e-Pedagogium 2021, 21(1):23-35 | DOI: 10.5507/epd.2021.013

Supervize na základních školách

Bohdana Břízováa, Jana Šleisová
a Ústav sociálních a speciálněpedagogických věd, Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, J. Boreckého 1167/27, 370 11 České Budějovice, tel.: 389 037 666

Supervize funguje jako nezávislá odborná podpora pro profesionály, a to především v oborech, kde se intenzivně pracuje se vztahem či s emocemi. Ovšem ve většině škol představuje supervize téměř neznámý pojem, nebo naopak není správně vykládán. Také proces zavedení supervize do školy je prozatím neprobádanou oblastí, od které se ovšem velmi významně odráží další vývoj supervize a její efektivita. Cílem výzkumného šetření bylo provést analýzu a popsat současný postoj pedagogických pracovníků ve školství k supervizi. K naplnění výše stanoveného cíle byla použita metoda kvalitativního charakteru, metoda dotazování, technika neřízeného rozhovoru. Osloveni byli pedagogičtí pracovníci (učitelé i ředitelé) ve školách Plzeňského kraje. Výsledky byly zpracovány metodou vytváření trsů. Výsledky poukazují na alarmující fakt, že ani v jedné škole nebyla supervize kvalitně zavedena a tudíž zkušenosti s ní jsou především negativní.

Klíčová slova: pedagogický pracovník, supervize, supervize ve školství.

Supervision at elementary school

Supervision serves as an independent support for professionals mainly in the filed closely dealing with relationships and emotions. In most schools, however, supervision is either an unknown concept or it is often misinterpreted. Additionally, the process of its implementation in schools has not been really explored, which significantly affects further development of supervision as well as its effectiveness. The aim of the research was to perform an analysis and describe the current attitude of pedagogical staff members in education towards supervision. The research was done using a qualitative strategy, a method of questioning using the technique of uncontrolled interview. Pedagogical staff members (teachers as well as directors) of the Pilsen district schools were addressed. The results were processed by the method of bunch formation and they indicate the alarming fact that across all schools, the method was incorrectly applied and thus, the experience was mainly negative.

Keywords: pedagogical staff members, teachers, directors, supervision, supervision in school.

Vloženo: 18. září 2020; Revidováno: 27. leden 2021; Přijato: 9. duben 2021; Zveřejněno: 2. červen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Břízová, B., & Šleisová, J. (2021). Supervize na základních školách. e-Pedagogium21(1), 23-35. doi: 10.5507/epd.2021.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bärtlová, E. (2007). Supervize v sociální práci. Ústî nad Labem: Fakulta sociálně ekonomická UJEP.
  2. Carroll, M., Tholstrupová, M. (2004). Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton.
  3. Český institut pro supervizi. (2006). Co je supervize? [online] Dostupné na: https://www.supervize.eu/ o-supervizi/co-je-supervize/.
  4. Hawkins, P., Shohet, R. (2012). Supervision in the Helping Professions. 4th ed. London: Open University Press.
  5. Hess, A. K. (ed.). (1980). Psychotherapy Supervision: Theory, Research, and Practice. Hoboken: Wiley.
  6. Kalina, K. (2015). Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing.
  7. Kemmis, S., Heikkinen H. L. T., Fransson, G., Aspfors, J., Edwards-Groves, Ch. (2014). Mentoring of new teachers as a contested practice: Supervision, support and collaborative self-development. Teaching and Teacher Education, 43, 154-164. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.07.001. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Koláčková, O. (2013). Supervize. In Matoušek, O. et al., Metody a řízení sociální práce, 349-365. Praha: Portál.
  9. Křivohlavý, J. (2002). Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál.
  10. Lazarová, B. (2006). Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  11. Lazarová, B., Cpinová, S. (2005). Formy kolegiální podpory a možnosti rozvoje supervizní práce v českých školách. Časopis pro psychoterapii Konfrontace, 16(1), 73-80.
  12. Martanová, V. (2020). Supervize jako jeden z efektivních nástrojů péče o učitele. Komenský, 144(4), 19-26.
  13. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  14. Mohaupt Z. (2014). Co s tímto žákem? Zkušenosti supervizora ve středním školství. Psychoterapie, 8(3).
  15. Poschkamp, T. (2011). Ausgebrannt! Bournout: erkennen, heilen, verhindern. Paderborn: Ferdinand Schöningh. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Tošner, J., Tošnerová, T. (2002). Burn - Out syndrom. Syndrom vyhoření. Praha: Hestia.
  17. Venglářová, M., a kolektiv. (2013). Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.