e-Pedagogium 2022, 22(2):7-19 | DOI: 10.5507/epd.2022.013
Reformy v programech vzdělávání učitelů ke zvýšení profesionalizace učitelské profese
- Contact:
- Faculty of Pedagogy, Charles University, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Czechia, School of Psychology, University of New York in Prague, Londýnská 41, 120 00 Praha, Czech Republic.
- Author Note:, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5483-2855, ResearchGate profile: https://www.researchgate.net/profile/Talar-Agopian
Sociologové definovali charakteristiky, které odlišují plné profese od jiných druhů povolání. Literatura o učitelském povolání uvádí, že učitelství je klasifikováno jako polo profese, protože atributy učitelské profese nenaplňují vlastnosti, které charakterizují plnohodnotnou profesi. Status učitelské profese lze pozvednout tak, že se z výuky stane více vědecká, na důkazech založená a výzkumem informovaná profese. Tento článek zdůrazňuje důležitou roli programů vzdělávání učitelů při realizaci těchto zlepšení a zvyšování úrovně postavení učitelské profese. Reformy v těchto programech mohou pomoci budoucím učitelům získat odbornou znalostní bázi a specializovanou pedagogickou přípravu. Všechny tyto pokroky přispívají ke zvýšení profesionalizace učitelské profese.
Klíčová slova: učitelské povolání, programy vzdělávání učitelů, reformy, profesionalizace.
Reforms in teacher education programs to enhance the professionalization of the teaching profession
Sociologists have defined characteristics that distinguish full professions from other kinds of occupations. Literature on the teaching profession indicates that teaching is classified as a semi-profession because the attributes of the teaching profession do not fulfil the dimensions that characterize a full profession. The status of the teaching profession can be raised by making teaching more scientific, evidence-based, and informed by research. This paper emphasizes the important role of teacher education programs in realizing such improvements and raising the status of the teaching profession. Reforms in these programs can help prospective teachers acquire a profession-specific knowledge base and specialized pedagogical training. All these advancements contribute to enhancing the professionalization of the teaching profession.
Keywords: teaching profession, teacher education programs, reforms, professionalization.
Vloženo: 30. březen 2022; Revidováno: 30. březen 2022; Přijato: 16. srpen 2022; Zveřejněno: 17. říjen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Akkary, R. K. (2014). Facing the Challenges of Educational Reform in the Arab World. Journal of Educational Change, 15(2), 179-202. https://doi.org/10.1007/s10833-013-9225-6
Přejít k původnímu zdroji...
- Australian Council of Deans of Education (ACDE). (1998). Preparing a profession: Report of the national standards and guidelines for initial teacher education. Canberra: ACDE.
- Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., … & Tsai, Y. M. (2010). Teachers' mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American educational research journal, 47(1), 133-180.
Přejít k původnímu zdroji...
- Darling-Hammond, L. (2017). Teacher Education Around the World: What Can We Learn from International Practice? European Journal of Teacher Education, 40(3), 291-309, DOI: 10.1080/ 02619768.2017.1315399
Přejít k původnímu zdroji...
- Demirkasimoğlu, N. (2010). Defining "Teacher Professionalism" from different perspectives. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 2047-2051.
Přejít k původnímu zdroji...
- Geisinger, K. F. (2016). 21st century skills: What are they and how do we assess them? Applied Measurement in Education, 29(4), 245-249. https://doi.org/10.1080/08957347.2016.1209207
Přejít k původnímu zdroji...
- Goodwin, A. L. (2012). Teaching as a profession: Are we there yet? In The Routledge international handbook of teacher and school development (pp. 70-82). Routledge. https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9780203815564.ch3
- Gore, J. M., & Morrison, K. (2001). The perpetuation of a (semi-) profession: Challenges in the governance of teacher education. Teaching and Teacher Education, 17(5), 567-582. doi: https://doi.org/ 10.1016/S0742-051X(01)00014-2
Přejít k původnímu zdroji...
- Guerriero, S. & Deligiannidi, K. (2017). "The teaching profession and its knowledge base". In Guerriero, S. (ed.). Pedagogical Knowledge and the Changing Nature of the Teaching Profession. Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/ 9789264270695-en.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ingersoll, R. M. & Collins, G. J., (2018). The Status of Teaching as a Profession. In Ballantine, J.; Spade, J. & Stuber, J. (Eds.). Schools and Society: A Sociological Approach to Education. 6th ed. CA: Pine Forge Press/Sage Publications.
- Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., & Baumert, J. (2012). Teachers' Content Knowledge and Pedagogical Content Knowledge: The Role of Structural Differences in Teacher Education. Journal of Teacher Education, 64(1), 90-106. https://doi.org/ 10.1177/0022487112460398
Přejít k původnímu zdroji...
- Korthagen, F. A. J. (2016). Pedagogy of Teacher Education. In Loughran, J. & Hamilton, M. L. (Eds.). International Handbook of Teacher Education (Vol. 1) (311-346). Singapore: Springer Science + Business Media.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nottingham, C. (2007). The rise of the insecure professionals. International Review of Social History, 52(3), 445-475.
Přejít k původnímu zdroji...
- Saavedra, A. R., and Opfer, V. D. (2012). Learning 21st century skills requires 21st century teaching. Phi Delta Kappan 94(2), 8-13. doi: https://doi.org/10.1177/003172171209400203.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1-23.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.