e-Pedagogium 2021, 21(2):18-32 | DOI: 10.5507/epd.2021.024

Faktory emoční inteligence, které pomáhají učitelům zvládat emocionálně náročné situace a posilují efektivní pedagogickou komunikaci

Alena Jůvováa, Ondřej Dudab
a Institute of Education and Social studies, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic
b Institute of Foreign Languages, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic

V tomto příspěvku se zaměřujeme na vztah emoční a sociální inteligence a pedagogické komunikace, který významně ovlivňuje jak efektivitu pedagogické komunikace, tak atmosféru ve školní třídě. Jde o dva důležité jevy, jejichž vztah nelze podceňovat. Schopnost smysluplné a efektivní komunikace je základním požadavkem pro osobnostní charakteristiky učitele i pro učitelskou profesi. Pro práci učitele jsou stejně důležité emoce, z jejichž kvality se odvíjí jeho chování k žákům. Neméně důležité pro práci učitele jsou emoce žáka, které usměrňují učitelovo chování vůči žákům. Z tohoto důvodu musí být učitel vybaven rozvinutou a kultivovanou emoční inteligencí, kterou empatický a citlivý přístup ke každému studentovi vyžaduje. Cílem výzkumu je s využitím metody zakotvené teorie najít faktory, které učitelům pomáhají zvládat emocionálně napjaté situace a tím přispívají k efektivní pedagogické komunikaci. Je také třeba zmínit způsoby, jakými efektivní komunikace ovlivňuje jak atmosféru ve třídě, tak klima třídy a celé školy.

Klíčová slova: efektivní pedagogická komunikace, emoční inteligence, empatie, atmosféra, třídní klima, sebehodnocení, flow.

Emotional intelligence factors helping teachers cope with emotionally tense situations and enhancing effective pedagogical communication

In this paper, we focus on the relationship between emotional and social intelligence and pedagogical communication, which significantly affects both the effectiveness of pedagogical communication and the atmosphere in the school classroom. These are two important phenomena whose relationship cannot be underestimated. The ability of meaningful and effective communication is a basic requirement for the teacher's personal characteristics as well as for the teaching profession. Equally important for the teacher's work are the emotions from the quality of which the teacher's behaviour towards the students derives. For this reason, the teacher needs to be equipped with developed and cultivated emotional intelligence that the empathetic and sensitive approach to each student requires. The aim of the paper is to find factors that help teachers to cope with emotionally tense situations and thus benefit effective pedagogical communication. It is also necessary to mention the ways in which effective communication affects both the class atmosphere and climate of the class and school. The method of grounded theory was used in this research.

Keywords: effective pedagogical communication, emotional intelligence, empathy, atmosphere, class climate, self-efficacy, flow.

Vloženo: 30. červen 2021; Revidováno: 9. červenec 2021; Přijato: 21. červenec 2021; Zveřejněno online: 16. srpen 2021; Zveřejněno: 31. srpen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jůvová, A., & Duda, O. (2021). Faktory emoční inteligence, které pomáhají učitelům zvládat emocionálně náročné situace a posilují efektivní pedagogickou komunikaci. e-Pedagogium21(2), 18-32. doi: 10.5507/epd.2021.024
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bakić-Tomić, L., Dvorski, J., & Kirinić, A. (2015). Elements of teacher communication competence: An examination of skills and knowledge to communicate. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(2), 157-166. [online]. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1105191.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.). Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. online. Retrieved from: https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1994EHB.pdf
  3. Barr, J., J. (2010). The relationship between teachers' empathy and perceptions of school culture. Educational Studies, 37(3), 365-369 [online]. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1080/03055698. 2010.506342. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Bradberry, T. (2014). 9 Things Emotionally Intelligent People Won't Do. TalentSmart [online]. Retrieved from: https://www.talentsmarteq.com/articles/9-Things-Emotionally-Intelligent-People-Won%E2%80%99t-Do-408089544-p-1.html
  5. Bradberry, T., Greaves, J., & Lencioni, P. (2009). Emotional intelligence 2.0. San Diego, CA: TalentSmart.
  6. Creswell, J., W. (2021). Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 4th Edition. Boston: Pearson.
  7. Czikszentmihalyi, M. (2014). Applications of Flow in Human Development and Education: The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi. Dordrecht: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Fried, L., Mansfield, C. & Dobozy, E. (2015). Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, 25(4), 415-441. [online]. Retrieved from: http://www.iier.org.au/iier25/fried.pdf.
  9. Garner, P. W. (2010). Emotional Competence and its Influences on Teaching and Learning. Educational Psychology Review, 22, 297-321, https://doi.org/10.1007/s10648-010-9129-4 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
  11. Goleman, D. (2009). Emotional Intelligence. London: Bloomsbury Publishing.
  12. Goleman, D. (2006). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. 10th Anniversary Edition. New York: Bantam Books.
  13. Jůvová, A. (2013). Komunikativní dovednosti. Olomouc: PdF UP.
  14. Korthagen, F., A., J. (2014). Promoting core reflection in teacher education: Deepening professional growth. In Orland-Barak, L. & Craig, C., J. (Eds.). International Teacher Education: Promising pedagogies (Part A), (pp. 73-89). Bingley, UK: Emerald. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Korthagen, F., A., J. & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and Teaching: theory and practice, 11(1), 47-71. [online]. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1354060042000337093. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Lerch, T. (2017). Emoce a humor v pedagogické komunikaci. Diplomová práce. Olomouc: PdF UP.
  17. Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1990). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN.
  18. Meitisari, N., Hanafi, A. & Wahab, Z. (2018). Analysis on the Effects of Organizational Communication Climate and Career Development toward Employee Performance with Job Satisfaction. International Journal of Scientific and Research Publications, 8(8), 444-449, http://www.ijsrp.org/ research-paper-0818/ijsrp-p8054.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Meyers, S., Rowell, K., Wells, M. & Smith, B., C. (2019). Teacher Empathy: A Model of Empathy for Teaching for Student Success. College Teaching, 67(3), 160-168, DOI: 10.1080/87567555. 2019.1579699 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Mousena, E. & Raptis, N. (2020). Beyond Teaching: School Climate and Communication in the Educational Context. [online]. Retrieved from: https://www.intechopen.com/online-first/beyond-teaching-school-climate-and-communication-in-the-educational-context. DOI: 10.5772/intechopen.93575. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Naqvi, Iqbal, & Akhtar, (2016). The Relationship between Emotional Intelligence and Performance of Secondary School Teachers. Bulletin of Education and Research, 38(1), 209-224.
  22. Peters-Kühlinger, G. & Friedel, J. (2017). Soft Skills. Freiburg: Haufe-Lexware, 2012.
  23. Prozesky, D. R. (2000). Communication and effective teaching. Community eye Health,13(35), 44-45.
  24. Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
  25. Rubin, R. R. (2011). Educational Communication. In Donsbach, W. The international encyclopedia of communication. [online]. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/978140518 6407.wbiece005.pub2. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Soanes, D. G., & Sungoh, S. M. (2019). Influence of Emotional Intelligence on Teacher Effectiveness of Science Teachers. Psychology, 10(13), 1819-1831. DOI:10.4236/psych.2019.1013118. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded Theory Methodology: An Overview. In Denzin, N. & Lincoln, Y. Handbook of Qualitative Research. 1st ed. (pp. 273-284).
  28. Sutton, R. E., Wheatley, K. F. (2003). Teachers' Emotions and Teaching: A Review of the Literature and Directions for Future Research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358. DOI: 10.1023/ A:1026131715856. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Toraby, E., & Modarresi, G. (2018). EFL Teachers' Emotions and Learners' Views of Teachers' Pedagogical Success. International Journal of Instruction, 11(2), 513-526, https://doi.org/10.12973/iji.2018.11235a. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
  31. Verma, P. (2013). Relationship between Organisational Communication Flow and Communication Climate. Int. J. Pharm. Sci. Bus. Manag. 1(1), 63-71.
  32. Vogel, I., C., & Uni-Taschenbücher GmbH. (2018). Kommunikation in der Schule. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Schwarzer, R. & Hallum, S. (2008). Perceived Teacher Self-Efficacy as a Predictor of Job Stress and Burnout: Mediation Analyses. Applied psychology 57(s1): 152-171. DOI:10.1111/j.1464-0597. 2008.00359.x Přejít k původnímu zdroji...
  34. Watzlawick, P., Bavelas, J. B., & Jackson, D. D. (2014). Pragmatics of human communication: A study of interactional patterns, pathologies, and paradoxes. New York: W.W. Norton & Company.
  35. Zlatić, L., Bjekić, D., Marinković, S. & Bojović, M. (2014). Development of teacher communication competence. In Procedia - Social and Behavioral Sciences 116, 606-610. [online]. Retrieved from:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814002821 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.