e-Pedagogium 2021, 21(1):67-76 | DOI: 10.5507/epd.2021.014

Názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením v oblasti sexuální výchovy

Zdeňka Kozákováa, Petra Hermanováa
a Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem bylo prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zjistit názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením (MP) v oblasti sexuální výchovy. Dílčími cíli bylo zjistit, zda je z pohledu pedagogů a žáků zařazení sexuální výchovy dostatečné a zda je pro její realizaci ve škole adekvátní zázemí a vybavení. Výsledky ukazují, že u žáků se středním a těžkým MP je sexuální výchova zastoupena dostatečně a je pro ni v dané škole adekvátní čas i prostor. Naopak u žáků s lehkým MP je dle pedagogů i žáků její zařazení zcela nedostačující. Žáci s lehkým MP uvádí, že se jednotlivým tématům věnovali velmi málo a informace, které se dozvědeli, nejsou dostačující. Výzkum dále poukázal na neadekvátní zázemí a vybavení daných škol pro realizaci sexuální výchovy, a to jak v oblasti názorných pomůcek, výukových materiálů a metodik, tak i prostorově.

Klíčová slova: sexuální výchova, sexualita, mentální postižení, základní škola speciální, základní škola.

Opinions and practical experiences of pedagogical worker and pupils with intellectual disability in the field of sexuality education

The article presents selected research results, the main goal of which was to find out the opinions and practical experiences of pedagogical staff and pupils with intellectual disability (ID) in the field of sexual education through semi-structured interviews. The partial goals were to find out whether the inclusion of sex education is sufficient from the point of view of teachers and pupils and whether there are adequate facilities and equipment for its implementation in the school. The results show that sex education is sufficiently represented in pupils with moderate and severe ID and there is adequate time and space for it at school. On the contrary, according to teachers and students, its classification is completely insufficient for pupils with mild ID. Pupils with mild ID report that they paid very little attention to individual topics and that the information they have learned is insufficient. The research also pointed to the inadequate background and equipment of the given schools for the implementation of sexual education, both in the field of visual aids, teaching materials and methodologies, and spatially.

Keywords: sexual education, sexuality, intellectual disability, special primary school, primary school.

Vloženo: 6. leden 2021; Revidováno: 12. duben 2021; Přijato: 14. duben 2021; Zveřejněno: 2. červen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kozáková, Z., & Hermanová, P. (2021). Názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením v oblasti sexuální výchovy. e-Pedagogium21(1), 67-76. doi: 10.5507/epd.2021.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. BERNERT, D. J. & OGLETREE, R. J. (2013). Women with intellectual disabilities talk about their perceptions of sex. Journal of Intellectual Disability Research [online], 57(3), 240-249, [cit. 2020-08-06]. DOI: 10.1111/j.1365-2788.2011.01529.x. ISSN 09642633. Přejít k původnímu zdroji...
  2. IPPF (2008). Sexual rights: an IPPF declaration. London. Dostupné z http://www.ippf.org/en/ Resources/Statements/Sexual+rights+an+IPPF+declaration.htm.
  3. KIJAK, R. (2013). The Sexuality of Adults with Intellectual Disability in Poland. Sexuality and Disability [online], 31(2), 109-123 [cit. 2020-08-06]. DOI: 10.1007/s11195-013-9294-8. ISSN 0146-1044. Přejít k původnímu zdroji...
  4. KOZÁKOVÁ, Z. (2013). Sexuální výchova osob s mentálním postižením. In VALENTA, M. & Müller, O. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta.
  5. LEUTAR, Z., MIHOKOVIĆ, M., MAURER-BATJER, A., O'CONNOR, K. V. & RANDOLPH, J. K. (2007). Level of Knowledge about Sexuality of People with Mental Disabilities. Sexuality and Disability [online], 25(3), 93-109 [cit. 2020-08-06]. DOI: 10.1007/s11195-007-9046-8. ISSN 0146-1044. Přejít k původnímu zdroji...
  6. LÖFGREN-MÅRTENSON, L., J PILLAY, B. & ESTERHUIZEN, T. M. (2012). "I Want to Do it Right!" A Pilot Study of Swedish Sex Education and Young People with Intellectual Disabilities. In Sexuality and Disability, 30(2), 209-225. [online] [cit. 2020-08-06]. DOI: 10.1007/s11195-011-9239-z. ISSN 0146-1044. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  8. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální RVP ZŠS. (2008) Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  9. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT.
  10. REICHEL, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
  11. Sadková, T. (2018). Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice - systematický přehled teorie a praxe. Adiktologi, 18(1), 48-58.
  12. SCHAAFSMA, D., KOK, G., STOFFELEN, J. M. T. & CURFS, L. M. G. (2017). People with Intellectual Disabilities Talk About Sexuality: Implications for the Development of Sex Education. Sexuality and Disability 35(1), 21-38, [online]. [cit. 2020-08-06]. DOI: 10.1007/s11195-016-9466-4. ISSN 0146-1044. Přejít k původnímu zdroji...
  13. SERVAIS, L. (2006). Sexual health care in persons with intellectual disabilities. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews 12(1), 48-56, [online]. [cit. 2020-08-06]. DOI: 10.1002/mrdd.20093. Přejít k původnímu zdroji...
  14. ŠTĚRBOVÁ, D. & RAŠKOVÁ, M. (2016). Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě I: pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  15. TÄUBNER, V. (1996). Metodika sexuální výchovy pro učitele, vychovatele, rodiče a studenty učitelství. Praha: Fortuna.
  16. TRÁVNÍK, P. (2000). Základy sexuologie a sexuální výchovy. Brno: Institut mezioborových studií.
  17. VENGLÁŘOVÁ, M. & EISNER, P. (2013). Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
  18. VOLFOVÁ, I., KOZÁKOVÁ, Z. & VELEMÍNSKÝ, M. (2008). Prevence sexuálního zneužívání dětí a adolescentů se specifickými potřebami. Praha: Triton.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.