e-Pedagogium 2021, 21(2):33-45 | DOI: 10.5507/epd.2021.016

Vliv vzdělávacího programu Paralympijský školní den na postoje spolužáků k žákům s tělesným postižením

Jakub Řičicaa, Ladislav Balouna, Ondřej Ješinaa, Ilona Pavlováb, Martin Kudláčeka
a Department of Adapted Physical Activities, Faculty of Physical Culture Palacký University Olomouc, třída Míru 117, 771 11 Olomouc, Czech Republic
b Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine, Faculty of Physical Education and Sport Charles University, José Martího 31, Prague 6, 162 52 Czech Republic

Cílem studie je zjistit k jaké změně kognitivních postojů k osobám s tělesným postižením (TP) a postojům k inkluzivní tělesné výchově (TV) dojde po absolvování vzdělávacího programu Paralympijský školní den (PŠD) u žáků na vybraných základních školách. Výzkumu se zúčastnilo 78 žáků a to 37 chlapců a 41 dívek ve věku 9 až 14 let (průměr 12,72 ± 1,22). Pro provedení této studie byly použity dotazníky CAIPE-CZ (postoje k inkluzivní TV) a ACL (kognitivní postoje k osobám s TP). Změna postojů byla posuzována v časovém rozmezí tří týdnů (před a po absolvování PŠD). Z výsledku provedené studie vyplývá, že po absolvování PŠD došlo ke statisticky významnému zlepšení p < 0,001 v oblasti kognitivních postojů při koeficientu effect size na malém účinku (r = 0,32). Výsledky postojů k modelovému žákovi s tělesným postižením neprokázaly statisticky významnou změnu (p = 0,27) při koeficientu effect size r = 0,09.

Klíčová slova: inkluze, tělesná výchova, aplikované pohybové aktivity, vzdělávání.

Changes of attitudes towards inclusion in the physical education after experiencing the educational programme Paralympic school day

The aim of the study is to find out to what extent do the cognitive attitudes of selected primary and lower secondary school pupils towards pupils with disabilities and attitudes to the inclusive physical education (PE) change after they experience the educational programme Paralympic school day (PSD). In total, 78 pupils (37 boys and 41 girls) aged from 9 to 14 (mean age 12.72 ± 1.22) participated in the research. In order to perform the presented research, the questionnaires CAIPECZ (attitudes towards the inclusive PE) and ACL (cognitive attitudes towards people with disabilities) were used. The change in the pupils' attitudes was assessed in the span of three weeks (before and after they experienced PSD). From the results of the performed study, it may be concluded that when the pupils went through PSD, they statistically significantly improved p < 0,001 in the area of cognitive attitudes at the small effect size coefficient (r = 0,32). However, the attitudes towards a model pupil with disabilities did not prove a statistically significant change (p = 0.27) at the effect size coefficient r = 0.09.

Keywords: adapted physical activities, adapted physical education, adolescent, special education needs.

Vloženo: 29. březen 2021; Revidováno: 3. květen 2021; Přijato: 16. červen 2021; Zveřejněno online: 16. červen 2021; Zveřejněno: 31. srpen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Řičica, J., Baloun, L., Ješina, O., Pavlová, I., & Kudláček, M. (2021). Vliv vzdělávacího programu Paralympijský školní den na postoje spolužáků k žákům s tělesným postižením. e-Pedagogium21(2), 33-45. doi: 10.5507/epd.2021.016
Stáhnout citaci

Reference

  1. Allport, G. W. (2004). O povaze předsudků (E. Geissler, Trans.). Praha: Prostor.
  2. Armstrong, M., Morris, C., Abraham, C., & Tarrant, M. (2017). Interventions utilising contact with people with disabilities to improve children's attitudes towards disability: A systematic review and meta-analysis. Disability and Health Journal, 10(1), 11-22. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Boer, A., Pijl, S., & Minnaert, A. (2012). Students' attitudes towards peers with disabilities: Areview of the literature. International Journal of Disability Development and Education, 59, 379-392. Přejít k původnímu zdroji...
  4. DePauw, K. P., & Doll-Tepper, G. (2000). Toward progressive inclusion and acceptance: myth or reality? The inclusion debate and bandwagon discourse. Adapted Physical Activity Quarterly, 17(2), 135-143. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Ellery, J. P., & Rauschenbach, J. (2000). Impact of disability awareness activities on non disabled student attitudes toward integrated physical education with students who use wheelchairs. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71(1), 99-106.
  6. Farmer, T. W., Petrin, R., Brooks, D. S., Hamm, J. V., Lambert, K., & Gravelle, M. (2012). Bullying involvement and the school adjustment of rural students with and witho disabilities. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 20, 19-37. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Fritz, C. O., Morris, P. E., & Richler, J. J. (2012). Effect size estimates: Current use, calculation, and interpretation. Journal of Experimental Psychology: General, 141(1), 2-18. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Goodwin, D. L., & Watkinson, E. J. (2000). Inclusive physical education from the perspective of students with physical disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 17(2), 144-160. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hutzler, Y., Yaakov, T., Almosny, Y., & Bergman, U. (2001). Including children with physical disability in school and community: A textbook. Tel Aviv, Israel: The Mofet Institute for Research, Curriculum and Program Development for Teacher Educators (in Hebrew).
  10. Hutzler, Y., & Levi, I. (2008). Including children with disability in physical education: General and specific attitudes of high-school students. European Journal of Adapted Physical Activity, 1(2), 21-30. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Christopoulou, K. (2004). Attitudes towards the integration of children with disability: The influence of the Athens 2004 Paralympic education program, in application to primary school children. Unpublished Master Thesis, Departments of Physical Education and Sports Sciences of Aristotle University of Thessaloniki and Serres, Dimokritio University of Thrace and University of Thessaly. Greece.
  12. Ješina, O., Lucas, S., Kudláček, M., Machová, I., & Wittmannová, J. (2006). Effect of an intervention program on attitude of elementary school children toward inclusion of children with disability. Acta Facultatis Educationis Physicae, 37(1), 51-61.
  13. Ješina, O., Kudláček, M., & Migdauová, A. (2017). Vzdělávací program Paralympijský školní den. Tělesná výchova a sport mládeže, 83(6), 22-26.
  14. Ješina O. (2020). Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy I, aneb, Inkluzivní tělesná výchova pro I. stupeň základních škol s přesahem do mateřských škol. Olomouc: Univerzita Palackého.
  15. Kalyvas, V., & Reid, G. (2003). Sport Adaptation, Participation, and Enjoyment of Students with and without Physical Disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 20(2), 182-199. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Kippers, T., & Bouramas, G. (2003). Attitudes toward integration of children with disabilities: The eff ect of the implementation of the paralympic education material "Athens 2004" on 5th and 6th grade primary school children in Hellas. Katholieke Universiteit, Leuven, Belgium.
  17. Kroupová, K., Baše, L., Hanáková, A., Krahulcová, K., Martinková, E., Pastieriková, L., & Vožechová, J. (2016). Slovník speciálně pedagogické terminologie: Vybrané pojmy. Praha: Grada.
  18. Kudláček, M. Ješina, O. & Wittmannová, J. (2011). Structure of a questionnaire on children's attitudes towards inclusive physical education (CAIPE-CZ) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 41(4), 43-48. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Kudláček, M., & Ješina, O. (2013). Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: Univerzita Palackého.
  20. Lindsay, S., & Edwards, A. (2013). A systematic review of disability awareness interventions for children and youth. Disability and Rehabilitation, 35(8), 623-646. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Liu, Y., Kudláček, M., & Ješina, O. (2010). The influence of Paralympic School Day on children's attitudes towards people with disabilities. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Gymnica, 40(2), 63-69.
  22. Loovis, E. M., & Loovis, C. L. (1997). A Disability Awareness Unit in Physical Education and Attitudes of Elementary School Students. Perceptual and Motor Skills, 84(3), 768-770. Přejít k původnímu zdroji...
  23. McKay, C., Block, M., & Park, J. Y. (2015). The Impact of Paralympic School Day on Student Attitudes Toward Inclusion in Physical Education. Adapted Physical Activity Quarterly: APAQ, 32(4), 331-348. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Obrusníková, I., Válková, H., & Block, M. E. (2003). Impact of Inclusion in General Physical Education on Students Without Disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 20(3), 230-245. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Panagiotou, A. K., Evaggelinou, C., Doulkeridou, A., Mouratidou, K., & Koidou, E. (2008). Attitudes of 5th and 6th grade greek students toward the inclusion of children with disabilities in physical education classes after a Paralympic education program. European Journal of Adapted Physical Activity, 1(2), 31-43. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Reina, R., López, V., Jiménez, M., García-Calvo, T., & Hutzler, Y. (2011). Effects of awareness interventions on children's attitudes toward peers with a visual impairment. International Journal of Rehabilitation Research, 34(3), 243-248. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport: Crossdisciplinary and lifespan. Boston: McGraw-Hill.
  28. Siperstein, G. N. (2006). Adjective Checklist (ACL). In N. Salkind (Ed.), Encyclopedia of Measurement and Statistics (pp.12-13). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  29. Van Biesen, D., Busciglio, A., & Vanlandewijck, Y. (2006). Attitudes towards the inclusion of children with disabilities: The effect of the implementation of A Paralympic School Day on Flemish elementary children. In Proceedings of the 8th European Conference of Adapted Physical Activity, Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc. Retrieved 2. 2. 2020 from: http://www.eufapa., upol.cz/www/EUCAPA2006/full/vanbiesen1.pdf.
  30. Xafopoulos, G., Kudláček, M., & Evaggelinou, C. (2009). Effect of the intervention program. Acta Gymnica, 39(4), 63-71.
  31. Yun, J., & Beamer, J. (2018). Promoting physical activity in adapted physical education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 89(4), 7-13. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.