e-Pedagogium 2021, 21(4):7-22 | DOI: 10.5507/epd.2021.029
Vnitřní pracovní motivace pedagogů volného času v celodenních typech škol ve Štýrsku/Rakousku: Zaměření na věk
- Contact:
- University College of Teacher Education Styria, Institute for Educational Sciences, Hasnerplatz 12, 8010 Graz, Austria
V roce 2013 absolvovala na rakouské univerzitě nově vytvořená skupina pedagogických pracovníků (pedagogů volného času) své vzdělání. Tito lidé jsou zodpovědní za dva aspekty rozšířeného vzdělávání v celodenních typech škol: péči a vzdělávání. Tématem výzkumu, které je obsaženo v tomto článku, je pracovní motivace pedagogů volného času a její možná vazba k věku. Na základě teorie pracovních charakteristik podle Hackman a Oldham byl použit dotazník, jehož cílem bylo zjistit vliv sociodemografických proměnných a pracovních podmínek na vnitřní pracovní motivaci pedagogů volného času. Výzkum, kterého se zúčastnilo 227 pedagogů, byl proveden v roce 2020. Výsledky poukazují na pozitivní korelaci mezi vnitřní motivací a věkem pedagogů volného času. Mimo jiné také zdůrazňují vnitřní motivační potenciál této práce.
Klíčová slova: pracovní motivace, pedagogové volného času, celodenní typ školy.
Intrinsic Work Motivation of Leisure Pedagogues in All-Day Schools in Styria/Austria: Focus on Age
In 2013, a newly formed group of pedagogical staff (leisure pedagogues) graduated from Austrian University Colleges. These individuals are responsible for two aspects of extended education in all-day schools: care and education. The research topic of this article is the working motivation of leisure pedagogues and its possible relationship to age. Drawing on the Job Characteristics Theory by Hackman and Oldham, a questionnaire was used to find out the influence of socio-demographic variables and work conditions on intrinsic work motivation of leisure pedagogues. A survey was conducted in 2020, in which 227 leisure pedagogues participated. The findings highlight a positive correlation between intrinsic motivation and age among leisure pedagogues and underline the intrinsic motivational potential of this job.
Keywords: work motivation, leisure pedagogues, all-day school.
Vloženo: 2. září 2021; Revidováno: 2. září 2021; Přijato: 12. říjen 2021; Zveřejněno online: 12. říjen 2021; Zveřejněno: 30. březen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Ackermann, P., & Kanfer, R. (2020). Work in the 21st Century: New Directions for Aging and Adult Development. American Psychologist, 75(4), 486-498.
Přejít k původnímu zdroji...
- Al-Salameh, E. M. J. (2014). Teacher motivation: A study of work motivation of the primary stage teachers in Jordan. American Journal of Applied Psychology, 3(3), 57-61.
Přejít k původnímu zdroji...
- Baumert, J., Blum, W., Brunner, M., Dubberke, T., Jordan, A., Klusmann, U., et al. (2009). Professionswissen von Lehrkräften, kognitiv aktivierender Mathematikunterricht und die Entwicklung von mathematischer Kompetenz (COACTIV): Dokumentation der Erhebungsinstrumente. (p. 93). Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.
- Boumans, N., De Jong, A., & Janssen, S. (2011). Age-differences in work motivation and job satisfaction.: The influence of age on the relationships between work characteristics and workers' outcomes. The International Journal of Aging and Human Development, 73(4), 331-350.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung [BMBWF] (2020). Auswertung GTS-Konzept 2019/20: Auswahl Steiermark. 1-49.
- Deci, E., & Ryan, R. (1993). Die Selbstbestimmungstheorie der Motivation und ihre Bedeutung für die Pädagogik. Zeitschrift für Pädagogik, 39(2), 223-238.
- Gupta, M., & Gehlawat, M. (2013). Job satisfaction and work motivation of secondary school teachers in relation to some demographic variables: a comparative study. Educationia Confab, 2(1), 10-19.
- Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1975). Development of the Job Diagnostic Survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159-170.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1976). Motivation through the Design of Work: Test of a Theory. Organizational Behavior and Human Performance, 16, 250-279.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hackman, J. R., & Oldham, G- R. (1980). Work redesign. Reading: Addison-Wesley Publishing Company.
- Hall, T., Baddoo, N., Beecham, S., Robinson, H., & Sharp, H. (2009). A Systematic Review of Theory Use in Studies Investigating the Motvations of Software Engineers. ACM Transactions on Software Engineering and Methodology, 18(3), 1-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- Haryono, S., Supardi, S., & Udin, U. (2020). The effect of training and job promotion on work motivation and its implications on job performance: Evidence from Indonesia. Management Science Letters, 10, 2107-2112.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hatinoglu, A., & Ergün, D. (2020). The effects of socio-demographic characteristics and working conditions on the work motivation of employees working in health services in Turkey. Revista Argentina de Clinica Psicologica, 29(5), 1848-1859.
- Herzberg, F., Mausner, B., & Bloch, B. (1959). The motivation to work (2nd ed.). New York: John Wiley & Sons.
- Hoerl, G., Daemon, K., Popp, U., Bacher, J., & Lachmayr, N. (2012). Ganztägige Schulformen: Nationale und internationale Erfahrungen, Lehren für die Zukunft. National Education Report 2012, 2, 269-312.
- Hofmeister, U. (2016). Freizeitpädagogik im schulischen Ganztag: Ein Praxisbericht. Erziehung und Unterricht, 166(1-2), 98-105.
- Houkes, I., Janssen, P. P. M., de Jonge, J., & Nijhuis, F. J. N. (2001). Specific relationships between work characteristics and intrinsic work motivation, burnout and turnover intention: A multi-sample analysis. European Journal of Work and Organization, 10, 1-23.
Přejít k původnímu zdroji...
- Huu, A. T., Tra, M. P. T., & Chieu, M. P. T. (2019). Work motivation of lecturers in non-public universities: The case of Ho Chi Minh City, Vietnam. The EUrASEANs: journal on global socio-economic dynamics, 4(17), 46-58.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kanfer, R., & Ackermann, P. (2004). Aging, adult development, and work motivation. Academy of Management Review, 29(3), 440-458.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kanfer, R. (2012). Work Motivation: Theory, Practice, and Future Directions. In S. Kozlowski (Ed.), Oxford Library of Psychology. The Oxford Handbook of Industrial and Organizational Psychology. (pp. 455-495). Blackwell.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kellner, J. (2016). Wer besucht den Hochschullehrgang Freizeitpädagogik an der Pädagogischen Hochschule Wien? Darstellung der Heterogenität der Studierenden im Studienjahr 2014/15. Forschungsperspektiven der Pädagogischen Hochschule Wien, 8, 79-89.
- Kooij, D. T. A. M., De Lange, A. H., Jansen, P. G. W., Kanfer, R., & Dikkers, J. S. E. (2011). Age and work-related motives: Results of a meta-analysis. Journal of Organizational Behaviour, 32(2), 197-225.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kooij, D. T. A. M., & Kanfer, R. (2019). Lifespan perspectives on work motivation. In P. B. Baltes, C. Rudolph, & H. Zacher (Eds.), Work across the lifespan (pp. 475-493). Elsevier.
Přejít k původnímu zdroji...
- Latham, G. (2012). Work motivation: History, Theory, Research, and Practice. (2nd ed.). SAGE Publications.
Přejít k původnímu zdroji...
- Miner, J. (2005). Organizational Behavior 1: Essential Theories of Motivation and Leadership. New York: M. E. Sharpe, Inc.
- Mustafa, M. N., & Othman, N. (2010). The effect of work motivation on teacher's work performance in Pekanbaru senior high schools, Riau Province, Indonesia. Sosiohumanika, 3(2), 259-272.
- Ndife, C. F. (2020). Influence of socio-demographic factors on work motivation. International Journal of Humanities & Social Science, 11(6), 458-469.
- Scheipl, J., Leeb, J., Wetzel, K., Rollett, W., & Kielblock, S. (2018). Pädagogische Ausgestaltung und förderliche Bedingungen erfolgreicher ganztägiger Schulformen. National Education Report 2018, 1, 215-239.
- Tritremmel, G. (2020). The Professional Life of Leisure Pedagogues at Austrian All-Day Schools. International Journal for Research on Extended Education, 8(1), 97-104.
Přejít k původnímu zdroji...
- Triyanto, R. D. H. (2016). Teacher motivation based on gender, tenure and level of education. The New Educational Review, 45(3), 199-209.
Přejít k původnímu zdroji...
- Umuzdas, S. (2020). The relationship beween music teachers's work motivation and job satisfaction. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(9), 698-744.
Přejít k původnímu zdroji...
- van Dick, R., Schnitger, C., Schwartzmann-Buchelt, C., & Wagner, U. (2001). Der Job Diagnostic Survey im Bildungsbereich: Eine Überpruefung der Gültigkeit des Job Characteristics Model bei Lehrerinnen und Lehrern, Hochschulangehoerigen und Erzieherinnen mit berufsspezifischen Weiterentwicklungen des JDS. Zeitschrift für Arbeits- u. Organisationspsychologie, 45(2), 74-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wahab, R., & Halim, S. N. I. A. (2020). The type of motivation on work task among special education teachers. American Research Journal of Humanities Social Science, 3(6), 162-168.
- Warr, P. (2008). Work values: Some demographic and cultural correlates. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 81, 751-775.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wiswede, G. (2012). Einführung in die Wirtschaftspsychologie (5th ed.). München: Ernst Reinhardt.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.