e-Pedagogium 2021, 21(2):66-82 | DOI: 10.5507/epd.2021.023

Příprava jedinců na odchod z institucionální péče z perspektivy ředitelů dětských domovů

Tomáš Čecha, Veronika Štenclováa
a Palacký University in Olomouc, Faculty of Education, Institute of Education and Social Sciences, Žižkovo náměstí 5, 77900 Olomouc, Czech Republic

V České republice existují dva modely náhradní rodinné péče, kdy pěstounská péče je nejvhodnější, jelikož dítě vyrůstá v náhradní rodině. Děti, které nelze umístit do rodin, jsou umístěny do náhradní ústavní péče, jejíž funkci v České republice plní dětské domovy určené pro děti ve věku od 3 do 18 let. Cílem výzkumu bylo zmapovat podmínky a postupy přípravy dětí na opuštění dětských domovů z pohledu ředitelů těchto zařízení.  Základní soubor pro výzkum tvořilo 131 ředitelů státních dětských domovů; výzkumný soubor zahrnoval 98 ředitelů, kteří se zapojili do výzkumu. Byl sestaven dotazník, který byl za účelem zajištění vysoké míry spolehlivosti výzkumného nástroje a platnosti získaných výsledků triangulován několika nezávislými odborníky. Hlavním zjištěním, založeným na odpovědích ředitelů dětských domovů, je skutečnost, že příprava dětí na odchod z ústavní péče je velmi náročný proces s nejistým úspěchem. Stát tento proces systematicky neřeší a významná odpovědnost se přenáší právě na dětské domovy a jejich zaměstnance. Některé dětské domovy mají vlastní strategii pro přípravu dětí na samostatný život a jejich úspěšnou integraci do společnosti; jiné to považují za kontinuální proces v kontextu systematické výchovy dítěte. Mnoho dětských domovů využívá spolupráce s vybranými neziskovými organizacemi, které se systematicky zaměřují na podporu rozvoje dětí opouštějící tyto instituce.

Klíčová slova: ředitelé dětských domovů, dítě v ústavní péči, příprava na samostatný život.

Preparing individuals to leave the institutional care from the perspective of the directors of the children's homes

There are two models of alternative family care in the Czech Republic - foster care is the most suitable when the child grows up in a substitute family. Children who cannot be placed in families are placed in a substitute institutional care, the function of which in the Czech Republic is fulfilled by children's homes intended for children aged 3 to 18 years. The aim of the research is to map the conditions and procedures for preparing children to leave children's homes from the point of view of the directors of these establishments. The basic research sample consisted of 131 directors of state-run children's homes; the selection sample included 98 directors. A questionnaire was constructed and in order to ensure a high degree of reliability of the research tool and validity of the results obtained, it was triangulated by several independent experts. The main finding based on the responses of the directors of children's homes is the fact that preparing children for leaving institutional care is a very challenging process with uncertain success. This process is not systematically treated by the state, and significant responsibility is transferred to children's homes and their staff. Selected children's homes have their own strategy for preparing children for independence and their successful integration in society; others consider it a continuous process in the context of regular childhood education. Many children's homes use cooperation with selected non-profit organizations to focus systematically on children leaving these establishments.

Keywords: directors of children's homes, child in institutional care, preparation for independent living.

Vloženo: 25. červen 2021; Revidováno: 25. červen 2021; Přijato: 21. červenec 2021; Zveřejněno: 31. srpen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Čech, T., & Štenclová, V. (2021). Příprava jedinců na odchod z institucionální péče z perspektivy ředitelů dětských domovů. e-Pedagogium21(2), 66-82. doi: 10.5507/epd.2021.023
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adley, N. & Kina, J. V. (2014) Getting behind the closed door of care leavers: understanding the role of emotional support for young people leaving care. Dundee: University of Dundee. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bittner, P. et al. (2007) Děti z ústavů!: Právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Brno: Liga lidských práv.
  3. Čech, T. (2012). Dospívající v ústavní výchově a příprava na dospělost a život ve společnosti. In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
  4. Ďuricová, L., & Frgelcová, E. Development of Self-concept in Slovak Adolescents. The New Educational Review, 60(2), 13-26.
  5. Ďuricová, L., & Ladnová, Z. (2018). Perceived parenting style and self-concept of Slovak pubescent youth. The New Educational Review, 52(1), 55-65. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Gjuričová, J. (2007) Analýza stavu a dalšího vývoje mladých lidí po opuštění zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy za období 1995-2004. Praha: MV a MŠMT.
  7. Hanáková, L. & Kormaňák, M. (2015) Jsou na odchod do běžného života připraveny děti z dětských domovů? [cit. 2018-05-14]. IPSOS [online].
  8. Holt, S., & Kirwan, G. (2012) The "key" to successful transitions for young people leaving residential child care: The role of the keyworker. Child Care in Practice. 18(4), 371-392. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Kim, M. H., & López, E. Y. (2019). Does Education Matter for the Earnings of Young Adults? The New Educational Review, 56(2), 172-183.
  10. Macek, P. (1999) Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
  11. Matoušek, O. (1999) Ústavní péče. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: SLON.
  12. Matoušek, O.; Pazlarová, H. & Baldová, L. (2008) Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mládeže s důrazem na mladistvé odcházející z ústavní výchovy. Praha: Člověk hledá člověka.
  13. Mulheir, G. & Browne, K. (2007) De-institutionalising and transforming children's services. A guide to good practice. Birmingham: University of Birmingham.
  14. Musil, L. (2000) Osoby se syndromem ústavní závislosti a řešení jejich problému v Brně: podkladová studie pro koncepci Magistrátu města Brna. Brno: Fakulta sociálních studií MU.
  15. Němec, J. & Vojtová, V. (2009) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido.
  16. Schofield, G., Larsson, B. & Ward, E. (2016) Risk, resilience and identity construction in the life narratives of young people leaving residential care. Child & Family Social Work, 22: 782-791. doi: 10.1111/cfs.12295. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Stein, M. (2006) Research review: young people leaving care. Child and Family Social Work 11, 3, 273-279. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Stein, M. (2012) Young people leaving care: supporting pathways to adulthood. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  19. UN (2009). Směrnice o náhradní péči o děti [online]. [cit. 2018-05-14]. Dostupné na: .
  20. Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů (2002).
  21. Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí (1999).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.