e-Pedagogium 2022, 22(4):36-44 | DOI: 10.5507/epd.2023.001

Význam skrytého kurikula ve vzdělávací činnosti z pohledu vychovatelů domova mládeže

Alena Knotková
Contact:
Institute of Social Studies, Faculty of Education,, Pedagogická fakulta, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03, Hradec Králové, Czech Republic

Příspěvek prezentuje vybrané výsledky empirického šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit názory a praktické zkušenosti vychovatelů školských ubytovacích zařízení při výchovně vzdělávací činnosti v oblasti práce se skrytým kurikulem. Empirické šetření bylo realizováno pomocí kvalitativní strategie, metodou polostrukturovaných rozhovorů s 20 vychovateli. Výsledky šetření přinesly vymezení základních oblastí skrytého kurikula ve výchovně vzdělávací činnosti z pohledu vychovatele. Jsou jimi vztahy na různé úrovni, materiální vybavení vztahující se k různým subjektům a také celkové klima zařízení. Jednotlivé oblasti se ovlivňují a vedou ke zlepší nebo zhoršení výchovně vzdělávací činnosti. Dílčím výsledkem se staly praktické příklady využívané vychovateli k podpoře vztahů ve výchovné skupině.

Klíčová slova: skryté kurikulum, domov mládeže, klima, vztahy.

The importance of hidden curriculum in educational activities from the perspective of youth home educators

The paper presents selected results of an empirical investigation, the main aim of which was to find out the opinions and practical experiences of educators of school accommodation facilities in educational activities in the field of work with hidden curriculum. The empirical investigation was carried out using a qualitative strategy, using the method of semi-structured interviews with 20 educators. The results of the investigation yielded the definition of the basic areas of hidden curriculum in educational activities from the educator's perspective. These are the relationships at different levels, the material facilities related to different subjects and also the overall climate of the facility. The different areas interact and lead to the improvement or deterioration of educational activities. Practical examples used by the educators to promote relationships in the educational group became a partial result.

Keywords: hidden curriculum, youth home, climate, relationships

Vloženo: 30. září 2022; Revidováno: 17. říjen 2022; Přijato: 25. leden 2023; Zveřejněno: 14. červenec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Knotková, A. (2022). Význam skrytého kurikula ve vzdělávací činnosti z pohledu vychovatelů domova mládeže. e-Pedagogium22(4), 36-44. doi: 10.5507/epd.2023.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bergenhenegouwen, G. (1987). Hidden curriculum in the university. Higher Education, 16(5). Přejít k původnímu zdroji...
  2. Jackson, P. W. (1968). Life in the classroom. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Jirásek, I. (2009). Skryté kurikulum: prostor nejen pro zážitkovou pedagogiku. e-Pedagogium, 9(3), 50-59.
  4. Kraus, B., Poláčková, V. et al. (2001). Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido.
  5. Lorenzová, J. (2015). Skryté kurikulum, stále aktuální problém školy a pedagogiky. Paidagogos. [Dostupné na www:
  6. Mareš, J., Rybářová, M. (2003). Skryté kurikulum - málo známý parametr vysoké školy. In Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy. Brno. http://klima.pedagogika.cz/skola/sborniky.html>.
  7. Česká školní inspekce. (2015). Poskytování školských služeb a vzdělávání v domovech mládeže. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%C3%A9%20zpr%C3% A1vy/2015_TZ_domovy_mladeze.pdf

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.