e-Pedagogium 2022, 22(4):23-35 | DOI: 10.5507/epd.2022.019
Používání digitálních technologií dětmi předškolního věku ovlivněné jejich nejbližší rodinou
- Contact:
- Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Department of School Education, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín, Czech Republic
Práce se zabývá nadměrným využíváním digitálních technologií dětmi předškolního věku ovlivněné jejich nejbližšími rodinami. Ve studii zkoumáme záměrné a neúmyslné chování nejbližší rodiny, které způsobuje používání digitálních technologií jejich dětmi, což zároveň vede k nadměrnému používání digitálních technologií a vyvolává u nich několik dopadů. Cílem studie je odhalit důvody nadměrného využívání digitálních technologií předškolními dětmi. Tento výzkum také monitoruje vzdělávací techniky, které rodiče aplikují na digitální technologie uvnitř jádrové rodiny, konkrétně jejich dětí. Základem studie je kvalitativní výzkum realizovaný technikou polostrukturovaných rozhovorů s jedním ze členů rodiny - matky. Výzkum popisuje tři hlavní kategorie: čas strávený dětmi předškolního věku digitálními technologiemi, důvody, které vedou k používání a omezení digitálních technologií dětmi předškolního věku a rodinné digitální vzdělávání.
Klíčová slova: digitální technologie, děti předškolního věku, digitální vzdělávání
The use of digital technologies by preschool children influenced by their families
The work deals with the use of digital technologies by preschool children influenced by their immediate families. In the study, we examine intentional and unintentional behavior of immediate family that causes the usage of digital technologies by their children, which at the same time leads to digital overconsumption and provokes several effects on them. The study aims to discover the reasons behind preschool children's digital overuse. This research also monitors the educational techniques parents apply to digital technologies inside the core family, specifically their children. The basis of the study is qualitative research carried out using the technique of semi-structured interviews with one of the family members - the mother. The research depicts three main categories: time spent on digital technologies by preschool children, reasons underlying the use and limit of digital technologies by preschool children, and family digital education.
Keywords: : digital technologies, preschool children, digital education.
Vloženo: 10. květen 2022; Revidováno: 21. září 2022; Přijato: 14. říjen 2022; Zveřejněno: 14. červenec 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Amen, D. G. (2010). Change your brain: Change your body. New York: Penguin.
- Bell, V., Bishop, D. V. M., & Przybylski, A. K. (2015). The debate over digital technology and young people. BMJ. https://doi.org/10.1136/bmj.h3064
Přejít k původnímu zdroji...
- Bloom, F. E., Coyle, J. T., & Georgopoulos, A. P. (2010). The Dana Alliance's 2010 Progress Report on Brain Research. New York: Dana Press.
- Brown, S. (2009). Play: How it shapes the brain, opens the imagination, and invigorates the soul. New York: Avery.
- Büchi, M., Festic, N., & Latzer, M. (2019). Digital Overuse and Subjective Well-Being in a Digitized Society. Social Media + Society, 5(4); https://doi.org/10.1177/2056305119886031.
Přejít k původnímu zdroji...
- Choi, A. (2018). "Emotional well-being of children and adolescents: Recent trends and relevant factors", OECD Education Working Papers, No. 169, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/41576fb2-en.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frost, J. L. (2012). The changing culture of play. International Journal of Play, 1(2), 117-130. https://doi.org/10.1080/21594937.2012.698461.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frost, J. L., Wortham, S. C., & Reifel, S. (2012). Play and child development. Boston, MA: Pearson.
- George, M. J., & Odgers, C. L. (2015). Seven Fears and the Science of How Mobile Technologies May Be Influencing Adolescents in the Digital Age. Perspectives on Psychological Science, 10(6), 832-851; https://doi.org/10.1177/1745691615596788.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hill, D., Ameenuddin, N., Reid Chassiakos, Y. (L.), Cross, C., Hutchinson, J., Levine, A., Boyd, R., Mendelson, R., Moreno, M., & Swanson, W. S. (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138(5). https://doi.org/10.1542/peds.2016-2591.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jamshed, S. (2014). Qualitative research method-interviewing and observation. Journal of Basic and Clinical Pharmacy, 5(4), 87-88.
Přejít k původnímu zdroji...
- Işikoğlu, N., Erol, A., Atan, A., & Aytekin, S. (2021). A qualitative case study about overuse of digital play at home. Current Psychology, 5(3), 1-11; https://doi.org/10.1007/s12144-021-01442-y
Přejít k původnímu zdroji...
- Marsh, J., Lahmar, J., Plowman, L., Yamada-Rice, D., Bishop, J., & Scott, F. (2021). Under threes' play with tablets. Journal of Early Childhood Research, 19(3), 283-297. https://doi.org/10.1177/ 1476718X20966688
Přejít k původnímu zdroji...
- Miller, E., & Almon, J. (2009). Crisis in the Kindergarten: Why Children Need to Play in School. College Park, MD: Alliance for Childhood.
- Negroponte, N. (1995). Being Digital. New York: Alfred A. Knopf.
- Panksepp, J. (2010). Science of the brain as a Gateway to understanding play: An Interview with Jaak Panksepp. American Journal of Play, 2(3), 245-277.
- Pathway Pediatrics. (2020). American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children's Media Use. [online]. [cit. 31- 7-2022]. Available at: https://www.pathwaypeds.com/american-academy-of-pediatrics-announces-new-recommendations-for-childrens-media-use/.
- Pellis, S., & Pellis, V. (2009). The playful brain: Venturing to the limits of neuroscience. Oxford: Oneworld.
- Ratey, J. J. (2008). Spark: The revolutionary new science of exercise and the brain. New York: Little Brown.
- Singer, D. G., Singer, J. L., D'Agostino, H., & DeLong, R. (2009). Children's pastimes and play in sixteen nations: Is free-play declining? American Journal of Play, 1(3), 283-312.
- Turkle, S. (2011). Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less From Each Other. New York: Basics Books.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.