e-Pedagogium 2023, 23(4):9-32 | DOI: 10.5507/epd.2024.006

Kritické události v pedagogice: cesta k rozvoji klíčových kompetencí

Dagmar Sieglová
Contact:
Škoda Auto Vysoká škola, Na Karmeli 1457, 293 01 Mladá Boleslav 1, Czech Republic

Současné společenské trendy předznamenávající Průmysl 4.0 nepochybně ovlivní i svět vzdělávání a výuky jazyků. Je třeba hledat adekvátní přístupy, které by vyvážily měnící se způsoby komunikace a svět práce, aby byly naplněny vzdělávací potřeby studentů a připravily je na úspěch v zaměstnání a v životě. Zatímco metodiky a přístupy k výuce jazyků se v průběhu času vyvíjejí, je třeba do praxe výuky a učení jazyků začlenit ­know-how nashromážděné za téměř dvě století, aby odpovídalo moderním vzdělávacím standardům. Kritické události, tj. živé životní události, splňují požadavky na kontextově integrovanou, na studenta zaměřenou, sebemotivační výuku zaměřenou na autonomii studenta a celoživotní učení. Tento článek vychází ze společného výzkumu realizovaného v rámci mezinárodního projektu Erasmus+ s názvem "Kritické incidenty v mezikulturní komunikaci a podpora rozmanitosti", který probíhá v partnerství s pěti vysokoškolskými institucemi (VŠ) z Německa, Rakouska, Itálie a Finska pod koordinací ŠKODA AUTO University (SAU) z České republiky. Byly vybrány dva vzorky CI, které se dějí studentům terciárního vzdělávání během jejich sociálních setkání ve školním prostředí a na stážích, aby se získala široká škála možných interpretací od 34 respondentů, nejméně 6 z každého partnerského výzkumného týmu, což umožnilo získat hluboký a diferencovaný obraz potenciální sociokulturní variability odpovědí, včetně důsledků pro pedagogiku. Data získaná z rozhovorů s 10 českými studenty, pěti muži a pěti ženami, byla pro účely této studie podrobena podrobnějšímu zkoumání, aby bylo možné identifikovat vzdělávací výsledky specifické pro danou zemi a implikace pro výuku jazyků.

Klíčová slova: jazykové vzdělávání, metodiky výuky, dovednosti 21. století, kritické incidenty, cyklus kritických incidentů.

Critical Incidents in Pedagogy: an avenue to develop key competences

Current societal trends foreshadowing Industry 4.0 will no doubt influence the world of education and language teaching. Adequate approaches to balance the changing means of communication and the world of work must be sought to meet the educational needs of students and prepare them to succeed in their jobs and lives. While language teaching methodologies and approaches develop over time, the know-how collected in nearly two centuries needs to be integrated into language teaching and learning practice to fit modern educational standards. Critical incidents, i. e., vivid life events, meet the requirements for context-integrated, student-centered, self-motivational teaching aimed at learner autonomy and life-long learning. This article is based on a joint research conducted under an international Erasmus+ project entitled 'Critical Incidents in Intercultural Communication and Promoting Diversity' that runs in partnership with five higher education institutions (HEIs) from Germany, Austria, Italy, and Finland under the coordination of the SKODA AUTO University (SAU) from Czechia. Two sample CIs happening to tertiary students during their social encounters in school and internship settings were chosen to elicit a wide range of possible interpretations from 34 respondents, at least 6 from each partner research team, allowing for a profound and differentiated picture of potential socio-cultural variation of answers, including implications for pedagogy. Data collected from the interviews with 10 Czech students, five male and five female, were subjected to a more detailed scrutiny for this study, to identify country specific educational outcomes and implications for language learning.

Keywords: language education, teaching methodologies, 21st century skills, critical incidents, critical incident cycle

Vloženo: 30. květen 2023; Revidováno: 27. září 2023; Přijato: 3. březen 2024; Zveřejněno: 16. červenec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sieglová, D. (2023). Kritické události v pedagogice: cesta k rozvoji klíčových kompetencí. e-Pedagogium23(4), 9-32. doi: 10.5507/epd.2024.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Apedaile, S. & Schill, L. (2008). Critical Incidents for Intercultural Communication: An Interactive Tool for Developing Awareness, Knowledge, and Skills. Edmonton: NorQuest College.
  2. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Brinton, D. M., Snow, M. A. & Wesche, M. B. (1989). Content-Based Second Language Instruction. New York: Newbury House.
  5. Brislin, R. W. (1986). A culture general assimilator: Preparation for various types of sojourn. International Journal of Intercultural Relations, 10, 215-234. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Brumfit, C. (1992). Communicative Methodology in Language Teaching: The Roles of Fluency and Accuracy. Cambridge University Press.
  7. Butterfield, L. D., Borgen, W. A, Malio, A. S. T. & Amundson, N. E. (2005). Fifty years of the critical incident technique: 1954-2004 and beyond. Qualitative Research, 5(4), 475-497. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Chaudron, C. (1988). Second Language Classrooms: Research on Teaching and Learning. New York: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Cope, J. & Watts, G. (2000). Learning by doing. An exploration of experience, critical incidents and reflection in entrepreneurial learning. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 6(3), 104-124. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Council of the EU. (2011). Conclusions on multilingualism and the development of language competences. Brussels: 3128th Education, Youth, Culture, and Sport Council Meeting, 28 and 29 November 2011.
  11. Council of the EU. (2014). Conclusions on multilingualism and the development of language competences. Education, Youth, Culture and Sport Council meeting Brussels, 20 May 2014.
  12. Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.
  13. Evropský parlament. (2022). Fakta a čísla o Evropské unii: Jazyková politika. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/cs/sheet/142/jazykova-politika.
  14. European Union. (2012). Europeans and their languages report. Special Eurobarometer 386(6). http://europa.eu/pol/mult/index_en.htm.
  15. FitzGerald, K., Seale, S., Kerins, C. A. & McElvaney, R. (2007). The Critical Incident Technique: A Useful Tool for Conducting Qualitative Research. Journal of Dental Education, 72(3), 299-304. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Flanagan, J. C. (1954). The critical incident technique. Psychological Bulletin, 51(4), 327-358. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hymes, D. (1991). On communicative competence. In C. Brumfit & K. Johnson (eds.). The Communicative Approach to Language Teaching (5-26). Oxford University Press.
  18. Krashen, S. D. (1994). The input hypothesis and its rivals. In N. Ellis (ed.). Implicit and Explicit Learning of Languages (45-77). London: Academic Press.
  19. Krashen, S. D. & Terrell, T. D. (1983). The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hayward, CA: Alemany Press.
  20. Lewis, M. (1993). The Lexical Approach. Hove: Language Teaching Publications.
  21. Littlewood, W. (1994). Communicative Language Teaching. Cambridge University Press.
  22. Marsh, D. (1994). Bilingual Education & Content and Language Integrated Learning. Paris: International Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching in the Member States of the European Union (Lingua), University of Sorbonne.
  23. Miller, N. E. (1947). Psychological research on pilot training. AAF Aviation Psychology Program Research, Report No. 8. Washington: U. S. Government Printing Office. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Miller, R. B. & Flanagan, J. C. (1950). The performance record: an objective merit-rating procedure for industry. American Psychologist, 5 331-332.
  25. Ministry of Education, Youth and Sports, Czech Republic. (2022). Strategy 2030+. https://www.msmt.cz/ vzdelavani/skolstvi-v-cr/priprava-strategie-2030?lang=1
  26. Morgado, M., Coelho, M., Ribeiro, M. C. A., Albuquerque, A., da Silva, M. M., Chorão, G., Cunha, S., Gonçalves, A., Carvalho, A. I., Régio, M., Faria, S. & Chumbo, I. (2015). CLIL Training Guide: Creating a CLIL Learning Community in Higher Education. Santo Tirso - Portugal: De Facto Editores.
  27. Nepustil, V. (2022). Nepustilova jazyková škola. https://www.njs.cz/o-metode.
  28. Richards, J. C. & Rogers, T. S. (1991). Approaches and Methods in Language Teaching: A Description and Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  29. Sieglova, D. (2023). A multi-disciplinary use of the Critical Incident Cycle: a didactic model. Studies in Applied Linguistics, 1.
  30. Sieglova, D, Rammer, V., Vuokila, A., Soukupova, V., Gaisch., M., Ala-Sankila, R., Stejskalova, L., Fetscher, D., de Martino, M., Klein, S. & Pompella, M. (2022). The Potential of Critical Incidents: A Cross-Cultural Comparison. In Proceedings CCBC 2022 (235-246). Dűren, Germany: Shaker Verlag.
  31. Spencer-Oatey, H. (2013). Critical incidents: A compilation of quotations for the intercultural field. GlobalPAD Core Concepts. Available at GlobalPAD Open House http://go.warwick.ac.uk/globalpadintercultural
  32. Tripp, D. (1993). Critical Incidents in Teaching. Developing Professional Judgement. London: Routledge.
  33. Tuckett, A. G. (2005). Applying thematic analysis theory to practice: A researcher's experience. Contemporary Nurse, 19(1-2), 75-87. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Thomas, A., Kinast, E. U. & Schroll-Machl, S. (Eds.) (2010). Handbook of Intercultural Communication and Cooperation. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Widdowson, H. G. (1978). Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press.
  36. Wight, A. R. (1995). The critical incident as a training tool. In S. M. Fowler (ed.). Intercultural Sourcebook: Cross-Cultural Training Methods. Vol. 1 (127-140). Yarmouth, ME: Intercultural Press.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.