e-Pedagogium 2022, 22(3):39-52 | DOI: 10.5507/epd.2022.020
Počáteční výuka čtení a psaní během pandemie covid-19 z pohledu matek žáků
- a Katedra preprimární a primární pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1
- b Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1
Výzkumné šetření se věnuje průběhu distanční výuky čtení a psaní v prvních ročnících základních škol v době uzavření škol v České republice ve školním roce 2020/2021 z pohledu matek žáků. Cílem šetření bylo popsat zkušenosti a názory matek vztahující se k výuce počátečního čtení a psaní. V rámci šetření byly vedeny rozhovory s matkami šesti žáků prvních ročníků základních škol. Výsledky ukázaly, že distanční vzdělávání neovlivnilo kvalitu osvojování techniky čtení a psaní, pouze ji zpomalilo. Došlo však k poklesu zájmu žáků o čtení a k narušení jejich vztahu ke vzdělávání. Pro matky bylo obtížné motivovat děti k učení, pomáhat jim v případě potíží s technikou čtení a psaní a hodnotit jejich výsledky učení. Distanční vzdělávání naopak umožnilo individualizaci s ohledem na potřeby dětí a prohloubilo spolupráci školy a rodiny. Kladlo zvýšené nároky zejména na matky, které se musely intenzivně zapojit do vyučovacího procesu. V závěru příspěvek přináší obecná doporučení využitelná pro distanční i prezenční výuku čtení a psaní.
Klíčová slova: covid-19, distanční výuka, první ročník základní školy, čtení a psaní, matky a žáci.
Initial teaching of reading and writing during the covid-19 pandemic from the perspective of pupils' mothers
The research study is devoted to the course of distance learning of reading and writing in the first years of primary schools during the closure of schools in the Czech Republic in the 2020/2021 school year from the perspective of the mothers of pupils. The aim of the survey was to describe the experiences and opinions of mothers related to the teaching of early reading and writing. As part of the investigation, interviews were conducted with the mothers of six pupils in the first years of primary schools. The results showed that distance education did not affect the quality of learning the reading and writing technique, it only slowed it down. However, there was a decline in pupils' interest in reading and a disruption in their relationship to education. Mothers found it difficult to motivate children to learn, help them in case of difficulties with reading and writing techniques and evaluate their learning results. Distance education, on the other hand, enabled individualization with regard to children's needs and deepened the cooperation between school and family. It placed increased demands especially on mothers, who had to be intensively involved in the teaching process. In the end, the contribution provides general recommendations that can be used for distance and face-to-face teaching of reading and writing.
Keywords: Covid-19, distance learning, first grade, reading and writing, mothers and pupils.
Vloženo: 5. listopad 2021; Revidováno: 30. září 2022; Přijato: 18. říjen 2022; Zveřejněno: 1. listopad 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Altmanová, J., Faltýn, J., Nemčíková, K., & Zelendová, E. (Eds.). (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Výzkumný ústav pedagogický.
- Bao, X., Qu, H., Zhang, R., & Hogan, T. (2020b). Literacy Loss in Kindergarten Children during COVID-19 School Closures. 10.31235/osf.io/nbv79.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bao, X., Qu, H., Zhang, R., & Hogan, T. (2020a). Modeling Reading Ability Gain in Kindergarten Children during COVID-19 School Closures. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6371.
Přejít k původnímu zdroji...
- Buerkle, K., Whitehouse, E. M., & Christenson, S. L. (2009). Partnering with families for educational success. In Gutkin, T. B. & Reynolds, C. R. (Eds.), The Handbook of School Psychology (4th Ed.). Wiley.
- Clark, C., & Picton, I. (2020). "It Makes Me Feel Like I'm in a Different Place, Not Stuck Inside." Children and Young People's Reading in 2020 before and during the COVID-19 Lockdown. National Literacy Trust Research Report. National Literacy Trust.
- Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(17).
Přejít k původnímu zdroji...
- Glynn, L. M., Davis, E. P., Luby, J. L., Baram, T. Z., & Sandman, C. A. (2021). A predictable home environment may protect child mental health during the COVID-19 pandemic. Neurobiology of Stress, 14, 100291.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gorčíková, M., & Šafr, J. (2016). Interakce dětí s rodiči a vývoj rané čtenářské gramotnosti na počátku školní docházky. Československá psychologie, 60(1), 86-95.
- Chamberlain, L., Lacina, J., Bintz, W. P., Jimerson, J. B., Payne, K., & Zingale, R. (2020).Literacy in Lockdown: Learning and Teaching During COVID-19 School Closures. The Reading Teacher, 74(3), 243-253.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jæger, M. M., & Blaabæk, E. H. (2020). Inequality in learning opportunities during Covid-19: Evidence from library takeout. Research in Social Stratification and Mobility, 68, 100524.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kazouh, A., Hollowell, A., Fox, L., & Bentley-Edwards, K. (2020, October). Pre-K through 12 Education and COVID-19: Landscape Analysis of Impact Indicators. In Public School Forum of North Carolina. Public School Forum of North Carolina. 3739 National Drive Suite 100, Raleigh, NC 27612.
- Korbel, V., Prokop, D., & Münich, J. (n.d.). Dopady pandemie covid-19 na žáky. PAQ Research. Retrieved November 3, 2021, from https://www.paqresearch.cz/.
- Košťálová, H. (2017). Čtenářské kontinuum. Pomáháme školám k úspěchu.
- Koželuhová, E., & Wildová, R. (2021). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání.
- Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.Leix, A. (2006). Transkripce audionahrávek v kontextu etickém, metodologickém a technickém (Disertační práce). Fakulta sociálních studií Masarykovy Univerzity.
- Lewis, K., Kuhfeld, M., Ruzek, E., & McEachin, A. (2021). Learning during COVID-19: Reading and math achievement in the 2020-21 school year. Center for School and Student Progress.
- Maňourová Z. (2021). Inovativní přístupy k výuce počátečního čtení a psaní se zaměřením k analyticko-syntetické metodě. In Wildová, R. a kol. (2021). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. Univerzita Karlova: Pedagogická fakulta.
- Masonbrink, A. R., & Hurley, E. (2020). Advocating for children during the COVID-19 school closures. Pediatrics, 146(3).
Přejít k původnímu zdroji...
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications, Inc.
- Pavlenko, G. V., & Pavlenko, A. I. (2020). Digital Literacy as a Condition for Positive Experience of the COVID-19 Lockdown for Families With Preschool Children. In Research Technologies of Pandemic Coronavirus Impact (RTCOV 2020) (pp. 507-512). Atlantis Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Setiawan, B., & Iasha, V. (2020). Covid-19 pandemic: The influence of full-online learning for elementary school in rural areas. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 6(2), 114-123.
- Smetáčková, I., & Štech, S. (2021). Obavy rodičů žáků 1. stupně základních škol: co ukázalo uzavření škol? Studia paedagogica, 26(1), 9-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šeďová, K. & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. 23(4), 478-510
Přejít k původnímu zdroji...
- Trávníček, J. (2014). Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). Brno: Host.
- Yin, R. K. (2018). Case study research and applications. SAGE Publications, Inc.
- Wildová, R., Koželuhová, E., Ronková, J., Kucharská, A. & Špačková, K. (2021). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. Univerzita Karlova: Pedagogická fakulta.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.