e-Pedagogium 2023, 23(3):7-29

Moc (bez)mocných učitelů: kázeň v současné škole

Anna Páchová
Kontakt:
Katedra psychologie, Pedagogická fakulta UK, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1

Školní kázeň je historicky nedílnou součástí edukační praxe. Nicméně spolu se vznikem alternativních výukových směrů a akcentem na konstruktivistický způsob vyučování přichází volání po oslabení moci školy a autority učitele. Text se soustřeďuje na téma kvalitativní změny paradigmatu v otázce disciplinace žáků. Analýza disciplinace v českém prostředí byla založena na porovnání tradičního přístupu k výuce matematiky s přístupem výuky dle tzv. Hejného metody, pro které je typické paradigma nižší autoritativnosti učitele. Text odpovídá na to, jak vypadají kázeňské intervence v hodinách matematiky vyučovaných tradičním způsobem (T-třídy) a Hejného přístupem (H-třídy). Zdrojem dat byly videonahrávky hodin matematiky v osmi třídách. Analýza ukázala, že disciplinace hraje významnou roli v obou přístupech. Co se však lišilo, byly formy disciplinace, respektive jejich explicitnost. Vysoká míra explicitnosti požadavků byla typická pro T-třídy, zatímco v H-třídách byla typičtější neexplicitní forma s důrazem na požadavek sebekázně. V závěru se text zamýšlí nad otázkou, zda jsou uvedené rozdíly opravdu natolik markantní, anebo zda se v případě H-metody jedná spíše o formální přesmyčku, která je v souladu s požadavky současného veřejného diskurzu.

Klíčová slova: kázeň, škola, kázeňské intervence, Hejného přístup, moc.

The power of the powerless teachers: discipline in the contemporary school

Discipline in school has historically been an integral part of educational practice. However, with the emergence of alternative teaching trends and the emphasis on constructivist teaching the call to weaken the power of the school and the authority of the teacher emerge. The text focuses on the issue of qualitative paradigm shifts in the issue of pupil discipline. The analysis of discipline in the Czech environment was based on a comparison of the traditional approach to teaching mathematics with the approach of teaching according to the so-called Hejný method, which is characterized by a paradigm of lower teacher authority. The text answers how disciplinary interventions look like in mathematics classes taught in the traditional way (T-classes) and in the Hejný approach (H-classes). The data source was video recordings of mathematics lessons in eight classrooms. The analysis showed that discipline plays a significant role in both approaches. What differed, however, were the forms of discipline, or rather their explicitness. A high degree of explicitness of the requirements was typical in the T-classes, while in the H-classes a non-explicit form with an emphasis on the requirement of self-discipline was more typical. The text concludes by considering whether these differences are important, or whether the H-method is more of a formal oversight that is consistent with the demands of contemporary public discourse.

Keywords: discipline, school, disciplinary interventions, Hejný's approach, power.

Vloženo: 11. listopad 2022; Revidováno: 29. květen 2023; Přijato: 26. červen 2023; Zveřejněno: 1. duben 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Páchová, A. (2023). Moc (bez)mocných učitelů: kázeň v současné škole. e-Pedagogium23(3), 7-29
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akar, H., & Yildirim, A. (2009). Change in teacher candidates' metaphorical images about classroom management in a social constructivist learning environment. Teaching in Higher Education, 14(4), 401-415. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bendl, S. (2005). Reinterpretace kázně v současné škole. Pedagogická orientace, 15(2), 2-14.
  3. Bendl, S. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Grada.
  4. Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1993). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association of Supervision and Curriculum Development
  5. Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Portál.
  6. Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Dauphin.
  7. Garrahy, D. A., Cothran, D. J., & Kulinna, P. H. (2005). Voices from the trenches: An exploration of teachers' management knowledge. The Journal of Educational Research, 99(1), 56-63. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (2004). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Peagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  9. H-mat. O metodě. Dostupné z: https://www.h-mat.cz/hejneho-metodaHendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.
  10. Kaščák, O. (2002). Zmeny perspektív? Rekontextualizácia pohľadov na výchovno-vzdelávací proces vplyvom radikálneho individuálneho konštruktivizmu a postmoderného sociálneho konštruktivizmu. Pedagogická orientace, 12(2), 2-25.
  11. Kaščák, O. (2006). Moc školy: o formatívnej sile organizácie. Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  12. Kaščák, O. (2008). O moci školy a bezmocnosti detí. Studia paedagogica, 13(1), 127-139.
  13. Kaya, A., & Dönmez, B. (2009). An evaluation of the classroom management approaches of the class teachers implementing "Constructivist Learning Approach". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 575-583. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Klimešová, M., & Tůmová, A. (2011). Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům. E-pedagogium, 20-36. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Korpershoek, H., Harms, T., De Boer, H., Van Kuijk, M. & Doolaard, S. (2016) A meta-analysis of the effects of classroom management strategies and classroom management programs onstudents' academic, behavioral, emotional, and motivational outcomes, Review of EducationalResearch, 86(3), 643-680. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Krninský, L. (2012). Pracovní zátěž a stres v povolání učitele (přehledová studie). e-Pedagogium, 12(1), 82-108. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kvasz, L. (2016). Princípy genetického konštruktivizmu. Orbis scholae, 10(2), 15-45. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Lewis, R. (2001). Classroom discipline and student responsibility: the students' view. Teaching and Teacher Education, 1(3), 307-319. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Mertin, V., Krejčová, L., Pekárková, M., Dosoudil, P., Čáp, D., Beranová, A., & Feřtek, T. (2013). Problémy s chováním ve škole-jak na ně (Individuální výchovný plán). Wolters Kluwer.
  20. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001
  21. Pitsoe, V., & Letseka, M. (2013). Foucault's discourse and power: Implications for instructionist classroom management. Open Journal of Philosophy, 3(01), 23. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Pupala, B., & Osuská, Ľ. (2000). Vývoj, podoby a odkazy teórie konštruktivizmu. Pedagogická revue, 52(2), 101-114.
  23. Pupala, B. (2004). Narcis vo výchove: Pedagogické súvislosti individualizmu. Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  24. Rendl, M. (2008). O konstruktivismu ve vyučování matematiky. Pedagogika, 58(2), 167-203.
  25. Rosas, C., & West, M. (2009). Teachers beliefs about classroom management: Pre-service and inservice teachers' beliefs about classroom management. International Journal of Applied Educational Studies, 5(1), 54-61.
  26. Robertson, S. L. (2008). "Remaking the world" neoliberalism and the transformation of education and teachers' labor. The global assault on teaching, teachers, and their unions stories for resistance, 11-27.
  27. Smejkalová, K. (2014). K pojetí konstruktivismu jakožto modernímu paradigmatu vzdělávání. ­PAIDEIA: Philosophical E-journal of Charles University, 11(1).
  28. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
  29. Strauss, A. L., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce.
  30. Strouhal, M. (2012). K problematice antinomičnosti pedagogických diskurzů. E-pedagogium, 3, 123-133. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Střelec, S. (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Paido.
  32. Šalamounová, Z., Bradová, J., & Lojdová, K. (2014). Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky. Pedagogická orientace, 24(3), 375-393.Štech, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23(5), 615-633. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Štech, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23(5), 615-633. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89-118. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Šeďová, K. (2005). Možnosti uplatnění zakotvené teorie v pedagogickém výzkumu: Rodinná socia­lizace dětského televizního diváctví. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Studia paedagogica, 53(10), 123-132. Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., … & Ježek, S. (2015). Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Munipress.
  36. Wubbels, T. (2011). An international perspective on classroom management: What should prospective teachers learn? Teaching Education, 22(2), 113-131. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.