beneficial? Universitas Kristen Satya. Wacana. https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/20495/1/ARTICLE_Antonius%20Wahyana_Error%20Correction%20Is%20It%20Necessary%20and%20Beneficial.pdf
  36. Weymer, M. (2013). Learner-centered teaching. Five key changes to practice. Second edition. San Francisco. Retrieved from: https://books.google.cz/books?hl=en&lr=&id=pGBwO7uMmj4C&oi=fnd&pg=PR1&dq=learner+centered&ots=ypOOjcyYbY&sig=4x8muabBw4GykIgYwPUrqSUoXOY&redir_esc=y#v=onepage&q=learner%20centered&f=false
  37. Williams, A. (2024). Delivering effective student feedback in higher education: An evaluation of the challenges and best practice. International Journal of Research in Education and Science, 10(2), 473-501. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1426687.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  38. Yen, H., Hien, N., & Qyuen, T. (2019). Classroom climate and language learning outcomes. Journal of Language and Education, 5(2), p. 54-67. https://doi.org/10.17323/jle.2019.5.2.54-67 Přejít k původnímu zdroji...
  39. Yu, S., & Lee, I. (2016). Understanding the role of learners with low English language proficiency in peer feedback of second language writing. TESOL Quarterly, 50(2), 483-494. https://doi.org/10.1002/tesq.296 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.