e-Pedagogium 2022, 22(2):36-50 | DOI: 10.5507/epd.2022.003

Mezinárodní srovnávací studie standardů pro profesní rozvoj nových učitelů

Zhaohao Nian, Štefan Chudý
Contact:
Institute of Educationa and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic

Podle teorie profesního rozvoje učitelů lze kariérní růst učitelů rozdělit do pěti etap: úvodní, stabilní, nové výzvy a problémy, profesní stagnace, obnova nebo degenerace (Day, Sachs, 2004). Z hlediska profesního rozvoje učitele se jako noví (začínající) učitelé obecně chápou učitelé, kteří jsou kvalifikovaní pro výuku méně než tři roky (Zhong, 2017). Vzhledem k tomu, že se nový učitel nachází v počáteční fázi svého profesního rozvoje, má tato učitelská filozofie a praxe vliv na učitelské postoje, identitu a vyučovací metody profesní kariéry učitele, která bezprostředně začíná. Když noví učitelé vstoupí do nového prostředí, musí se s novou identitou v kontextu výuky stýkat více cestami a posílit své porozumění a identifikaci nové identity v profesním rozvoji. Formulace a implementace profesních standardů učitelů poskytuje politickou podporu specializaci učitelů a učitelům jako profesionálním pracovníkům. V celé mezinárodní oblasti se na základě trendu globalizace standardů vzdělávání učitelů stalo stanovení profesních standardů pro různé stupně profesního rozvoje učitelů a podpora reformy a specializace systému vzdělávání učitelů orientací zemí s rozvinutým školstvím. Mezi nimi začaly americké profesní standardy pro učitele vznikat brzy, z národní úrovně zaštiťovány především InTASC. V roce 1992 tato organizace zveřejnila modelové standardy pro licencování, hodnocení a rozvoj nových učitelů: mezistátní komunikační dokument, který předložil deset základních standardů, které musí noví učitelé mít, a zahájil vývoj profesních standardů pro nové učitele (Yao, 2007). Kromě toho Austrálie, Velká Británie a další země rovněž dosáhly účinného pokroku při formulování postupných standardů. Analýza stávajících mezinárodních standardů má proto referenční význam pro integraci a zlepšení celého systému profesních standardů učitelů. Tento článek slouží jako analýza představující kontrast Spojených států, Austrálie, Velké Británie (například ve Skotsku) v nových standardech profesního rozvoje učitelů, nabízí porovnání podobností a rozdílů mezi různými zeměmi a jejich nových standardů profesního rozvoje učitelů, zdokonalení budoucích nových profesních standardů učitelů a vybudování kompletního systému profesních standardů učitelů.

Klíčová slova: nový učitel, profesní rozvoj učitele, standard profesního rozvoje nového učitele.

International comparative study of standards for new teacher's professional development

According to the theory of teachers' professional development, teachers' career development can be divided into five stages: induction, stability, new challenges and problems, professional plateau, renewal or degeneration (Day, Sachs, 2004). From the perspective of teacher's professional career development, new teachers generally refer to teachers who have been qualified for teaching for less than three years (Zhong, 2017). Since the new teacher is in the initial stage of teacher professional development, this teaching philosophy and practice have an impact on the teaching attitude, identity, and teaching methods of the teacher professional development career that immediately begins. When new teachers enter the new environment, they need to interact with the new identity in the teaching context through multiple paths and enhance their understanding and identification of the new identity in professional development. The formulation and implementation of teacher professional standards provide policy support for teacher specialization and teachers as professional workers. Throughout the international field, based on the trend of globalization of teacher education standards, establishing professional standards for different stages of teacher professional development and promoting the reform and specialization of teacher's education system have become the orientation of countries with developed education. Among them, American teacher's professional standards started early, mainly controlled by InTASC from the national level. In 1992, the organization published the model standards for new teacher licensing, evaluation and development: an inter-state communication document, which put forward ten core standards that new teachers must have and started the development of professional standards for new teachers (Yao, 2007). In addition, Australia, Great Britain and other countries have also made effective progress in the formulation of phased standards. Therefore, the analysis of the existing international standards has reference significance for the integration and improvement of the whole system of teacher's professional standards. This article from the background, purpose, content, characteristics such as dimension analysis and contrast the United States, Australia, the UK (in Scotland, for example) the new teachers' professional development standards, to compare the similarities and differences between different countries the new teacher's professional development standards, to perfect the future new teacher's professional standards, construct the complete system of teachers' professional standards provide the basis.

Keywords: new teacher, teacher professional development, new teacher professional development standard.

Vloženo: 15. říjen 2020; Revidováno: 23. září 2021; Přijato: 3. leden 2022; Zveřejněno: 17. říjen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nian, Z., & Chudý, Š. (2022). Mezinárodní srovnávací studie standardů pro profesní rozvoj nových učitelů. e-Pedagogium22(2), 36-50. doi: 10.5507/epd.2022.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Australian Institute for Teaching and School Leadership (2011, 2018). Australian Professional Standards for Teachers. AITSL: Melbourne.
  2. Baddeley, A. (2005). Human memory: Theory and practice. Hove, East Sussex: Psychology Press.
  3. Baumeister, R. F. (1993). Self-esteem: The puzzle of low self-regard. New York: Plenum Press. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Council of Chief State School Officers. (2011, April). Interstate Teacher Assessment and Support Consortium (InTASC) Model Core Teaching Standards: A Resource for State Dialogue. Washington, DC: Author.
  5. Davis, S. F., & Palladino, J. J. (2004). Psychology. (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall.
  6. Day, C., & Sachs, J. (2004). Professionalism, performativity and empowerment: discourses in the politics, policies and purposes of continuing professional development. In Day, C., & Hattie, J.A.C. (2003, October). Teachers make a difference: What is the research evidence? Paper presented at the Building Teacher Quality: What does the research tell us. ACER Research Conference, Melbourne, Australia. Retrieved from http://research.acer.edu.au/research_conference_2003/4/.
  7. Donaldson, Graham, Scottish Government (Scotland), corp creator. (2011) Teaching Scotland's future: report of a review of teacher education in Scotland. Edinburgh: Scottish Government.
  8. GTC Scotland. (2012). The Standards for Registration: mandatory requirements for Registration with the General Teaching Council for Scotland. Edinburgh: GTC Scotland.
  9. Henson, K. T. (2009). Making the Most of INTASC Standards. SRATE Journal, 18(2), 34-40.
  10. Chen Shijian. (2013). Reform and enlightenment of teacher standards in Scotland [J]. Foreign primary and secondary education, (3), 28-33.
  11. Jian Shiqiong & Longman, R. (2012). Review of the latest national teacher professional standards in Australia [J]. Comparative education research, (8), 9-13.
  12. Li la. (2008). Analysis of the support system of American first-time teachers [J]. Foreign education research, (5), 58-62.
  13. OECD. (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining the effective head. OECD Publishing.
  14. Sachs, J. (Eds.). International handbook on the continuing professional development of teachers. Maidenhead: Open University Press.Yao Weaning. (2007). InTASC's new teacher qualification standard and its certification system [J]. Education Management, (5), 58-61.
  15. Zhong Yani. (2017). Professional development of new teachers: the perspective of teacher learning [J]. Teacher development research (4), 56-61.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.