e-Pedagogium 2020, 20(4):52-63 | DOI: 10.5507/epd.2021.007
Interpersonální bezprostřednost učitelů v českém vzdělávacím prostředí: Platnost a spolehlivost dotazníku IBU
- a Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín, Czech Republic, e-mail: r_matusu@utb.cz
Výzkumná studie se zabývá základními vlastnostmi dobrého měření nově zkonstruovaného výzkumného nástroje k zjišťování míry interpersonálně bezprostředního chování učitelů. Cílem bylo ověřit konstrukční validitu a reliabilitu dotazníku Interpersonální bezprostřednosti učitele (IBU) určeného pro žáky 2. stupně základních škol. Za pomoci faktorové analýzy bylo přijato pětifaktorové řešení, jehož obsahem jsou faktory bezprostřednost orientovaná na žáky, výuková interpersonální bezprostřednost, pozitivita učitele, sdílení neformální rámce a absence nevhodného chování učitele. Reliabilita dotazníku byla vyhodnocena na základě koeficientu Cronbachovy alfy jako velmi uspokojivá.
Klíčová slova: bezprostřednost učitele, dotazník, faktorová analýza, reliabilita, žáci 2. stupně základní školy.
Teacher interpersonal immediacy in the Czech education environment: Validity and reliability of the IBU questionnaire
This research study looks at the fundamental characteristics of a good measurement of a newly designed research tool to detect a teacher's level of interpersonal immediate behaviour. The aim was to verify the design validity and reliability of the Interpersonal Immediacy of Teacher questionnaire (IBU) intended for lower-secondary level pupils. Using factor analysis, a five-factor solution was adopted, containing student-oriented immediacy factors, teaching of interpersonal immediacy, teacher positivity, sharing an informal framework and absence of inappropriate teacher behaviour. The reliability of the questionnaire was evaluated based on the Cronbach alpha coefficient as very satisfactory.
Keywords: teacher immediacy, questionnaire, factor analysis, reliability, lower-secondary level pupils
Vloženo: 30. září 2020; Revidováno: 12. leden 2021; Přijato: 20. leden 2021; Zveřejněno: 22. duben 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Andersen, J. F. (1979). Teacher immediacy as a predictor of teaching effectiveness. In D. Nimmo. (Ed.). Communication Yearbook 3 (543-559). New Brunswick, NJ:Transaction Books.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brekelmans, M., Sleegers, P., & Fraser, B. J. (2000). Teaching for active learning. In Simons, R. J., van der Linden, J. L. & Duffy, T. (Eds.). New learning. Dordrecht: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brok, den, P. J., Brekelmans, J. M. G., & Wubbels, T. (2004). Interpersonal Teacher Behaviour and Student Outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 15(4), 407-442. DOI: https://doi.org/10.1080/09243450512331383262
Přejít k původnímu zdroji...
- Burroughs, N. F. (2007). A Reinvestigation of the Relationship of Teacher Nonverbal Immediacy and Student Compliance-Resistance with Learning. Communication Education, 56(4), 453-475. DOI: 10.1080/03634520701530896.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gorham, J. (1988). The relationship between verbal teacher immediacy behaviors and student learning. Communication Education, 37(1), 40-53. DOI: https://doi.org/10.1080/03634528809378702
Přejít k původnímu zdroji...
- Gorham, J. & Christophel, D. M. (1990). The relationship of teachers' use of humor in the classroom to immediacy and student learning. Communication Education, 39(1), 46-62. DOI: 10.1080/ 03634529009378786.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hess, J. A., Smythe, M. J., & Communication 451 (2001). Is teacher immediacy actually related to student cognitive learning? Communication Studies, 52(3), 197-21. DOI: 10.1080/10510970109 388554.
Přejít k původnímu zdroji...
- LeFebvre, L., & Allen M. (2014). Teacher immediacy and student learning: An examination of lecture/laboratory and self-contained course sections. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning,14(2), 29-45. DOI: 10.14434/josotl.v14i2.4002
Přejít k původnímu zdroji...
- Mazer J. P. (2013). Student emotional and cognitive interest as mediators of teacher communication behaviors and student engagement: An examination of direct and interaction effects. Communication Education, 62(3), 253-277.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mehrabian, A. (1966). Immediacy: An indicator of attitudes in linguistic communication. Journal of Personality, 34(1), 26-34.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mehrabian, A. (1971). Silent messages. Belmont, CA: Wadsworth.
- Pollard, A. et al. (2014). Reflective Teaching in Schools. London: Bloomsbury Academic.
- Pendell, S. D. (2003). Affection in interpersonal relationships: Not just "A fond or tender feeling". In Gudykunst, W. B. (Ed.), Communication Yearbook 26 (70-115). New York: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Richmond, V. P., McCroskey, J. C., & Johnson, A. D. (2003). Development of the Nonverbal Immediacy Scale (NIS): Measures of self- and other-perceived nonverbal immediacy. Communication Quarterly, 51(4), 504-517. DOI: 10.1080/01463370309370170.
Přejít k původnímu zdroji...
- Richmond, V. P., & McCroskey, J. C. (2000). Nonverbal Behavior in Human Relations, 4th edition. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Richmond, V. P., Gorham, J. S., & McCroskey, J. C. (1987). The relationship between selected immediacy behaviors and cognitive learning. Annals of the International Communication Association, 10(1), 574-590, DOI: 10.1080/23808985.1987.11678663
Přejít k původnímu zdroji...
- Robinson, R. Y. & Richmond, V. P. (1995). Validity of the verbal immediacy scale, Communication Research Reports, 12(1), 80-84.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smythe, M. J. & Hess, J. A. (2005). Are student self-reports a valid method for measuring teacher nonverbal immediacy? Communication Education, 54(2), 170-179.
Přejít k původnímu zdroji...
- Uden, J. V., Ritzen, H., & Pieters, J. M. (2014). Engaging students: The role of teacher beliefs and interpersonal teacher behavior in fostering student engagement in vocational education. Teaching and Teacher Education, 37, 21-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Velez, J., & Cano, J. (2012). Instructor verbal and nonverbal immediacy and the relationship with student self-efficacy and task value motivation. Journal of Agricultural Education, 53(2), 87-98. DOI: 10.5032/jae.2012.02087.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wilson, J. H., & Locker, L. Jr. (2008). Immediacy scale represents four factors: nonverbal and verbal components predict student outcomes. Journal of Classroom Interaction, 42(2), 4-10.
- Witt, P. L., Wheeless, L. R., & Allen, M. (2004). A meta-analytical review of the relationship between teacher immediacy and student learning. Communication Monographs, 71(2), 184-207. DOI: 10.1080/ 036452042000228054.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang, Q. & Oetzel, J. G. (2006). Constructing and validating a teacher immediacy scale: A Chinese perspective. Communication Education, 55(2), 218-241.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang, Q. & Witt, P. L. (2016). Instructor immediacy In Witt, P. L. (Ed.). Communication and learning. Berlin: De Gruyter Mouton.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.